Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Spotkanie z premierem i ciag dalszy dyskusji o zatrudnieniu socjalnym
Rafał Kowalski, ngo.pl
26 października 2002 roku odbyło się spotkanie przedstawicieli organizacji pomagających bezdomnym z premierem Leszkiem Milerem. Spotkanie zorganizowało Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wspólnie z Caritasem. Podczas spotkania przedstawiono sprawozdanie z realizacji programu 'Bezdomność' oraz dyskutowano nad projektem ustawy o zatrudnieniu socjalnym.
W pierwszej części spotkania premier zdał krótką relację z realizacji programu bezdomność w 2002 roku. Przypominamy, że program skierowany jest do organizacji pozarządowych, działających na rzecz osób bezdomnych. Środki zostały rozdysponowane w ramach konkursu: centralnie - przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz lokalnie - przez Urzędy Wojewódzkie.
Druga część spotkania dotyczyła projektu ustawy o zatrudnieniu socjalnym. Ponieważ większość uczestników spotkania znała projekt, nie było potrzeby jego przedstawiania. Dyskusja skoncentrowała się więc na kontrowersjach, jakie on budzi.
Projekt ustawy o zatrudnieniu socjalnym atakowany jest głownie ze strony środowiska organizacji i instytucji zajmujących się przeciwdziałaniem alkoholizmowi. Podstawowy zarzut dotyczy nieuprawnionej i bezzasadnej próby przejęcia środków, które obecnie przeznaczone są na profilaktykę antyalkoholową.
Jakie znaczenie mają zmiany, które wprowadza ustawa o zatrudnieniu socjalnym w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi?
Ustawodawcy chodzi o poszerzenie dostępu do środków, które do tej pory przeznaczane były na walkę z alkoholizmem. Ze środków tych powinny być również finansowane działania skierowane do osób uzależnionych – a więc do znacznie większej grupy osób, których problemy wiążą się nie tylko z nadużywaniem alkoholu: czyli np. do narkomanów. Takie poszerzenie kręgu adresatów działań profilaktycznych i osłonowych budzi sprzeciw środowisk, które do tej pory wykorzystywały rzeczone środki. Fundusze, które zostaną przekazane do Centrów Integracji Społecznej (szczególnie w pierwszym roku obowiązywania nowej ustawy, kiedy to przewiduje się stworzenie 16 Centrów), nie stanowią jednak, tak naprawdę, znaczących kwot. Prawdziwe „przetasowania” nastąpią dopiero na skutek skierowania pomocy do szerzej niż dotychczas rozumianego kręgu uzależnionych. Ogniskowanie całego ataku na mające powstać Centra Integracji wydaje się więc tylko zasłoną dymną.
Obecni na spotkaniu przedstawiciele trzeciego sektora zgodzili się, że praca z osobami uzależnionymi to działanie, które należy rozumieć w szerokim kontekście - mieści się w tym również zatrudnienie socjalne - a sprawą priorytetową jest równe traktowanie wszystkich uzależnień.
Chociaż ustawa – zgodnie z założeniami ustawodawcy – powinna zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2003 roku, organizacje, które podejmą wyzwanie powinny przygotować koncepcje prowadzenia Centrum już teraz. Ministerstwo skierowało więc do środowiska apel o przygotowywanie wstępnych ofert dotyczących organizacji Centrów Integracji Społecznej oraz o lobbing we władzach samorządowych. Ten ostatni apel nabrał szczególnego znaczenia w przededniu wyborów samorządowych, ponieważ ich wyniki, w ocenie ministerstwa, mogą (choć nie muszą) spowodować zerwanie wypracowanych już wcześniej kontaktów lokalnych organizacji z lokalnym samorządem. Działania takie są konieczne, jeśli chcemy, aby Centra stały się rzeczywistością a nie martwym prawem.
Dyskusja na temat projektu ustawy toczy się już od jakiegoś czasu w portalu www.ngo.pl oraz na stronie Fundacji Pomocy Wzajemnej „Barka”: http://www.barka.org.pl.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do prezentacji swoich argumentów.
W spotkaniu brali również udział przedstawiciele PKP, którzy zadeklarowali pomoc tej instytucji w działaniach na rzecz bezdomnych. Pomoc miałaby polegać na nieodpłatnym przekazywaniu organizacjom pozarządowym obiektów należących do kolei, które nie są obecnie przez kolej wykorzystywane, a które mogłyby posłużyć do zorganizowania noclegowni, jadłodajni itp.
Druga część spotkania dotyczyła projektu ustawy o zatrudnieniu socjalnym. Ponieważ większość uczestników spotkania znała projekt, nie było potrzeby jego przedstawiania. Dyskusja skoncentrowała się więc na kontrowersjach, jakie on budzi.
Projekt ustawy o zatrudnieniu socjalnym atakowany jest głownie ze strony środowiska organizacji i instytucji zajmujących się przeciwdziałaniem alkoholizmowi. Podstawowy zarzut dotyczy nieuprawnionej i bezzasadnej próby przejęcia środków, które obecnie przeznaczone są na profilaktykę antyalkoholową.
Jakie znaczenie mają zmiany, które wprowadza ustawa o zatrudnieniu socjalnym w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi?
Ustawodawcy chodzi o poszerzenie dostępu do środków, które do tej pory przeznaczane były na walkę z alkoholizmem. Ze środków tych powinny być również finansowane działania skierowane do osób uzależnionych – a więc do znacznie większej grupy osób, których problemy wiążą się nie tylko z nadużywaniem alkoholu: czyli np. do narkomanów. Takie poszerzenie kręgu adresatów działań profilaktycznych i osłonowych budzi sprzeciw środowisk, które do tej pory wykorzystywały rzeczone środki. Fundusze, które zostaną przekazane do Centrów Integracji Społecznej (szczególnie w pierwszym roku obowiązywania nowej ustawy, kiedy to przewiduje się stworzenie 16 Centrów), nie stanowią jednak, tak naprawdę, znaczących kwot. Prawdziwe „przetasowania” nastąpią dopiero na skutek skierowania pomocy do szerzej niż dotychczas rozumianego kręgu uzależnionych. Ogniskowanie całego ataku na mające powstać Centra Integracji wydaje się więc tylko zasłoną dymną.
Obecni na spotkaniu przedstawiciele trzeciego sektora zgodzili się, że praca z osobami uzależnionymi to działanie, które należy rozumieć w szerokim kontekście - mieści się w tym również zatrudnienie socjalne - a sprawą priorytetową jest równe traktowanie wszystkich uzależnień.
Chociaż ustawa – zgodnie z założeniami ustawodawcy – powinna zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2003 roku, organizacje, które podejmą wyzwanie powinny przygotować koncepcje prowadzenia Centrum już teraz. Ministerstwo skierowało więc do środowiska apel o przygotowywanie wstępnych ofert dotyczących organizacji Centrów Integracji Społecznej oraz o lobbing we władzach samorządowych. Ten ostatni apel nabrał szczególnego znaczenia w przededniu wyborów samorządowych, ponieważ ich wyniki, w ocenie ministerstwa, mogą (choć nie muszą) spowodować zerwanie wypracowanych już wcześniej kontaktów lokalnych organizacji z lokalnym samorządem. Działania takie są konieczne, jeśli chcemy, aby Centra stały się rzeczywistością a nie martwym prawem.
Dyskusja na temat projektu ustawy toczy się już od jakiegoś czasu w portalu www.ngo.pl oraz na stronie Fundacji Pomocy Wzajemnej „Barka”: http://www.barka.org.pl.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do prezentacji swoich argumentów.
W spotkaniu brali również udział przedstawiciele PKP, którzy zadeklarowali pomoc tej instytucji w działaniach na rzecz bezdomnych. Pomoc miałaby polegać na nieodpłatnym przekazywaniu organizacjom pozarządowym obiektów należących do kolei, które nie są obecnie przez kolej wykorzystywane, a które mogłyby posłużyć do zorganizowania noclegowni, jadłodajni itp.
Źródło: inf. własna
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.