EVES (Europejska Sieć Miast i Regionów na rzecz Ekonomii Społecznej) wyróżniła Sopocki Model Ekonomii Społecznej jako dobry przykład partnerstwa władz publicznych z podmiotami ekonomii społecznej.
Sopocki Model Ekonomii Społecznej opiera się na partnerstwie lokalnym instytucji publicznych organizacji pozarządowych oraz firm w celu rozwiązywaniu problemów społecznych. Prace nad tworzeniem Lokalnego Modelu Ekonomii Społecznej w Sopocie rozpoczęły się od podpisania we wrześniu 2012 roku „Paktu na rzecz przedsiębiorczości społecznej”. Sygnatariuszami Paktu są: Prezydent Miasta oraz organizacje pozarządowe: Caritas Archidecezji Gdańskiej, Stowarzyszenie Na Drodze Ekspresji, Stowarzyszenie „Przyjazny Sopot”, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta Koło Gdańskie, Fundacja Zrównoważonego Rozwoju i Aktywności Zawodowej Osób Niepełnosprawnych „Zadba”. Efektem podjętych działań jest powołanie Spółdzielni Socjalnej Kooperacja oraz stworzenie Sopockiego Inkubatora Przedsiębiorczości Społecznej.
Dnia 21 czerwca 2013 roku Rada Miasta Sopotu podjęła uchwałę w sprawie powołania Spółdzielni Socjalnej „Kooperacja”. Członkami założycielami Spółdzielni Socjalnej „Kooperacja” są:
1) Gmina Miasta Sopotu,
2) Caritas Archidiecezji Gdańskiej,
3) Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta Koło Gdańskie.
Celem powołania spółdzielni socjalnej „Kooperacja” jest umożliwienie osobom pozostającym bez pracy oraz osobom niepełnosprawnym aktywizacji zawodowej, a także prowadzenie reintegracji społecznej osób zatrudnionych w spółdzielni. Spółdzielnia wykonuje prace zlecone przez miasto Sopot i spółki komunalne, a także zlecenia innych podmiotów, w tym firm i osób fizycznych. W pierwszym roku działalności miasto wsparło spółdzielnię dotacją w wysokości 40 000 PLN oraz udostępnieniem lokalu miejskiego za darmo na pierwszy rok działalności.
W celu wprowadzenia osób bezrobotnych na rynek pracy Spółdzielnia Socjalna Kooperacja prowadzi wielobranżową działalność gospodarczą (Agencja Zatrudnienia, remonty mieszkań komunalnych, prowadzenie parkingów czy sklpeu charytaywnego). wykonuje również szereg działań towarzyszących takich jak doradztwo zawodowe, szkolenia i kursy zawodowe, współpraca z organizacjami pozarządowymi i publicznymi instytucjami rynku pracy.
W kwietniu 2015 roku ukończono budowę i oddano do użytku budynek Sopockiego Inkubatora Przedsiębiorczości Społecznej. Powstał on w budynku dawnego młyna papierniczego na terenie tzw. Parku Grodowego (obszar należący do miasta). Zabytkowy obiekt działał tu od połowy XVII do początku XX wieku, potem popadł w ruinę. Przy projekcie powołania SIPS z Miastem Sopot współpracowały różne organizacje m.in. Caritas Archidiecezji Gdańskiej, Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta Koło Gdańskie, Sopot International Rotary Club.
Rozbudowa zabytkowego młyna została powierzona spółce komunalnej AQUA Sopot na mocy umowy pomiędzy Miastem a spółką. W prace przy budowie SIPS od początku byli zaangażowani bezrobotni. AQUA Sopot we współpracy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Sopocie oraz Powiatowym Urzędem Pracy w Gdyni stworzyła socjalne brygady budowlane złożone z 8 osób długotrwale bezrobotnych oraz bezdomnych. Te osiem osób po zakończeniu budowy inkubatora zostało na stałe zatrudnione w spółce. Dodatkowo w budowie inkubatora pracowało 7 osób zatrudnionych przez Spółdzielnię Socjalną „Kooperacja”.
Łączna kwota inwestycji wyniosła 3 060 000 PLN. Część została sfinansowana w ramach Rządowego programu wsparcia finansowego z Funduszu Dopłat tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (280 756 PLN). 80 000 PLN przeznaczył na zakup wyposażenia Sopot International Rotary Club. Pozostała część została sfinansowana przez Spółkę AQUA-Sopot i zastosowano innowacyjny sposób rozliczenia inwestycji z miastem. W ciągu następnych 3 lat Spółka nie będzie musiała zwracać miastu dywidend (czyli wypracowanego zysku przez spółkę).
Partnerstwo w ramach Sopockiego Modelu Ekonomii Społecznej jest stale rozwijane i opiera się na idei „społecznie odpowiedzialnego terytorium”. Jest ono tworzone przez mieszkańców, organizacje pozarządowe i instytucje miejskie w celu lepszego wykorzystania zasobów Sopotu tj. zasobów przyrodniczych, kulturowych, kapitału ludzkiego. W procesie partycypacyjnego zarządzania, wspólnie projektowane są usługi na rzecz wzrostu jakości życia społeczności naszego terytorium przez zwiększenie spójności społecznej, zrównoważony rozwój, efektywność ekonomiczną i aktywizację obywatelską.
Jednym z najnowszych przedsięwzięć Spółdzileni Socjalnej Kooperacja jest uruchomiony w lipcu 2015 r. sklep charytatywny LukLuk, który w szybkim czasie zyskał wielu sojuszników i zakorzenił się w lokalnej społeczności. Więcej o sklepie LukLuk na stronie www.lukluk.org.pl
Źródło: Spółdzielnia Socjalna Kooperacja