Wszystkie dzieci przebywające w pieczy zastępczej w SOS Wioskach Dziecięcych są bezpieczne ze swoimi opiekunami w domach SOS. W tym wyjątkowo trudnym czasie pracownicy Stowarzyszenia: rodzice SOS, pomagający im na co dzień asystenci oraz specjaliści otaczają je opieką i wsparciem, by ich poczucie bezpieczeństwa po raz kolejny nie zostało zachwiane.
Zgodnie z zaleceniami zachowujemy wszelkie środki ostrożności w pracy z dziećmi:
· wszystkie dzieci i młodzież zapoznane zostały z zasadami higieny, zgodnie z wytycznymi GIS, a nasze placówki (domy) i biura wyposażone są w płyny antybakteryjne, środki higieny, termometry;
· wyjazdy dzieci z Wiosek SOS do rodzin pochodzenia oraz
· wizyty gości z zewnątrz w naszych programach zostały zawieszone;
· z rodzinami biologicznymi dzieci kontaktują się telefonicznie i przez komunikatory internetowe
· wszelkie zbiorowe formy aktywności, zajęć dla dzieci i młodzieży zostały odwołane; zastąpi je praca indywidualna i zajęcia w małych, rodzinnych grupach;
· w trosce o zdrowie dzieci dbamy o właściwą dietę i zdrowe odżywianie, mamy zapasy produktów żywnościowych, a jeśli należy je uzupełniać, zapewniamy pomoc;
· bezpośrednie kontakty z rodzinami w Programach „SOS Rodzinie” zostały wstrzymane; z dziećmi i ich rodzicami jesteśmy w kontakcie telefonicznym, prowadzimy też zajęcia i wsparcie edukacyjne online;
Dzieci oraz ich emocje
Pamiętajmy, że w SOS Wioskach Dziecięcych opiekujemy się dziećmi, które wiele już w życiu przeszły, dlatego sytuacja izolacji jest dla nich podwójnie trudna, ale z radością obserwujemy, że dzieci przy ogromnym wsparciu opiekunów SOS dobrze sobie radzą. Ponieważ nie mogą się spotykać poza rodzinami SOS tworzą grupy na komunikatorach internetowych, rozmawiają przez Internet, rzucają sobie wyzwania, szukają sposobów na nudę, informują się nawzajem jak spędziły dzień. A przede wszystkim spędzają czas rodzinnie, grają w gry, rozmawiają, uczą się.
Nauka przez Internet
To jest dla rodziców SOS oraz opiekunów w naszych placówkach socjalizacyjnych i interwencyjnych ogromne wyzwanie. Wyobraźmy sobie, że Mama SOS ma w domu pięcioro dzieci w różnym wieku i oczywiście nie każde dziecko ma swój komputer, odrabianie wielu zadań codziennie przez całą piątkę w takich warunkach jest bardzo trudne. Pamiętajmy też, że będące pod nasza opieką dzieci nierzadko mają szczególne potrzeby edukacyjne wynikające zwykle z ich wcześniejszych traumatycznych doświadczeń jak np. diagnoza zaburzeń ze spektrum płodowego zespołu alkoholowego (FASD), czy zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), dlatego opiekunowie z trudem mogą zrealizować z podopiecznymi zadawane przez nauczycieli zadania. Napisaliśmy do Ministra Edukacji oraz do Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej, by zwrócić szczególną uwagę na sytuację edukacyjną dzieci w pieczy zastępczej w tym trudnym czasie. Mamy nadzieję na wskazanie najlepszych rozwiązań, by nasi podopieczni mieli takie same szanse edukacyjne, jak wszystkie inne dzieci.
Programy „SOS Rodzinie”
Decyzją władz rządowych i samorządowych, ze względu na zagrożenie epidemiologiczne, również nasze placówki wsparcia dziennego zostały zamknięte, ale nasze programy profilaktyczne działają. Wsparcie dla rodzin w kryzysie nasi specjaliści świadczą telefonicznie, a zajęcia pozalekcyjne, wsparcie w nauce przenieśliśmy do Internetu. Na naszym FB można znaleźć filmy, teksty i zdjęcia, które powstały przy okazji takich internetowych zajęć. Serdecznie zapraszamy do ich obejrzenia, może zainspirują się Państwo i zastosują je jako sposoby na radzenie sobie ze stresem czy nudą?
Dzieci z rodzin w kryzysie a edukacja
To także ogromne wyzwanie, dzieci objęte opieką Programów „SOS Rodzinie”, odrabiały lekcje i otrzymywały wsparcie edukacyjne w naszych świetlicach, które ze względów epidemiologicznych zostały zamknięte. Oczywiście pracownicy Stowarzyszenia robią wszystko, żeby wspierać naszych beneficjentów w tej trudnej sytuacji, ale pamiętajmy, że w naszych programach profilaktycznych opiekujemy się dziećmi z rodzin niezamożnych, mających różnego typu problemy tak opiekuńczo-wychowawcze, jak i ekonomiczne, mieszkających często w małych miejscowościach. Wiele z tych dzieci nie ma w swoich rodzinnych domach stanowisk nauki umożliwiających korzystanie z komputera połączonego z Internetem o dostatecznej przepustowości, który umożliwiłby korzystanie z lekcji on-line, czy z edukacji w oparciu o zasoby internetowe. Napisaliśmy do Ministra Edukacji oraz do Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej, by zwrócić szczególną uwagę na sytuację edukacyjną dzieci z rodzin w kryzysie, w tym trudnym czasie. Mamy nadzieję na wskazanie najlepszych rozwiązań, by nasi podopieczni mieli takie same szanse edukacyjne, jak wszystkie inne dzieci. Póki co radzimy sobie jak potrafimy w tym trudnym czasie, np. pomagając w lekcjach przez telefon.