W dużym mieście czy w samorządzie wojewódzkim łatwiej jest powołać lokalną RDPP. Wiele osób z organizacji chce pracować w takiej radzie i współdecydować o ważnych kwestiach. Czy w mniejszym samorządzie potrzebna jest taka rada?
Strzegom (woj. dolnośląskie) liczy ok. 18 tys. mieszkańców, a 22 wioski położone wokół miasta zamieszkuje kolejnych 10 tysięcy. Na terenie gminy zarejestrowanych jest 59 organizacji (źródło: www.bazy.ngo.pl), z których większość jest aktywna.
W maju 2010 r. Uczniowski Klub Sportowy OLIMPIA w piśmie do burmistrza wnioskował o powołanie rady. Burmistrz w odpowiedzi zaprosił organizacje pozarządowe na spotkanie konsultacyjne. Przedstawiono na nim projekt uchwały w sprawie trybów powoływania członków oraz organizacji i działania Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego oraz zasady działania rady. Projekt uchwały został zaakceptowany przez zebranych, a organizacje opowiedziały się za powstaniem rady w Strzegomiu. Kolejnym krokiem było podjęcie przez strzegomskich radnych uchwały w sprawie procedur powoływania członków oraz organizacji i działania strzegomskiej rady. Następnie działając na podstawie uchwały, Burmistrz Strzegomia wytypował dwóch przedstawicieli do rady (wśród nich pełnomocnika burmistrza ds. współpracy z organizacjami). Zwrócił się także do Rady Miejskiej o wytypowanie swoich dwóch przedstawicieli, a do wszystkich organizacji z terenu gminy wysłał formularz zgłoszenia delegata do rady. Do UM wpłynęło 16 takich wypełnionych formularzy. Zebranie delegatów do rady, na którym organizacje wybrały czterech swoich przedstawicieli, odbyło się 27 września 2010 r. Rada liczy ośmiu członków, a jej skład osobowy określono w specjalnym zarządzeniu burmistrza Strzegomia.
Pierwsze posiedzenie rady odbyło się 13 października 2010 r., na nim ukonstytuowało się jej prezydium. Dyskutowano o regulaminie funkcjonowania rady, zasadach procedowania projektów aktów prawa miejscowego. W programie obrad znalazły się też projekty uchwał dotyczące stricte organizacji i podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o pożytku, w tym:
- projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków znajdujących się na terenie gminy Strzegom;
- projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowego trybu konsultowania z radą projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji;
- w sprawie programu współpracy z organizacjami i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie realizacji zadań publicznych w 2011 r.;
- projekt uchwały w sprawie trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej.
Rada zajęła się też poszukiwaniem osób chętnych do pracy w komisjach konkursowych w otwartych konkursach ofert na realizację zadań publicznych. Zwróciła się do organizacji z prośbą o wytypowanie i zgłoszenie, na specjalnym formularzu, osób gotowych wziąć udział w posiedzeniach komisji. Na podstawie zgłoszeń sporządzono listę takich osób i po raz pierwszy zwrócono się do rady z prośbą o wskazanie przedstawiciela organizacji do prac w ww. komisji. W efekcie w komisji konkursowej znaleźli się przedstawiciele sektora pozarządowego wskazani nie przez urząd, ale właśnie przez radę.
Strzegomska rada nie chce skupiać się tylko na wypełnianiu powinności ustawowych. Zachęca wszystkie organizacje w Strzegomiu do aktywnego włączenia się w swoje prace, zgłaszania pomysłów do realizacji. To właśnie rada ma być inicjatorem ciekawych imprez i uroczystości na terenie gminy z udziałem organizacji. Czekamy na efekty jej działania, które zależą od pomysłowości i kreatywności członków rady, a także zaangażowania organizacji.
***
Paweł Szczyrski - od 1997 r. Kierownik Biura ds. Organizacji Pozarządowych w Urzędzie Miasta Szczecina
Źródło: inf. własna ngo.pl