Imprezy integracyjne, wyjazdy na szkolenia – i co dalej? Polskie firmy bardzo często nie mają pomysłu na skuteczne budowanie zespołu pracowników.
Problem ten dotyczy zwłaszcza sektora małych i średnich przedsiębiorstw, gdzie wciąż pokutuje mit o kosztownych wycieczkach, które są do tego konieczne. Często zapomina się o możliwościach tanich i bardziej skutecznych, takich jak wolontariat pracowniczy czy wspólne działania na rzecz środowiska naturalnego.
Z badań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że zaledwie jeden na trzech polskich biznesmenów spotkał się z pojęciem CSR (Corporate Social Responsibility – społeczna odpowiedzialność biznesu). Ignorowanie tej kwestii lub odkładanie realizacji związanych z nią strategii na lepsze czasy to błędy, które wpływają nie tylko na zewnętrzny, ale przede wszystkim wewnętrzny wizerunek firmy. Kojarzenie CSR wyłącznie z marketingiem i public relations jest błędem. To również – a może przede wszystkim – zadanie dla działów Human Resources.
Zaangażowany i zgrany zespół
Zarządzanie kadrami to nie tylko procesy rekrutacyjne i ruchy personalne wewnątrz przedsiębiorstwa. To także budowanie zespołu, który jak najbardziej efektywnie będzie wykonywał powierzone mu zadania. Na końcowy sukces tych działań wpływ ma wiele czynników – od ścierania się charakterów, przez osobiste sympatie, aż po zaangażowanie grupy w życie przedsiębiorstwa. Niemal wszystkie związane z tymi pojęciami wskaźniki można zwiększyć poprzez wdrożenie w firmie strategii społecznej odpowiedzialności. Przy tworzeniu się inicjatyw związanych z CSR przeważnie mamy do czynienia z dwoma ścieżkami ich rozwoju.
Niezależnie od tego, który model będzie miał zastosowanie w naszym przedsiębiorstwie, ważne jest, aby w jak największym stopniu angażował on wszystkich ludzi związanych z firmą, wliczając w to klientów i współpracowników. Dzięki temu znacząco wzrośnie identyfikacja nie tylko z samą marką, ale również z wartościami, które reprezentuje.
Szlachetny cel – wiele korzyści
O tym, jak w kilku krokach zorganizować wolontariat pracowniczy podczas ostatniego Kongresu Profesjonalistów Public Relations mówił Paweł Trochimiuk, Prezes Zarządu Partner of Promotion. Zwrócił on uwagę na problem konsultacji z pracownikami. Przed wdrożeniem strategii bardzo istotne jest poznanie zdania zespołu na temat ich oczekiwań. Następnym etapem powinien być wybór formy, w jakiej chcemy pomagać. Możliwości jest wiele: od zbiórek pieniędzy, przez udział w akcjach krwiodawstwa, aż po pracę w schroniskach dla zwierząt.
Pomagają nie tylko wielcy
Badania Domu Badawczego Maison oraz SGS Polska pokazują, że dla niemal połowy Polaków działania firm na rzecz społeczeństwa i środowiska są bardzo istotne. Ponadto, u ponad 60 proc. respondentów CSR wzbudza pozytywne odczucia względem marki. To spory kapitał, który nie powinien zostać zmarnowany lub pominięty. Wśród małych i średnich przedsiębiorców panuje przekonanie, że społeczna odpowiedzialność biznesu jest domeną firm dużych i bogatych. Nic bardziej mylnego. Wolontariat, rozwijanie umiejętności czy ekologia wymagają niewielkiego wkładu finansowego. Dodatkowo, najczęściej taka inwestycja szybko się zwróci w postaci oszczędności energii, nowych kompetencji pracowników i lepszego zgrania całego zespołu. Klienci również przychylniej patrzą na firmę, która o swoich wartościach nie tylko pisze, ale także stara się wcielać je w życie.
Zatem czy CSR może się sprawdzić w sektorze MŚP? Oczywiście tak, pod warunkiem, że podejdziemy do tego z odpowiednim nastawieniem. Nawet najlepszy i najbardziej zaangażowany lider nic nie wskóra w grupie, która nie jest zainteresowana ochroną środowiska czy zbiórką pieniędzy. Dlatego też bardzo ważne są konsultacje z pracownikami. Warto zastanowić się nad wciągnięciem do działań naszych współpracowników i klientów. Dzięki temu stworzymy platformę do porozumienia i dalszych, wspólnych działań. Najważniejsze jest jednak, aby nie traktować CSR jako działania marketingowego. Powinna być to grupa ludzi, którzy pod wspólnym szyldem chcą pomagać innym. Tylko wtedy osiągniemy wcześniej postawione cele, a wcielona w życie strategia społecznej odpowiedzialności przyniesie wymierne efekty.
Źródło: inf. nadesłana