Sprawdźcie, jak wasza organizacja radzi sobie z ochroną wrażliwych danych
Pierwszym krokiem w stronę skutecznej ochrony danych jest przeanalizowanie tego, co dzieje się z nimi w organizacji. Poniżej znajduje się szereg pytań, które pomogą w opracowaniu zasad dotyczących bezpieczeństwa danych (a jeżeli organizacja ma już takie procedury, pytania pomogą ocenić ich skuteczność). Zastanówcie się nad tym, co robicie z przekazywanymi danymi i czy zapewnia im to bezpieczeństwo.
Jakie dane są wrażliwe?
Szczególnie wrażliwe są dane osobowe, umożliwiające identyfikację danej osoby, czyli:
- Imię i nazwisko, adres, numer telefony, adresy e-mail,
- Informacje dotyczące numeru konta, karty kredytowej
- Informacje medyczne, na temat stanu zdrowia, hospitalizacji.
Każda organizacja działa w inny sposób, więc mogą się tu pojawić też inne typy danych, charakterystyczne dla jej pracy.
Jakie dane zbieracie i w jaki sposób?
- Kto udostępnia wam swoje dane osobowe? Beneficjenci, pracownicy, wolontariusze i darczyńcy – to na pewno. Ale czy są jeszcze jakieś źródła wrażliwych informacji?
- Jak pozyskujecie te dane? Przez e-mail, formularz na stronie internetowej, przez telefon, osobiście? Czy są inne sposoby, w jakie zbieracie informacje?
Co robicie z zebranymi danymi?
- Po co zbieracie te informacje? Jak są one używane? Czy są konieczne do tego, żeby wykonywać konkretne zadania i świadczyć konkretne usługi?
- Jak długo przechowujecie dane?
Gdzie przechowywane są dane i kto ma do nich dostęp?
- Gdzie trzymacie zebrane informacje? Na komputerach, serwerach, w bazach danych i wersji papierowej, ale gdzie jeszcze? Urządzenia mobilne, pendrive'y, prywatne komputery pracowników i wszelkie inne urządzenia – czy na nich też znajdują się jakieś dane?
- Kto ma dostęp do danych? Czy potrzebna jest autoryzacja, żeby ten dostęp uzyskać? Czy możliwy jest nieautoryzowany dostęp do informacji? Pomyślcie również o ludziach spoza organizacji – sprzedawcach i dostawcach sprzętu i usług, pracowników kontraktowych i wszystkich tych, którzy mogliby mieć dostęp do danych organizacji.
Jak dzielicie się danymi i przekazujecie je?
- Jak dane osobowe są udostępniane między pracownikami i jak przekazują je między sobą? Telefonicznie, mailowo, przez współdzielone pliki, narzędzia do współpracy, pendrive'y, czy wewnątrz sieci organizacji?
- Jakie jest postępowanie w przypadku prośby o udostępnienie danych?
- Czy podlegacie jakimś oficjalnym wymogom dotyczącym danych osobowych?
Jakie zabezpieczenia chronią obecnie dane?
- Czy komputery, serwery, segregatory i inne narzędzia do przechowywania danych trzymane są w zamykanych pomieszczeniach?
- Czy regularnie tworzycie kopie zapasowe danych? Gdzie są one przechowywane?
Jak bezpiecznie przechowywane są dane?
- Czy w biurze jest firewall?
- Czy korzystacie ze zaktualizowanego oprogramowania antywirusowego i antyspyware'owego?
- Jakie są reguły dotyczące haseł? Jak często hasła są zmieniane?
- Czy korzystacie z narzędzi szyfrujących stronę internetową, e-mail, przechowywane dane, lub sieć bezprzewodową?
- Czy szkolicie pracowników na temat tego, jak skutecznie chronić dane osobowe i bezpiecznie z nich korzystać?
- Jakie wprowadziliście inne procedury dotyczące bezpieczeństwa?
Jak usuwane są dane, kiedy nie są już potrzebne?
- Czy podlegacie jakimś wymogom odnoście czasu przechowywania danych? Jeżeli tak, jak długo trzeba przechowywać informacje? Jak je przechowujecie?
- Jak pozbywacie się danych, kiedy nie są już dłużej potrzebne?
- Czy dokumenty papierowe się niszczone w niszczarce lub w inny sposób?
- Jak czyszczone są z danych stare urządzenia, włączając w to pendrive'y, zewnętrzne twarde dyski, laptopy, komputery i urządzenia mobilne?
Oceńcie swoje bezpieczeństwo
- Jakie jest ryzyko naruszenia bezpieczeństwa danych? Jakie są jego potencjalne konsekwencje?
- Czego potrzeba, żeby zmniejszyć to ryzyko?
- Co robicie teraz, żeby go uniknąć?
- Co jeszcze musicie zrobić?
Odpowiedzenie sobie na te pytania pomoże w znalezieniu potencjalnych luk w waszym systemie ochrony danych. Czy któreś z pytań pozostaje bez odpowiedzi? To znaczy, że należy zastanowić się nad tym zagadnieniem i opracować dotyczące go procedury. Określcie też wasze zasady dotyczące ochrony danych, zgodnie z poniższymi wytycznymi:
Wasze zasady dotyczące ochrony danych
-
Określcie, jakie dane klientów i współpracowników są zbierane, co powinno się z nimi robić, kto powinien mieć do nich dostęp i jak będą one chronione.
-
Pomyślcie o wyjątkach od reguły: na przykład, kiedy coś trzeba będzie zgłosić na policję lub do innej instytucji.
-
Ustalcie, jakie dane muszą być przechowywane (i jak długo), a które można usunąć – i jak to robić. To samo dotyczy tego, jak dane są przesyłane i przechowywane.
- Zaplanujcie strategię na wypadek naruszenia bezpieczeństwa danych i zadbajcie o to, by każdy wiedział, jak się w takim wypadku zachować.
Źródło: Technologie.org.pl