Jak podkreślają przedsiębiorcy, większość jednostek badawczych nawiązując kontakt z przedsiębiorcami zainteresowanych jest tylko i wyłącznie badaniami, a wskazane byłoby, gdyby już w czasie nawiązywania tych pierwszych kontaktów przedstawiały one możliwości zastosowań komercyjnych tychże badań. Ponadto, w ocenie przedsiębiorców, instytucje badawcze bardzo rzadko prowadzą rozpoznanie potrzeb firm i przygotowują tzw. oferty zindywidualizowane.
Tymczasem przedsiębiorcy oczekują, że instytucja badawcza, proponując dany temat zapozna się z potrzebami firmy, a także zrobi wstępne rozpoznanie, na ile wyniki badań można wykorzystać do produktów i usług konkurencyjnych na rynku…
To tylko niektóre z wniosków ze spotkania fokusowego, które odbyło się 26 marca 2012 w siedzibie Łódzkiej Izby Przemysłowo Handlowej w Łodzi. Wzięło w nim udział 12 przedsiębiorców reprezentujących różne branże, przedstawiciele Politechniki Łódzkiej, oraz przedstawiciele Łódzkiej Izby Przemysłowo Handlowej i Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym. W trakcie spotkania omówionych zostało 6 grup tematycznych takich jak:
- pierwszy kontakt w sprawie projektu B+R lub rezultatów B+R;
- zakres tematyczny projektu czy oferty B+R;
- język i sposób napisania oferty czy projektu B+R,
- poziom nowości projektów i oferty B+R;
- konkurencyjność przedsiębiorstwa i korzyści z B+R;
- zarządzanie ofertami prac B+R lub ofertami zagospodarowania rezultatów B+R w przedsiębiorstwie.
Wyniki rozmów fokusowych przeprowadzonych z przedsiębiorcami będą częścią raportu pt.: „Luki i bariery w procesie inicjowania, planowania i wdrażania projektów B+R w woj. łódzkim” oraz posłużą do opracowania Generatora Programów Badawczych pn. „Łódzki Explorer B+R”
Źródło: Fundacja "IBnDiPP" KIG