Strażnicy z sukcesami! Budujemy transport publiczny w małych miastach i gminach wiejskich
Dzięki wsparciu Funduszu Obywatelskiego im. Ludwiki i Henryka Wujców w ramach projektu „Linia 241. Na straży transportu publicznego na Dolnym Śląsku” Towarzystwo Benderowskie kontynuowało trwające od lat działania strażnicze w dziedzinie transportu publicznego i rowerowego na Dolnym Śląsku. Sporo udało się wypracować w ramach prac analitycznych, są także konkretne sukcesy w postaci zapowiedzi działań lokalnych samorządów.
Wykluczenie transportowe. Analiza problemu to początek
Działania strażnicze skupiły się na systemie transportu publicznego na Dolnym Śląsku. Dotyczyły one sprawdzenia, jak dalece samorządy wywiązują się z obowiązku zapewnienia transportu publicznego mieszkańcom, a także zaproponowania rozwiązań.
Stworzyliśmy analizy dotyczące czterech powiatów. Każda analiza była inna: analiza dotycząca powiatu wrocławskiego dotyczyła powiązania gmin z Wrocławiem, analiza dotycząca powiatu zgorzeleckiego była przekrojowa, analiza ws. powiatu kłodzkiego dotyczyła wszystkich gmin oraz propozycji linii, która zmieniłaby transport, analiza dla powiatu trzebnickiego omawiała szczegółowo dwa konkretne przypadki. Analiza kolejowo-rowerowa omawiała problemy z powiązaniem tych dwóch systemów oraz możliwe rozwiązania. Stworzyliśmy też trzy specjalne mapy.
– Nie ma dobrych działań strażniczych bez rzetelnych danych i głębokiej analizy. Ich efekty nie tylko zostały wykorzystane w ramach projektu, nie tylko zostały opublikowane, ale też będą podstawą do planowania dalszych działań lokalnych w terenie – podkreśla Jeremi Jarosz z Towarzystwa Benderowskiego.
Na podstawie analiz skierowaliśmy 16 wniosków do gmin i powiatów. Wszystkie analizy zostały opublikowane w oddolnym obywatelskim serwisie strażniczym Hipermiasto. Publikowaliśmy tam też informacje o rozpatrzeniu wniosków, sukcesach, a także m.in. rozmowy z ekspertami i relację z debaty transportowej oraz dotyczącą święta rowerowego.
Dzięki działaniom udało się uzyskać od władzy publicznej konkretne deklaracje dotyczące transportu publicznego:
- Bystrzyca Kłodzka uwzględniła wniosek, będzie więcej autobusów do Międzygórza od 2026 r.
- W Zgorzelcu powstanie związek powiatowo-gminny dla organizacji transportu
- Gmina Bolków włączy się w autobusy wojewódzkie
- Starostwo powiatu kłodzkiego pochyli się nad zmianami w transporcie publicznym
- Przewidziano system transportu w powiecie trzebnickim i analiza wykluczenia transportowego
- Powstanie nowe połączenie z gminy Oleśnica przez gminę Długołęka do Wrocławia
Zmiany dotyczące transportu publicznego przełożą się na realizację celów klimatycznych, na zmniejszenie wykluczenia transportowego, na lepszy dojazd do pracy i szkoły, na lepszą jakość życia. Deklaracja jest początkiem zmiany w terenie.
– Szczególnie poruszyło nas to, że tak wiele samorządów na Dolnym Śląsku dostrzega potrzebę zwalczania wykluczenia transportowego i budowy dobrego systemu transportowego. Widzimy znaczną zmianę podejścia w samorządach od początku naszej działalności. Będziemy monitorować, czy zmiana zajdzie w rzeczywistości, tj. jak szybko zostanie przełożona na decyzje polityczne – zapowiada Jarosz.
Deklaracje dotyczą też transportu rowerowego, który według strażników transportowych spełnia funkcję komplementarną:
- Kamieniec Ząbkowicki wybuduje trasę rowerową do dworca PKP
- Długołęka będzie pracować nad budową drogi rowerowej do Wrocławia
Inne działania
W trakcie działań współpracowaliśmy szczególnie z ekspertami transportowymi: dr Jakubem Nowotarskim, Cezarym Grochowskim, Karolem Trammerem i Miłoszem Cichutą. Zorganizowaliśmy wyjazd strategiczny, gdzie udało się wypracować strategię działalności, która już zmieniła myślenie organizacji o przyszłości.
– Jesteśmy też zadowoleni, że rozwijamy praktykę stosowania wniosku, o którym mowa w art. 63 Konstytucji i art. 241 jako istotnego narzędzia strażniczego, o innym charakterze niż wniosek o dostęp do informacji puiblicznej – podkreśla działacz TB.
Aktywiści zajęli się także m.in. problematyką transportu wodnego we Wrocławiu, proponując powstanie linii tramwaju wodnego.
Inicjatywę „Linia 241. Na straży transportu publicznego na Dolnym Śląsku” wspiera Sieć Obywatelska Watchdog Polska i Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców. Projekt realizowało Towarzystwo Benderowskie.
Treść dostępna na licencji CC BY-NC-SA 4.0.
Źródło: Towarzystwo Benderowskie