Uczniowie wraz nauczycielami w ZSMiO nr 5 w Łomży zgłosili trzy inicjatywy szkolne w ramach projektu pn. Inicjatywa uchwałodawcza na rzecz programu wsparcia dzieci i młodzieży w mieście Łomża! W głosowaniu największą liczbę głosów uzyskały zawody Mistrzostwa Mechaniaka w Futsalu. Dodatkowo społeczność szkolna podjęła decyzję o realizacji pozostałych dwóch inicjatyw tj. sztangi oraz zawodów siatkarskich.
W ramach projektu pn. Inicjatywa uchwałodawcza na rzecz programu wsparcia dzieci i młodzieży w mieście Łomża! uczniowie wraz z opiekunami mogli zgłaszać inicjatywy szkolne o charakterze integracyjnym. Uczniowie i opiekunowie mieli do dyspozycji 5000 tysięcy zł oraz 1000 zł na finansowanie przebiegu głosowania w szkole oraz na promocję wydarzenia. Dla najlepszej inicjatyw szkolnej organizatorzy przewidzieli wyjazd do Centrum Nauki Kopernik, który odbył się 5 grudnia.
W Zespole Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 w Łomży wpłynęło 3 inicjatywy szkolne tj. Sztanga 2023, Turniej piłki siatkowej oraz Mistrzostwa Mechaniaka w Futsalu. Społeczność szkolna w głosowaniu wybrała inicjatywę pn. Mistrzostwa Mechaniaka w Futsalu zgłoszoną przez Dawida Jankowskiego, Mateusza Chrostowskiego, Jakuba Bagińskiego, Nikodema Secka, Patryka Chojnowskiego oraz opiekuna Artura Nadolnego.
Chcieliśmy zintegrować jak największą liczbę uczniów celem dopełnienia relacji, które sensu nabierają tylko dzięki bezpośredniemu zaangażowaniu uczniów mówi nauczyciel Artur Nadolny, dodając, że na zawody siatkarskie zgłosiło się aż 27 zespołów również dużym uznaniem cieszyły się rozgrywki piłki halowej, liczba zespołów zgłoszonych do rozgrywek wynosiła 20; natomiast zawody indywidualne pn. Sztanga 2023, które organizowała młodzież wraz z nauczycielem Zbigniewem Turowskim, liczba śmiałków sięgnęła 44 uczestników! Projekty Stowarzyszenia Sapere Aude z partycypacji społecznej pokazują ludziom młodym, że mogą mieć realny wpływ na rzeczywistość szkoły, a następnie współdecydować o kształcie swoich gmin, społeczności lokalnych puentuje szanowany i ceniony nauczyciel wychowania fizycznego Artur Nadolny.
Wydarzenia organizowane przez uczniów miały charakter integracyjny; szczególnie istotny dla nas jest efekt synergii; mam tutaj na myśli, że efekt pracy współpracujących ze sobą uczniów jest większy niż suma efektów wytworzonych przez każdego z nich podkreśla Tomasz Wróblewski; dodając w niedalekiej przyszłości zaproponujemy nowe działania, które odnoszą się do sprawczości ludzi młodych w placówkach szkolnych. Szczególnie zależy nam na wprowadzeniu do szkół tzw. bliskiej partycypacji, czyli dialogu o finansach gminy.
W Zespole Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 w Łomży odbywały się lekcje obywatelskie oraz zajęcia z psychoedukacji. Podczas lekcji uczniowie postulowali wiele zmian - kosze na śmieci przy bloku, nowe obiekty sportowe czy bardziej słyszalny głos w rodzinie. Jednak nie mieli pomysłów ani wiedzy na temat tego, z kim rozmawiać o swoich potrzebach i jak dążyć do ich realizacji. Zaangażowanie na rzecz tych zmian okazuje się dla nich zatem zbyt abstrakcyjne i nieuchwytne. Wydaje się, że nie jest to postawa charakterystyczna wyłącznie dla młodego pokolenia. Tylko nieliczni dorośli mają silne poczucie sprawstwa i wiedzę o tym, jak współrządzić swoim osiedlem czy dzielnicą. Młodzi powielają wzory przekazywane im przez rodziców. Dlatego współdziałanie i aktywność jest dla nich zjawiskiem obcym.
– Uważamy, że powinniśmy zwiększyć poczucie sprawczości samorządu uczniowskiego, a także młodzieżowej rady; dziś oba byty mają charakter marginalny. Im starsi są uczniowie, tym mniejsze mają poczucie sprawstwa, a silniejsze przekonanie, że rada młodzieżowa zajmuje się drobnymi sprawami, nie mając realnego wpływu na najważniejsze kwestie w mieście Łomża – podsumowuje Tomasz Wróblewski, prezes Stowarzyszenia Sapere Aude i pomysłodawca wdrożenia w Łomży inicjatywy uchwałodawczej na rzecz wsparcia emocjonalnego dzieci i młodzieży.
Rządowy Program Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030
Projekt został dofinansowany z Narodowego Instytutu Wolności.
MD
Źródło: Stowarzyszenie Sapere Aude