Stabilne budżety obywatelskie w niespokojnych czasach
Najnowsze wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut Rozwoju Miast i Regionów wskazują na stabilną kondycję tego mechanizmu w samorządach. – Władze miast niechętnie rezygnują z budżetu obywatelskiego. Pomiędzy 2021 a 2022 r. odeszły od niego jedynie 22 ośrodki, najczęściej z powodu trudniejszej sytuacji ekonomicznej. Na ich miejsce pojawiły się jednak kolejne ośrodki z budżetem obywatelskim, więc ogólną sytuację można ocenić pozytywnie – mówi Borys Martela, koordynator badań z cyklu „Barometr budżetu obywatelskiego”.
· Pomimo coraz trudniejszej sytuacji gospodarczej, związanej przede wszystkim z wybuchem wojny w Ukrainie, większość samorządów podtrzymała decyzję o organizacji budżetów obywatelskich (BO).
· Ogółem procedurę BO w 2022 r. przeprowadzono w 43,5% miast powyżej 5 tys. mieszkańców, przeznaczając na ten cel w sumie 630,5 mln zł.
· Choć większość projektów wybranych do realizacji skupiała się na rozwoju infrastruktury, to po zniesieniu ograniczeń pandemicznych wzrosła liczba zwycięskich zadań polegających na organizacji zajęć i wydarzeń.
Wielkość budżetu obywatelskiego rosła wraz z wielkością miasta i wahała się od 50 tys. zł w Piławie Górnej i Zawadzkiem do ponad 101 mln zł w Warszawie.
Na zmniejszenie kwoty BO zdecydowało się jedynie co dwudzieste badane miasto. W dwóch trzecich ośrodków kwota na BO pozostała na tym samym poziomie co w 2021 r. W pozostałych 28% ośrodkach wzrosła, ale wzrost ten był często poniżej poziomu inflacji.
Wydaje się, że to właśnie rosnące ceny mogą stanowić największe wyzwanie dla samorządów organizujących budżety obywatelskie. Z roku na rok ze środków przeznaczonych na BO można zrealizować coraz mniej. Rosnące ceny na rynku i trudności związane ze znalezieniem wykonawców utrudniają również realizację całej procedury.
Z tym problemem musiały zmierzyć się w 2022 r. władze Niepołomic, które postanowiły wstrzymać edycję BO już w trakcie jej trwania. Urzędnicy doszli do wniosku, że dynamicznie zmieniająca się sytuacja na rynku uniemożliwia im rzetelną wycenę propozycji zgłoszonych przez mieszkańców, co jest obowiązkowym etapem procedury przed rozpoczęciem głosowania.
Budżet Obywatelski w cieniu zmian prawnych
W 2022 r. sejm przyjął dwie ustawy wpływające na sposób organizacji BO.
Pierwsza z nich – Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa – umożliwiła miastom na prawach powiatu przełożenie edycji budżetu obywatelskiego obejmującego wydatki na rok 2023 oraz nieprzeprowadzenie edycji poświęconej wydatkom na 2024 r.
Spośród 66 miast na prawach powiatu z takiej możliwości skorzystało tylko 6 miast: Bielsko-Biała, Dąbrowa Górnicza, Krosno, Olsztyn, Piotrków Trybunalski oraz Zielona Góra. W pozostałych miastach na prawach powiatu budżet obywatelski został przeprowadzony tak jak zwykle.
Druga zmiana wprowadzona przez sejm miała bardziej długoterminowy charakter i dotyczyła sposobu dzielenia środków w BO na pule. Na mocy Ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym uelastyczniono dotychczasowe reguły. Podstawą do wydzielenia pul lokalnych przestały być granice jednostek pomocniczych (np. osiedli i dzielnic), jak to miało miejsce wcześniej. Pozwolono na dzielenie środków w BO na dowolnie zdefiniowane pule regionalne.
Umożliwiono również wyodrębnianie pul kwotowych (np. na projekty tanie i drogie). Choć część miast stosowała takie rozwiązanie wcześniej, to niektóre uchwały zawierające przepisy o pulach bywały uchylane przez organy nadzoru (np. w Chorzowie w 2021 r. i Radomiu w 2022 r.).
Wejście nowej ustawy miało uporządkować te sprawy, ale na efekty funkcjonowania tych przepisów trzeba będzie jeszcze poczekać. Cytowane rozwiązania weszły w życie dopiero w maju 2022 r., kiedy w ponad połowie miast nabór projektów był w trakcie lub już się zakończył.
Więcej projektów miękkich do realizacji
W świetle szczegółowej analizy projektów wybranych do realizacji przeciętnie co 20% zwycięskich projektów dotyczyło organizacji wydarzeń i zajęć. Największym poparciem tego typu zadania cieszyły się w miastach liczących 100–200 tys. mieszkańców, w których co czwarty projekt to zadanie miękkie.
– Rok i dwa lata temu takich zadań było mniej. Wzrost liczby zadań miękkich wiążemy ze zniesieniem ograniczeń pandemicznych i przywróceniem możliwości spotkań twarzą w twarz. Wyniki poprzednich badań pokazują, że tego typu projekty zyskiwały na popularności przed wybuchem pandemii Covid-19. Realizacja zadań miękkich była przez kilka lat utrudniona, ale widać, że w ubiegłym roku wszystko zaczęło wracać do normy – komentuje Borys Martela.
Pomimo wzrostu popularności projektów miękkich, większość projektów wybranych w głosowaniu ma charakter inwestycyjny. Na rozwój infrastruktury trafi ponad 77% środków z BO. Pieniądze te, podobnie jak w poprzednich latach, zostaną przeznaczone na realizację projektów dotyczących terenów zieleni i rekreacji, ulic, pasów drogi i podwórek oraz terenów wokół szkół i przedszkoli.
Zadania wybrane do realizacji zakładają najczęściej uzupełnienie infrastruktury służącej do aktywnego spędzania czasu wolnego (place zabaw, siłownie zewnętrzne, boiska itp.), poprawę warunków przemieszczania się (zwłaszcza pieszo), a także tworzenie dodatkowej infrastruktury uzupełniającej (zakup i montaż mebli miejskich oraz innych elementów małej architektury).
W dużych miastach powyżej 100 tys. mieszkańców dużą popularnością cieszyły się również projekty polegające na zazielenianiu miejskiej przestrzeni. Mieszkańcy poparli sadzenie drzew, krzewów, a także kwiatów i roślin ozdobnych. Tego typu działania przewidziano nie tylko w parkach czy na skwerach, ale również przy ulicach.
Część mieszkańców przyłączyła się do walki z tzw. betonozą polskich miast. Efektem było uwzględnienie w projektach działań polegających na usunięciu części istniejących nawierzchni nieprzepuszczalnych.
Skala tego typu działań nie była bardzo duża, a większość takich przedsięwzięć skupia się w kilku dużych miastach (przede wszystkim w Warszawie, Gdyni, Krakowie i Katowicach). Pokazuje to jednak powolną zmianę w sposobie myślenia mieszkańców największych ośrodków, w których budżet obywatelski bywa także okazją do przemian miasta w bardziej zielone i atrakcyjne miejsca do życia.
Pełna wersja raportu: [POBIERZ RAPORT]
O badaniach
„Barometr budżetu obywatelskiego” to seria najbardziej kompleksowych badań budżetów obywatelskich w Polsce. Analizy obejmują wszystkie gminy miejskie i miejsko-wiejskie, na terenie których występuje miasto zamieszkałe przez co najmniej 5 tys. mieszkańców.
W czerwcu ukazał się trzeci raport z serii, który podsumował edycję BO w 2022 roku. Opracowanie jest bezcennym źródłem informacji na temat liczby budżetów obywatelskich, ich przebiegu i wyników.
Źródło: Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR