24 i 25 kwietnia przedstawiciele firm zrzeszonych w Fundacji Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej (FCSR) spotkali się z dziećmi z województwa zachodniopomorskiego, którym pomaga Fundacja.
Po raz pierwszy społeczna odpowiedzialność biznesu wyszła poza
ramy klasycznej działalności opartej na finansowej, materialnej lub
intelektualnej pomocy. Dyrektorzy generalni największych korporacji
obecnych w Polsce osobiście przygotowali obiad dla odwiedzanych
uczniów. Fundacja skupia obecnie 80 firm proaktywnie zwalczających
socjalną niesprawiedliwość. Dzięki FCSR każdego miesiąca 2775
głodnych dzieci z północno-zachodniej Polski otrzymuje łącznie 56
000 posiłków.
Szefowie firm odwiedzili dzieci wspierane przez Fundację
Przez dwa dni siedemnastu przedstawicieli firm należących do Fundacji Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej odwiedzało szkoły w północno-zachodniej Polsce. Wyjazd był okazją do rozmów z nauczycielami i rodzicami dzieci, do których trafia pomoc FCSR, na temat ich codziennego życia. Tym razem, obiady dla najmłodszych przygotowywali od bladego świtu osobiście sami dyrektorzy generalni zrzeszonych korporacji. Następnie rozwozili je do poszczególnych szkół i serwowali najmłodszym. Pomysłodawcą wyjazdu był założyciel i prezes Fundacji Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej, dr William Chasey, od lat propagujący ideę społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility). Przewodniczę organizacji, której członkowie, angażują się w działalność w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, nie tylko przekazując określoną ilość środków na rzecz Fundacji, ale także aktywnie uczestnicząc w bezpośrednich działaniach skierowanych do dzieci. – mówi dr William Chasey. Kalendarze dyrektorów generalnych są zaplanowane awansem na wiele miesięcy. Tym bardziej cieszę się, że zdecydowali się na te dwa dni zawiesić swoje obowiązki. To właśnie możliwość spotkania i rozmowy z potrzebującymi osobami umacnia w przekonaniu, że prowadzona przez nas działalność jest konieczna i wartościowa. – dodaje Chasey.
Wśród osób, które odwiedziły dzieci, znaleźli się: William Chasey (Prezes Fundacji Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej), Dan Nistor (Dyrektor Generalny Coca-Cola HBC Polska), Dan Burke (Dyrektor Generalny Cargill Polska), Gerd Boeckenhoff (Dyrektor Generalny Rabobank Polska), Kees Stroomer (Dyrektor Zarządzający Randstad Poland), Stefan Zaremba (Prezes EDS i Vice Prezes Zarządu Fundacji Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej), Żaneta Berus (Dyrektor Zarządzający Warszawskie Centrum Expo XX), Tim Hyland (Dyrektor Travel Express), Lawrence Fahrenholz (Członek Zarządu Lacrosse Language Consultancy), Marzena Rowicka (Wydawca Magazynu Trendy Food), Eric Fettke (Szef Kuchni Hotelu InterContinental w Warszawie), Pablo Montano (Prezes Gooday Films), Simon Cygielski (Wydawca New Warsaw Express), Natalia Marciniak (Koordynator Fundacji Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej), Bartosz Kozłowski (Fotograf Fundacji Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej), Ryszard Malec (Dyrektor Generalny Makro Cash & Carry w Koszalinie), Ulrich James Fruh (Główny Manager Projektu Orco Poland Sp. z o.o.).
Dzisiaj w zachodnich korporacjach CSR jest równie ważny, jak public relations, marketing, reklama i human resources. Programy CSR są tak istotne, jak inne programy biznesowe i wymagają dużego wkładu czasu i energii całej załogi w firmie. Pracownicy, kadra kierownicza, klienci i akcjonariusze nie tylko oczekują, że firmy będą społecznie odpowiedzialne, oni tego żądają! – mówi William Chasey. Większość firm członkowskich FCSR to firmy międzynarodowe, które mają historię i/lub tradycję CSR, stworzoną na zachodzie. Do niedawna największym wyzwaniem Fundacji była rekrutacja polskich firm. Polacy są przyzwyczajeni do zwracania się ze swoimi społecznymi problemami do rządu, niezależnie od tego, czy są to problemy środowiskowe, edukacyjne, ekonomiczne, czy społeczne. Od pewnego czasu to stanowisko zaczyna się jednak zmieniać – dodaje Chasey. Firmy powinny angażować się w działalność w ramach społecznej odpowiedzialności z prostego powodu. CSR to „dwukierunkowa ulica”, na której wszyscy coś zyskują – mówi Stefan Zaremba, Prezes EDS i Vice Prezes Zarządu Fundacji Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej.
Fundacja skupia firmy, które gromadzą swój finansowy i intelektualny kapitał, aby wspólnie tworzyć jednolite kampanie skierowane przeciwko socjalnej niesprawiedliwości i działać społecznie tam, gdzie zawiodły rządy, organizacje charytatywne, fundacje i sektor prywatny. Fundacja dokłada wszelkich starań, aby rozpowszechniać ideę odpowiedzialnego biznesu i pokazać firmom, w jaki sposób rzeczywiście działa CSR, niejednokrotnie jednocząc przy tym największych rynkowych rywali. Widzę, jak najwięksi światowi konkurenci pracują wspólnie nad eliminacją różnych przejawów społecznej niesprawiedliwości. Jestem pod wrażeniem, kiedy obserwuję, jak dyrektorzy generalni Colgate-Palmolive, Unilever i P&G dyskutują wspólnie na naszych spotkaniach o tym, jak najlepiej pomóc blisko 2800 dzieciom objętym programami Fundacji. – wyjaśnia William Chasey.
Fundacja prowadzi ponadto Międzynarodowy Program Stażu, do
którego zaprasza stażystów z całego świata. Wybrani wolontariusze
przyjeżdżają do Polski na dwa miesiące, aby uczyć dzieci objęte
pomocą FCSR, tolerancji oraz języka angielskiego. Skuteczność i
zasięg prowadzonych przez Fundację programów dowiodły, że uzyskane
pieniądze są wykorzystywane w sposób prawidłowy, co potwierdza
dodatkowo przejrzysty i transparentny system rozliczenia
finansowego. Fundacja Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej
chciałaby zapewnić każdego dnia minimum jeden gorący posiłek
wszystkim głodnym dzieciom w kraju. Program prowadzony obecnie w
północno-zachodniej Polsce jest pierwowzorem, który docelowo ma
zostać zaadoptowany w pozostałych regionach. U podstawy decyzji o
rozpoczęciu programu w jednym z najbiedniejszych regionów Polski,
leżał fakt, że w czasach komunistycznych w tym regionie było
najwięcej państwowych gospodarstw rolnych. Po przejściu na
gospodarkę rynkową ponad 17 lat temu większość PGR-ów została
zamknięta pozostawiając wiele rodzin bez szans na przystosowanie
się do nowej sytuacji ekonomiczno-gospodarczej. Gospodarstwa w tym
regionie są bardzo małe i o słabym zapleczu, co prowadzi do
wysokiego stopnia bezrobocia, sięgającego aż 90 proc., a co za tym
idzie zwątpienia w rynkowe mechanizmy gospodarcze.
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) jest ideą, wg której obowiązkiem świata biznesu jest angażowanie środków (finansowych, materialnych, intelektualnych) w działania na rzecz szeroko rozumianego dobra społecznego (np. środowiska naturalnego lub lokalnej społeczności). Działania te cieszą się rosnącą popularnością zarówno wśród firm, jak i konsumentów, którzy wybierając produkt z półki sklepowej coraz częściej zwracają uwagę na prospołeczną działalność poszczególnych producentów. |
Źródło: media.netpr.pl