237 wolontariuszy stworzyło i zrealizowało 51 warsztatów i projektów w sześciu województwach. Dotarliśmy do ponad 3200 osób, które dzięki spotkaniu z innowacyjną i angażującą metodą - DRAMĄ - mogły lepiej się poznać, otworzyć się na tworzenie więzi z innymi, doskonalić umiejętności komunikacji i współpracy, dostrzec wagę zaufania czy stać się bardziej tolerancyjnymi. Tak działa "Dramowa Akademia Wolontariacka" Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA.
Program “Dramowa Akademia Wolontariacka” rozwija się w Stowarzyszeniu Praktyków Dramy STOP-KLATKA od 2006 roku. Jego ideą jest uczenie metody dramy i podnoszenie kompetencji osób, które wykorzystają zdobyte umiejętności do tworzenia projektów i warsztatów dla społeczności lokalnych, świetlic środowiskowych, klas szkolnych, domów dziecka, ośrodków dla osób uzależnionych czy bezdomnych lub w innych placówkach. Tematami przewodnimi zajęć tworzonych i prowadzonych przez wolontariuszy, po odbyciu przez nich cyklu szkoleń i przy wsparciu tutorów ze STOP-KLATKI, jest budowanie kapitału społecznego i przeciwdziałanie marginalizacji.
Co wspólnie osiągnęliśmy
W programie wzięło dotychczas udział 237 wolontariuszy, którzy stworzyli i zrealizowali 51warsztatów i projektów w sześciu województwach. Niektóre z nich były i są przeprowadzane wielokrotnie. W ten sposób dotarliśmy już do ponad 3200 osób, które dzięki spotkaniu z innowacyjną i angażującą metodą - DRAMĄ - mogły lepiej się poznać, otworzyć się na tworzenie więzi z innymi, doskonalić umiejętności komunikacji i współpracy, dostrzec wagę zaufania czy stać się bardziej tolerancyjnymi. Każdy z warsztatów odkrywał inną płaszczyznę więzi międzyludzkich i na inny sposób je budował. Odzwierciedlał osobowości i wartości autorów. Był zbudowany na solidnym fundamencie szkoleń i tutoringu specjalistów ze Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA.
Skąd pomysł
Struktura projektu nie jest przypadkowa. Wynika z przekonania, że kiedy biorąc jednocześnie dajemy uczymy się więcej. Wynika również z doświadczenia kadry Stowarzyszenia, które od 10 lat realizuje projekty dramowe i uczy dramy. Trafność wyboru metody współpracy z wolontariuszami potwierdzają także ich życiorysy. Wielu absolwentów DAW stało się członkami Stowarzyszenia STOP-KLATKA lub działając w innych organizacjach nadal prowadzi warsztaty i projekty dramowe podnoszące jakość życia ludzi. Jako inicjatorzy i kadra programu jesteśmy dumni, że mamy w tym swój udział i dziękujemy wszystkim praktykom dramy – razem zdziałamy więcej!
Można korzystać
Zapraszamy do lektury, korzystania z pomysłów i kontaktu z nami, jeśli chcieliby Państwo realizować podobne projekty lub warsztaty w swoich organizacjach i społecznościach.
Głos uczestniczących w DAW
– Udział w projekcie dał mi narzędzia, które z pewnością będę wykorzystywał w mojej pracy z młodzieżą. Dużą frajdą było dla mnie doświadczenie pracy w zespole tak różnych osób. Świetnie się uzupełnialiśmy i jestem naprawdę dumny, że udało nam się przeprowadzić warsztat i zadbać o budowanie społeczności i więzi zarówno wśród uczniów, jak i między nami – mówi Dariusz Siudak z województwa świętokrzyskiego.
– Realizacja tego projektu ugruntowała mnie w przekonaniu o wartości płynącej z metody dramy oraz tego jak dobrze przygotowany warsztat może autentyczne zmienić coś w poglądach i postawach innych ludzi. Dla mnie osobiście najbardziej niesamowite było obserwować jak inni ludzie, przez doświadczenie fikcyjnej sytuacji, wejście w różne role, mogą dojść do tak wielu wniosków i chcieć zmienić swoje życie. Zdobyłam nowe niezwykle dla mnie cenne doświadczenie, które na zawsze pozostawi ślad w mojej pracy pedagogicznej. Posmakowałam metody dramy i chcę więcej!!! Ponadto zrozumiałam sens i istotę budowania kapitału społecznego i głęboko wierzę w słuszność tej idei – zapewnia Marlena Wilgocka z województwa lubelskiego.
– Po realizacji warsztatu byłyśmy bardzo podbudowane postawą uczestniczących kobiet, faktem, że potrafiły przekraczać swoje granice i dały się porwać spontaniczności. Otrzymałyśmy od nich wiele radości, ciepła i satysfakcji z wspólnego spotkania – wspomina Marzena Krzyżak, z województwa podkarpackiego.
– Uczestnicząc w DAW miałyśmy świadomość, jak wiele pozytywnych doświadczeń nas spotkało. Czerpałyśmy z każdego spotkania (…). Wzmocniły się nasze więzi w grupach i pojawiły się nowe pomysły, nowe formy i sposoby współdziałania. Włożyłyśmy w swój warsztat wiele pracy. Teraz jesteśmy z tego dumne, czerpiemy wiele satysfakcji z naszych działań, szczególnie dlatego że ten rozdział naszego życia dopiero się otworzył, a nasze plany związane z dramą są jeszcze bardziej ambitne – dzielą się wrażeniami uczestniczki DAW z województwa podlaskiego.
– Będąc już prawie na finiszu przygody z DAW gdzieś głęboko mam nadzieję, że to tak naprawdę początek czegoś większego. Jestem pełna wdzięczności za otrzymaną widzę, możliwość wykorzystania jej w praktyce, za cenne rady, za wspaniale spędzony czas, wsparcie i ogrom pracy mojego zespołu kochanych Implusów. ;) Warsztat z licealistami napełnił mnie pozytywną energią, poczuciem, że szerzenie kapitału społecznego ma sens, a drama jako metoda pracy z ludźmi jest rewelacyjna – zwierza się Aleksandra Lalak z województwa lubelskiego.
– Klasa z warsztatów zadowolona, my ze współpracy usatysfakcjonowani i usatysfakcjonowane. Pozostaje ciekawość, jak wyglądają w praktyce inne techniki, jak już raz sprawdzone metody sprawdzają się w innych grupach. Z chęcią przekonamy się o tym próbując dramy we własnych działaniach. I powracająca do głowy myśl „Nie sugerować rozwiązań”, „Nie sugerować rozwiązań” – pofkreśla Ernest Grecki z województwa podlaskiego.
Kto finansuje program
Wszelkie działania, które zrealizowaliśmy w ramach “Dramowej Akademii Wolontariackiej” nie byłyby możliwe gdyby nie dofinansowania od Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, Urzędu m.st. Warszawa oraz Fundacji BRE Banku. Bardzo pomogły nam również darowizny od osób indywidualnych, za które bardzo dziękujemy.
Informacje o działalności STOP-KLATKI
Misją Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA jest tworzenie przestrzeni do dialogu i pozytywnej zmiany społecznej poprzez wykorzystanie i uczenie metody dramy stosowanej. Działamy od 2002 roku.