Z końcem kalendarzowej wiosny zakończyła się szósta, europejska edycja międzynarodowej kampanii edukacyjnej Spring Alive. W tym roku na stronie www.springalive.net zanotowano ponad 125 000 obserwacji. Polska zajęła 2. miejsce pod względem liczby obserwacji bociana (zaobserwowano ich u nas około 2 tysięcy) i 5. miejsce pod względem ogólnej liczby obserwacji.
Na 36 państw biorących udział w kampanii wyprzedzili nas tylko Włosi, Rosjanie i Czesi. W Polsce w akcji udział wzięło prawie 4,5 tysiąca osób, w tym ponad 3 tysiące uczniów z blisko 200 szkół.
Międzynarodowym koordynatorem projektu jest Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (OTOP).
Kampania wzbudza zainteresowanie ptasimi migracjami oraz uświadamia zagrożenia związane ze zmianami klimatycznymi, które wpływają na fenologię ptaków (zmiany w terminach wędrówek, lęgów oraz dostępność owadów stanowiących bazę pokarmową ptaków). Wypatrywanie powrotów bocianów białych, jaskółek dymówek, jerzyków, kukułek i żołn, rejestrowanie dat ich przylotów oraz śledzenie trendów w poszczególnych krajach biorących udział w kampanii pozwoli uczestniczyć każdemu z nas w społecznym monitoringu stanu środowiska.
W tegorocznej edycji kampanii Spring Alive najczęściej obserwowanym gatunkiem była jaskółka dymówka – 36% obserwacji. Na drugim miejscu znalazł się jerzyk – 29%, na trzecim kukułka – 23%. Bocian biały znalazł się dopiero na 4. miejscu – z 10%. Żołna – najrzadszy z pięciu obserwowanych w ramach kampanii Spring Alive gatunków – został zanotowany tylko w 3% obserwacji.
Rozstrzygnięto także konkurs fotograficzny dla dzieci, w którym aparaty fotograficzne ufundowała firma Canon, a albumy o ptakach wydawnictwo Multico. Zwycięskie zdjęcie nadesłała 10-letnia Joanna Kujawa z Zaniemyśla w województwie wielkopolskim.