Strategia NGO kontra pozyskiwanie funduszy na działalność organizacji pozarządowych?
Najczęstsze pytanie zadawane przez większość organizacji pozarządowych, to skąd wziąć fundusze na działalność? Często, przeglądając listy rankingowe konkursów mam wrażenie, że niektóre organizacje pozarządowe wnioskują o dofinansowanie „wszędzie i wszystkich typów przedsięwzięć“, a wyznacznikiem ich działań są wytyczne konkursowe sponsorów. Warto jednak się zastanowić, do czego to może doprowadzić? I czy to jest droga, którą powinny zmierzać organizacje.
Sektor pozarządowy się profesjonalizuje i coraz więcej
organizacji pozarządowych wypracowuje strategie swojego rozwoju.
Quo vadis – dokąd zmierzasz organizacjo pozarządowa? - to pytanie
stawiane jest przed każdą organizacją pozarządową, która
zdecydowała się przeprowadzić planowanie strategiczne, wytyczyć
kierunek swoich działań. Strategia to podstawa. Jednak prawdziwym
sukcesem jest dopiero jej skuteczne wdrażanie!
Jak więc powinniśmy planować działania, aby „nie rozproszyć”
działalności naszej organizacji, a jednocześnie skutecznie
pozyskiwać środki na działalność w oparciu o dostępne źródła
finansowania?
Punktem wyjścia jest tutaj wypracowana strategia rozwoju.
Część działań uda się osiągnąć przy zaangażowaniu dostępnych nam
zasobów wewnętrznych np. usprawnienie komunikacji w naszym zespole.
W tym zakresie jesteśmy niezależni i wyłącznie od nas zależy
stopień i czas wdrażania poszczególnych działań. Do innych z kolei
niezbędne będzie zaangażowanie zewnętrznych źródeł finansowania. To
właśnie w szczególności poszukując zewnętrznych źródeł
dofinansowania, musimy pamiętać co stanowi wyznacznik poszukiwań. A
więc, czym się kierować?
Po pierwsze – nie od razu Rzym zbudowano…
Strategie są wieloletnie, dlatego niezbędnym elementem każdej
strategii jest priorytetyzacja celów od tych, które powinny być
osiągnięte jako pierwsze, do tych, które bazują na wcześniejszych
lub nie są priorytetowe do osiągnięcia.
Po drugie – mierzmy siły na zamiary…
Każdy z wyznaczonych wspólnie celów może być zrealizowany
w różny sposób, za pomocą różnych metod, projektów i musimy w jasny
sposób określić, którą z metod zamierzamy wdrażać w naszym
projekcie. Planując projekty powinniśmy wziąć pod uwagę zarówno
nasze doświadczenie, czas jak i dostępne zasoby, w tym te, które
projekty będziemy realizować w partnerstwie.
Po trzecie – małymi krokami do celu…
Na realizację każdego z zaplanowanych projektów możemy
składać wnioski o ich dofinansowanie do wielu sponsorów. Na tym
etapie musimy precyzyjnie wybrać sponsora tak, by nasz cel i
zaplanowany projekt wpisywały się w wytyczne konkursowe. Oczywiście
warto wyznaczyć też kolejność składanych wniosków, co pozwoli nam
zorganizować pracę zespołu i skupić się na tym, co
najważniejsze.
Organizacje pozarządowe nie unikną nieustannych rozterek
dotyczących ich przyszłości. Istnieje duże zagrożenie, że działania
NGO zostaną uzależnione od dostępnych źródeł dofinansowania. Jednak
finanse nie mogą przesłaniać celu dla jakiego organizacja powstała,
czemu/komu miała służyć. Co więcej, wpłynie to negatywnie na nasz
wizerunek i wiarygodność, zarówno u sponsorów jak i wśród
społeczności lokalnej. Organizacja nie może być od wszystkiego!
Należy pamiętać, że silna organizacja pozarządowa, to organizacja
podążająca w określonym celu, organizacja, dla której to strategia
stanowi wyznacznik działań, a nie jej kontrę.
Powyższy tekst jest jednym z cyklu artykułów
publikowanych w ramach projektu realizowanego przez Centrum PISOP
pn. Quo vadis? – Dokąd idziesz? Budowanie potencjału organizacji
pozarządowych z terenu Wielkopolski współfinansowanego ze
środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich w roku 2008. Celem cyklu
jest promocja planowania strategicznego wśród organizacji
pozarządowych.
Źródło: Oprac. własne - Centrum PISOP