15 stycznia 2019 roku zadebiutuje polska wersja StageHive, czyli aplikacja i strona internetowa stworzona przez węgierski startup, której celem jest połączenie ludzi z różnych dziedzin sztuk performatywnych. Jej użytkownicy to twórcy i profesjonaliści związani z teatrem, muzyką klasyczną, tańcem oraz cyrkiem, od aktorów i scenografów po pracowników technicznych, producentów i managerów.
Podczas codziennej rozmowy twórcy StageHive, manager artystów Vera Meczner i reżyser i choreograf Sebastián Cortés, doszli do wniosku, że wiele projektów mogłoby zyskać na jakości, jeśli ich networking byłby bardziej elastyczny i otwarty na nowe kontakty. To natchnęło ich do wymyślenia profesjonalnego “portalu randkowego” dla ludzi związanych ze sceną.
Jak on działa? Po rejestracji i stworzeniu profilu użytkownicy mogą udostępnić społeczności wszystkie planowane i realizowane projekty, a te dadzą następnie możliwość przyłączenia się do nich innym osobom. Jeżeli na przykład spektakl taneczny poszukuje pracownika technicznego, można go wyszukać wśród zarejestrowanych profili. Zgłoszone projekty mogą być interesujące dla tych, którzy pragną zużytkować swoją wiedzę, ale nie mają jeszcze konkretnego pomysłu, lub nie chcą samodzielnie rozpoczynać nowej przygody. Poprzez funkcję crowdfundingową, platforma będzie otwarta dla publiczności i pomoże sfinansować projekty artystyczne.
Do StageHive mogą także dołączyć instytucje kultury i prywatni menadżerowie. Oprócz najistotniejszych informacji profesjonalnych na profilu widać będzie, którzy użytkownicy już pracowali ze sobą. Zalogowanie się i funkcje podstawowe są darmowe.
Zgodnie z hasłem Meet online, work on stage - Spokajmy się online, współpracujmy na scenie, startup pragnie promować proaktywne, mobilne, wspólne dla artystycznej Europy myślenie poprzez wykorzystanie przestrzeni wirtualnej.
Aplikacja i strona StageHive została już uruchomiona na Węgrzech na początku stycznia 2019 roku. W Polsce będzie miała swoją premierę 15.01, w Niemczech 22.01, w Austrii 29.01.2019 roku, a następnie planowane są premiery w innych krajach europejskich. Na początku StageHive będzie dostęna poprzez aplikację na oprogramowanie Android z Google Play, oraz poprzez stronę internetową. Premiera aplikacji na iOS z Apple Store planowana jest w późniejszym terminie.
Głównym partnerem i współfinansującym StageHive Ltd. jest Hiventures Venture Capital & Private Equity, członek Hungarian Development Bank group.
Strona: http://www.stagehive.eu/pl/
Instagram: https://www.instagram.com/stagehive/
Facebook: https://www.facebook.com/StageHive
SEBASTIÁN CORTÉS, choreograf, reżyser
Ukończył Uniwersytet Sztuk Teatralnych i Filmowych w Budapeszcie w 2007 roku. Pracował w teatrach w Budapeszcie i innych miastach na Węgrzech jako choreograf i trener ruchu przy produkcji musicali, przedstawień dramatycznych, komedii. Obecnie jako reżyser, eksploruje możliwości ekspresyjne teatru fizycznego oraz stale zmieniających się związków między aktorem, tekstem i ruchem w alternatywnych przedstawieniach na Litwie i na Węgrzech.
Skupia się na teorii i fizycznych metodach szkolenia aktorskiego. W konsekwencji, aby pogłębić badania w tym zakresie, otworzył przewód doktorski na Uniwersytecie Sztuk Teatralnych i Filmowych w Budapeszcie. W ramach studiów uczestniczył w kursach w Sienie, Włochy; Wilnie, Litwa; Santiago, Chile; Plainfield, USA. Eksperymentował z własnymi metodami również podczas kursów prowadzonych na Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru, Uniwersytecie Sztuk Târgu-Mureșw Rumunii, The Birmingham City University w Wielkiej Brytanii, oraz Uniwersytecie Sztuk Teatralnych i Filmowych w Budapeszcie.
VERA MECZNER, manager artystów
Ukończyła Szkołę Biznesu w Budapeszcie z dyplomem z Gospodarki i Handlu. Podczas studiów spędziła jeden rok akademicki na stypendium we Francji. Pracowała jako stażystka w Centrum Sztuki w Óbuda, a następnie, w 2006 roku została managerem corocznego międzynarodowego “Festiwalu Operowego Armel”.
W 2012 roku uzyskała stopień magistra na wydziale International Cultural Policy and Management na Uniwersytecie w Warwick (Wielka Brytania). W Anglii odbyła staż dla Birmingham Contemporary Music Group, jednej z wiodących orkiestr grających muzykę współczesną na świecie. Po powrocie na Węgry, w 2012 roku, założyła Management Artystyczny Gradus, jednocześnie pracując dla Orkiestry Filharmonii Pannon jako Manager Relacji Stosunków Międzynarodowych i Rozwoju Biznesowego. Obecnie pracuje jako wykładowca managementu w muzyce klasycznej na Werk Academy, pierwszym takim kursie na Węgrzech stworzonym w 2017 roku. Jest też wykładowcą na Uniwersytecie Eötvös Lóránt.