Społeczna odpowiedzialność biznesu i współpraca z trzecim sektorem [relacja]
– Czasem rzeczywiście odnosimy wrażenie, że biznes współpracując z nami usiłuje się wybielić, ale takie sytuacje można szybko wyłapać i zidentyfikować – powiedziała Renata Bem, Dyrektor Generalna i prezes zarządu UNICEF Polska.
Relacje między trzecim sektorem a biznesem to w dzisiejszych czasach oczywistość. Na ile jednak jest to realna współpraca oparta na zdrowej partnerskiej relacji, a na ile kwestia promocji swojej firmy jako społecznie zaangażowanej. Na ten temat dyskutowali ze sobą:
Piotr Glen – Kierownik Zespołu Zrównoważonego Rozwoju i ESG, SGH
Renata Bem – Dyrektor Generalna i Prezes Zarządu UNICEF Polska
Renata Fijałkowska – Prezes Zarządu Fundacja Rozwoju Społecznego i Profilaktyki DIALOG
Grzegorz Gruca – Wiceprezes Zarządu Polskiej Akcji Humanitarnej
Grzegorz Ludwin – Prezes zarządu Fundacja ProNGO
Michał Mikołajczyk – Członek Zarządu Głównego PCK
Magdalena Przysłupska – Rzecznik Prasowy DKMS
Motywacja współpracy biznesu z NGO-sami
– Moja fundacja wspiera trzeci sektor w zakresie przygotowania projektów dla biznesu. Biznes oczekuje dzisiaj długofalowej współpracy, wpisującej się w DNA ich firm. Ważne, aby dostarczać rozwiązania na konkretne problemy. Firmy chętnie włączają się w te aktywności, które są dobrze przygotowane przez trzeci sektor. Wartości dodane w takiej współpracy są nie do przecenienia – mówił Grzegorz Ludwin, Prezes zarządu Fundacja ProNGO.
– Czasem rzeczywiście odnosimy wrażenie, że biznes współpracując z nami usiłuje się wybielić, ale takie sytuacje można szybko wyłapać i zidentyfikować. Mam również wrażenie, że biznes oczekuje, że organizacja pozarządowa dostarczy uszytego na miarę projektu, a na koniec pomoże go zaraportować. Tymczasem my nie jesteśmy agencją reklamową, chcemy być partnerem dla biznesu. My wiemy, co biznes może dać NGOsom, ale niekoniecznie wiemy, co NGOsy mogą dać biznesowi. Jedno jest pewne– musimy rozmawiać i wspólnie tworzyć projekt – kontynuowała Renata Bem, Dyrektor Generalna i Prezes Zarządu UNICEF Polska
Swoim doświadczeniem podzielił się także Michał Mikołajczyk, Członek Zarządu Głównego PCK
– Jestem wolontariuszem, a zawodowo zajmuję się biznesem. Sam fakt, że część biznesów współpracą z NGOsami próbuje się wybielić zaświadcza, że biznes ma coś za uszami. Warto zaznaczyć, że w czasach wojny za naszą wschodnią granicą gros firm zdało egzamin. Wszyscy pomagali. Nie udałoby się to, gdyby nie trzeci sektor i skanalizowanie przez niego pomocy wielkich firm dla konkretnych sektorów. Biznes potrzebuje organizacji, które wiedzą, “co w trawie piszczy”. Dzięki temu środki są lepiej wydatkowane, a podjęte działania przynoszą lepszy efekt, także marketingowy. Czy szyjemy rozwiązania na miarę? Nie, ale również nie proponujemy projektów zupełnie oderwanych od profilu działalności danego biznesmena – skomentował
– Wielki biznes wie, jak ważne są organizacje pozarządowe i ich wiedza, jak pomagać skutecznie w konkretnych obszarach. Inaczej jest z małymi podmiotami. Wiele małych firm nie wie co to jest ESG. Musimy zwiększać świadomość społeczną. Sposobem na to jest rozmowa i dialog z nawet najmniejszymi podmiotami. Biznesmeni są na ogół otwarci na rozwiązywanie wielu problemów społecznych i jest to dla nich ważne – zaznaczyła Renata Fijałkowska, Prezes Zarządu Fundacja Rozwoju Społecznego i Profilaktyki DIALOG
Nawiązał do tego Magdalena Przysłupska, Rzecznik Prasowy DKMS.
– My również współpracujemy z mniejszymi organizacjami, na przykład takimi, które działają wyłącznie na jednym oddziale szpitalnym. Wielki biznes działa nie tylko krajowo, ale chętnie szuka partnerstwa w lokalnych społecznościach. Trzeci sektor musi być otwarty na biznes. Z perspektywy DKMS współpraca z biznesem jest realizowana ze zrozumieniem tego pierwszego. Wykorzystujemy dane i analizy, by elastycznie się do dostosować do danej firmy. Możemy zaproponować na przykład zorganizowanie akcji edukacyjnej w firmie, co lepiej połączy pracowników z ich organizacją – powiedziała.
– Korporacje przynoszą do Polski określone oczekiwania wobec NGOsów. Nie działa to tylko w jedną stronę. Dla nas jest oczywiste, że musimy wiedzieć, jaki problem rozwiązujemy, z czym się mierzymy, jak możemy pomóc. Naszym zadaniem jest odpowiadanie na pytania ze strony biznesu. Profesjonalizm jest w cenie, tak samo jak rozwiązywanie problemów społecznych. Zwracamy uwagę na palące problemy społeczne, w rozwiązywaniu których biznes może pomóc – skomentował Grzegorz Gruca, Wiceprezes Zarządu Polskiej Akcji Humanitarnej.
Trzeci sektor jako tańszy wykonawca
– Partnerstwo zakłada, że każda ze stron układu wnosi do spółki to, w czym jest dobra. Wszystko polega na ustaleniu relacji i operowania na konkretach. Po to mamy 60 tys. wolontariuszy, aby być poniekąd wykonawcą. W Polsce jest ogromny potencjał. Zadaniem NGOsów jest znalezienie sposobu na współpracę z także z niewielkimi, rodzinnymi firmami – zauważył Michał Mikołajczyk, Członek Zarządu Głównego PCK.
– Nie uważam, że biznes traktuje nas jako tańszego podwykonawcę. W chwili, gdy zaczynamy rozmawiać o konkretach, wtedy biznes rozumie, że każda ze stron jest ekspertem w swojej dziedzinie. Szanujemy swoje specjalizacje – skomentowała Renata Bem, Dyrektor Generalna i Prezes Zarządu UNICEF Polska.
– W przypadku małych organizacji, które pracują np. na terenach wiejskich takie problemy w relacjach występują częściej. Fakt. Mniejsze organizacje mają problem ze skutecznym nawiązaniem kontaktu z biznesem, a potem z wdrażaniem ich projektów w życie. W takich przypadkach niektóre biznesy faktycznie chcą płacić NGOsom mniej, niż firmom podwykonawczym, wykorzystując je w ten sposób. Ze swojej strony staramy się stworzyć narzędzia do transparentnej współpracy. Chcemy eliminować patologie, które się w tym środowisku czasem zdarzają – określił Grzegorz Ludwin, Prezes zarządu Fundacja ProNGO
Dyskusje rozszerzyła o temat samorządów Renata Fijałkowska, Prezes Zarządu Fundacja Rozwoju Społecznego i Profilaktyki DIALOG.
– Warto wskazać, że nadużycia zdarzają się nie tylko po stronie biznesu, ale także po stronie samorządów. Problem dotyczy m.in. obsługi projektowej, na której od lat przeznacza się zbyt małe środki. NGOsy mają problem z realizacją projektów zlecanych przez samorządy, skarżąc się na konieczność posiadania wysokiego wkładu własnego – powiedziała.
– Wykorzystywanie w charakterze podwykonawcy zdarza się faktycznie wobec mniejszych NGOsów. Czasami powstają w ten sposób patologie, na przykład zatrzęsienie zabawek na oddziałach onkologiczych w okresie przedświątecznym – powiedziała Magdalena Przysłupska, Rzecznik Prasowy DKMS.
– Sytuacja zmieniła się mocno na przestrzeni lat. Tłumaczymy naszym partnerom, że obsługa danego projektu kosztuje. Część pieniędzy wykładamy z własnej kieszeni, więc normalne, że oczekujemy, iż resztę powinien dołożyć biznes. Musimy nauczyć się rozmawiać i sygnalizować swoje potrzeby – powiedział Grzegorz Gruca, Wiceprezes Zarządu Polskiej Akcji Humanitarnej
O Kongresie ESG Polska Moc Biznesu
III Kongres ESG Polska Moc Biznesu to wyjątkowe wydarzenie, gromadzące liderów biznesu, ekspertów, decydentów i innowatorów, aby wspólnie dyskutować o przyszłości zrównoważonego rozwoju w Polsce. Kongres stanowi ważną platformę do wymiany doświadczeń, prezentacji nowych pomysłów i strategii, które będą kształtować kierunki rozwoju polskiego biznesu w kontekście globalnych wyzwań ESG.
Dowiedz się więcej na https://polskamocbiznesu.pl/
Organizatorzy Kongresu
Fundacja Czyste Powietrze powstała po to, by zapobiegać zagrożeniom jakie niesie ze sobą zanieczyszczenie powietrza. Celem Fundacji jest budowanie ekologicznej świadomości społecznej, promowanie przyjaznych dla środowiska rozwiązań i kreowanie innowacyjnych działań chroniących zdrowie i życie mieszkańców UE. Działając od 2018 roku FCP pomogła już setkom osób bezpośrednio, a także zorganizowała wiele kampanii, spotkań i wydarzeń łączących biznes, administrację publiczną i społeczeństwo we wspólnym celu: BUDOWANIU LEPSZEGO ŚWIATA. Tu i teraz.
Fundacja Pozytywnych Idei to organizacja wspierająca kreatywne podmioty, instytucje i osoby. Przyczynia się do promocji ważnych dla Polski działań i inicjatyw. Współpracuje z mediami krajowymi i międzynarodowymi, organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami, których celami są działalność naukowa, oświatowa, kulturalna dotycząca kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej osób marginalizowanych. Fundacja jest współorganizatorem akcji społecznych, wydarzeń proekologicznych i inicjatyw na rzecz środowiska, np. Dzielnica Wisła, One Day, Szczyt Klimatyczny TOGETAIR. Przyczynia się do promocji utalentowanych sportowców, artystów i działaczy.