Pokaz polskich i zagranicznych spotów reklamowych z kampanii społecznych, wystawa plakatu oraz debata były częścią Częstochowskiego Przeglądu Reklamy Społecznej, który odbył się w 12 czerwca w sali kinowej Ośrodka Kultury Filmowej w Częstochowie. Organizatorem Przeglądu był Pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. Organizacji Pozarządowych.
Uczestnicy imprezy obejrzeli prezentację ponad
120 spotów dotyczących dysfunkcji społecznych, społeczeństwa
obywatelskiego, bezpieczeństwa na drodze, zdrowia,
równouprawnienia, praw człowieka, ekologii, rodziny i
przedsiębiorczości. Prezentacji towarzyszył komentarz Joanny Kozery
i Julii Dzierżyńskiej ze Stowarzyszenia na Rzecz Forum Inicjatyw
Pozarządowych, koordynatorek projektu w ramach którego powstał
pokaz. W czasie imprezy można było obejrzeć wystawę plakatu
społecznego złożoną z plakatów ogólnopolskich akcji i poszerzoną o
plakaty z akcji prowadzonych przez częstochowskie organizacje.
Przegląd zakończyła dyskusja panelowa pt.:
„Sprawy społeczne – medialne inaczej” z udziałem Anny Migalskiej,
dziennikarki TVP Katowice, Juliusza Brauna, byłego szefa Krajowej
Rady Radiofonii i Telewizji, obecnie Dyrektora Generalnego Związku
Stowarzyszeń Rada Reklamy, Mariana Rawinisa, pisarza i publicystę
„Alei 3”, Ryszarda Baranowskiego reprezentującego Regionalne
Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Czenstochovia” i Jarosława
Kapsy, Doradcy Prezydenta Miasta ds. Społeczno-Gospodarczych.
Uczestnicy panelu dyskutowali o kondycji reklamy społecznej oraz o
potrzebie budowania porozumienia z lokalnymi mediami, dla
propagowania działań prowadzonych przez organizacje
pozarządowe.
Istotnym punktem debaty była sprawa etyki w
reklamie społecznej. „Dziś reklama społeczna – tłumaczył Juliusz
Braun – może dotykać wielu problemów, również tych
kontrowersyjnych. Potrzeba więc wiele wyczucia i taktu, aby
bilbordy, plakaty czy spoty reklamowe nie przekraczały pewnej
granicy smaku, a często – niestety – tak się dzieje.” Uczestnicy
spotkania zastanawiali się również nad granicą, jaka oddziela
reklamę społeczną od reklamy komercyjnej. Wiele firm zaczęło
budować swój wizerunek poprzez kampanie społeczne. Problem
niedożywienia dzieci poruszany przez jedną z największych sieci
supermarketów, sprawa bezpieczeństwa na drodze lansowana przez
firmę ubezpieczeniową i wiele innych, budziły wątpliwości
panelistów, co do prawdziwych intencji autorów.