(PAP) Podstawowe informacje o samorządzie, strukturę organizacyjną urzędu, wykaz radnych i ogłoszenia o naborze pracowników – m.in. powinien zawierać dobrze prowadzony BIP. MSWiA udostępniło minimalny standard, jaki musi wypełniać taka strona internetowa.
W dobie Internetu, doskonale opracowany Biuletyn Informacji Publicznej jest warunkiem koniecznym funkcjonowania jednostek samorządowych – przekonuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji we wstępie do publikacji. Jak wyjaśnia resort, w dokumencie można znaleźć wskazówki dotyczące treści oraz sposobu ich prezentacji tak, aby dochowane zostały zasady przejrzystości i partycypacji społecznej.
MSWiA podkreśla na przykład, że na jednej stronie dostępnej z menu głównego powinna być wyświetlana syntetyczna informacja o samorządzie obejmująca m.in.: adres urzędu, telefon, e-mail, adres elektronicznej skrzynki podawczej urzędu, godziny pracy urzędu, godziny przyjęć interesantów (jeśli są inne niż godziny pracy urzędu), numer REGON i numer NIP.
Prawidłowo prowadzony Biuletyn Informacji Publicznej powinien zawierać także informacje dotyczące struktury organizacyjnej i regulaminu organizacyjnego urzędu, wykaz osób pełniących funkcje kierownicze oraz wykaz prowadzonych rejestrów, ewidencji i archiwów oraz o sposobach i zasadach udostępniania danych w nich zawartych (wraz z opublikowanymi wzorami wniosków o udostępnienie informacji z tych rejestrów).
W ramach informacji o organie stanowiącym ważne jest podanie wykazu radnych z godzinami dyżurów, dodatkowo także doprecyzowanie numeru kontaktowego i członkowstwa w komisjach poszczególnych osób.
Konieczne jest również podawanie i aktualizowanie informacji o planowanych działaniach rady. Chodzi m.in. o terminarz posiedzeń, porządek obrad zarówno organu stanowiącego jak i komisji. Zalecane jest również publikowanie projektów uchwał.
Po posiedzeniach rady na stronie BIP powinny znaleźć się protokoły z posiedzeń organu stanowiącego (rady/sejmiku) a także podjęte uchwały wraz załącznikami.
MSWiA przypomina przy tej okazji, że z uwagi na znaczną ilość dokumentów publicznych powstających w wyniku działalności organu stanowiącego i wykonawczego powinny one być poprawnie wyszukiwane poprzez moduł wyszukujący.
Zgodnie z ustawą o finansach publicznych na Biuletynie Informacji Publicznej trzeba zamieszczać uchwałę w sprawie procedury budżetowej, projekt budżetu oraz uchwałę budżetową z załącznikami. Przepisy zakładają także dostępność informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze roku budżetowego, sprawozdania z wykonania budżetu za rok oraz kwartalnej informacji o wykonaniu budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym kwoty deficytu lub nadwyżki (np. w formie sprawozdań budżetowych).
Na stronie BIP nie może także zabraknąć także ogłoszeń o naborze na wolne stanowiska pracy, list kandydatów spełniających wymogi formalne oraz wyników konkursów.
MSWiA w opublikowanych wymaganiach minimalnych wylicza także standardy techniczne jakie powinien spełniać Biuletyn Informacji Publicznej.
Akcja „Przejrzysta Strona BIP” jest organizowana w ramach projektu systemowego „Szkolenia i pomoc doradcza w zakresie etyki i unikania konfliktu interesu w samorządzie terytorialnym”. W planach MSWiA jest zorganizowanie konkursu na najlepszą stronę BIP spełniającą wymogi minimalnego standardu oraz przyznanie zwycięskim samorządom nagród i certyfikatów.