Subway podnosi standardy hodowli kurczaków w całej Europie
Po półtorarocznej kampanii prowadzonej przez 22 organizacje prozwierzęce, sieć restauracji Subway podpisała deklarację European Chicken Commitment (ECC) – firma wprowadzi zmiany zakładające lepsze traktowanie kurczaków hodowanych na mięso najpóźniej do 2026 roku. To ogromna zmiana dla milionów kurczaków – Subway ma ponad 42 tys. restauracji na świecie.
Od grudnia 2019 r. organizacje prozwierzęce zjednoczone w koalicji Open Wing Alliance prowadziły kampanię skierowaną do Subwaya i udowodniły, że mają siłę przebicia. Ponad ćwierć miliona osób podpisało petycję kampanii.
Poprzez akcje organizowane przed licznymi sklepami Subway w całej Europie oraz protesty online, sojusz ochrony zwierząt zwracał uwagę na cierpienie kurczaków hodowanych na mięso, tzw. kurczaków brojlerów. Organizacje wzywały Subway do wydania oświadczenia European Chicken Commitment, które zakłada wyższe standardy chowu ptaków. Jeszcze w 2017 roku korporacja obiecała organizacjom prozwierzęcym w USA i Kanadzie, że spełni porównywalne żądania. W Europie jednak Subway nie podjął zobowiązania – aż do teraz.
– Cieszymy się, że Subway wykazał się odpowiedzialnością społeczną i zajął się problemem hodowli kurczaków w Europie – mówi Monika Kowalska ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki. – Ustawowe minimalne standardy nie są wystarczające, jeśli chodzi o ochronę zwierząt przed cierpieniem. Cieszy nas, że firmy decydują się zadbać o lepsze traktowanie kurczaków – decyzja Subwaya oznacza ogromną zmianę dla milionów zwierząt – dodaje Kowalska.
Dokument European Chicken Commitment został zainicjowany przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki, które od kilku lat prowadzi w Polsce kampanię Frankenkurczak, i 29 innych organizacji ochrony zwierząt w celu zajęcia się poważnymi problemami w hodowli kurczaków. Ptaki często cierpią z powodu zbyt szybkiego wzrostu masy ciała, zbyt dużego zagęszczenia w kurniku czy brutalnego uboju.
W ramach zobowiązania zaleca się m.in. odejście od szybko rosnących ras brojlerów na rzecz ras wolniej rosnących, zapewnienie więcej przestrzeni zwierzętom, a także aktywności i dostępu do światła. W przypadku ogłuszania przed ubojem zakazuje się wieszania ptaków głową w dół, co powoduje stres, a nawet łamanie kości, i może prowadzić do nieskutecznego ogłuszania ptaków.
Do inicjatywy przyłączyło się już ponad 450 firm z USA i Europy. Należą do nich Nestlé i Unilever, duże firmy cateringowe, takie jak Sodexo, oraz sieci fast-foodów, takie jak KFC, Peter Pane, a teraz także Subway. Firmy te wdrożą kryteria zobowiązania we wszystkich swoich łańcuchach dostaw do 2026 roku i zgodziły się na ich weryfikację przez niezależne strony trzecie.
Oficjalne zobowiązanie Subwaya jest dostępne tutaj.
Źródło: Stowarzyszenie "Otwarte Klatki"