W komunikacie prasowym Komisja Europejska informuje, że według Monitora kształcenia i szkolenia 2015 w całej Unii Europejskiej poczyniono postępy w zdobywaniu wykształcenia, lecz konieczne są inwestycje, które sprawią, że edukacja stanie się bardziej integracyjna i sprzyjać będzie mobilności społecznej. Monitor kształcenia i szkolenia to seria wydawanych co roku sprawozdań dotyczących rozwoju systemów kształcenia i szkolenia w całej Europie. Zawiera on najświeższe dane ilościowe i jakościowe, ostatnie sprawozdania techniczne i analizy, jak również dokumenty programowe oraz informacje o rozwoju polityki w tej dziedzinie.
Zgodnie z informacjami zawartymi w unijnym Monitorze kształcenia i szkolenia z 2015 r. więcej państw członkowskich osiągnęło swoje cele polegające na zwiększeniu liczby studentów, którzy zdobywają wykształcenie na poziomie wyższym, oraz zmniejszeniu liczby osób przedwcześnie kończących naukę.
Postęp jest jednak nierównomierny, obserwuje się rozbieżności między państwami członkowskimi i wewnątrz państw członkowskich. Uczniowie z grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji i środowisk imigranckich są najbardziej narażeni na ryzyko nieosiągnięcia minimalnych standardów edukacyjnych.
Tibor Navracsics, unijny komisarz ds. edukacji, kultury, młodzieży i sportu, stwierdził: „Edukacja ma kluczowe znaczenie, jeżeli chcemy przyspieszyć wzrost gospodarczy i budować spójne społeczeństwa. Europejskie systemy edukacji stają się coraz lepsze, dlatego też ważne jest, by korzyści z tego sukcesu odnosili także ci najbardziej zagrożeni. Wymaga to nowych i większych nakładów na edukację, co pozwoli zapewnić wysokiej jakości, otwarte, wspierające i tolerancyjne środowisko edukacyjne dla wszystkich”.
Z danych zebranych na potrzeby Monitora wynika, że jest pięć razy bardziej prawdopodobne, iż 15-latkowie o niskim statusie społeczno-ekonomicznym nie zdobędą podstawowych umiejętności, takich jak umiejętność czytania, pisania i liczenia, niż że umiejętności tych nie zdobędą ich lepiej sytuowani rówieśnicy. Zwraca się również uwagę na to, iż w przypadku uczniów urodzonych za granicą prawdopodobieństwo przedwczesnego zakończenia nauki jest dwukrotnie wyższe niż w przypadku uczniów urodzonych w kraju.
Sytuacja ta ma miejsce w obliczu ciągłych cięć wydatków w budżetach na edukację, które zmniejszyły się od 2010 r. w całej Europie o 3,2 proc. W analizie stwierdzono, że pobudzenie inwestycji w kształcenie jest konieczne, by stworzyć bardziej integracyjne systemy edukacji w Europie i uniknąć zwiększania się „ubóstwa edukacyjnego”, które pozostaje podstawową przyczyną bezrobocia i wykluczenia społecznego. Państwom członkowskim zaleca się, by skoncentrowały działania na poprawie dostępności i jakości systemów kształcenia i szkolenia oraz na ich dostosowaniu do potrzeb rynku pracy.
Kontekst
Wzajemne uczenie się oraz wzmocnione podstawy wiedzy opartej na dowodach są niezwykle istotne, by państwa członkowskie mogły sprostać wyzwaniom takim jak zwiększające się nierówności i utrzymujące się bezrobocie w całej Europie. Dane zebrane w Monitorze mogą również przyczynić się do lepszego zrozumienia rosnącego ryzyka radykalizacji, która uwidoczniła się w zamachach w Paryżu i Kopenhadze w tym roku, i skuteczniejszej walki z tym zjawiskiem, a także pomóc stawić czoła wyzwaniom wynikającym z trwającego kryzysu uchodźczego dzięki tworzeniu bardziej otwartych i spójnych społeczeństw.
Więcej informacji: