Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
(PAP) Do 30 czerwca rada gminy powinna rozstrzygnąć w drodze uchwały, czy wyraża zgodę na utworzenie funduszu sołeckiego – przypomina RIO w Warszawie. Nie podjęcie decyzji w tym terminie, zgodnie z opinią MSWiA, oznacza brak aprobaty radnych.
W dniu 1 kwietnia 2009 r weszła w życie ustawa z dnia 20 lutego
2009 r o funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52, poz. 420). Ustawa
umożliwia wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących
fundusz sołecki stanowiąc jednocześnie, że fundusz ten nie jest
funduszem celowym w rozumieniu ustawy o finansach
publicznych..
O ewentualnym wyodrębnieniu funduszu sołeckiego decyduje rada gminy, która w tym roku do dnia 30 czerwca powinna rozstrzygnąć w drodze uchwały czy wyraża zgodę na wyodrębnienie funduszu w roku budżetowym 2010 czy też nie. W następnych latach uchwała taka powinna być podjęta w terminie do 31 marca. Uchwały te należy przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w trybie określonym w art. 90 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia.
Zgodnie ze stanowiskiem MSWiA niepodjęcie uchwały w tej sprawie oznacza, że rada nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego.
Ustawa stanowi, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie do dnia 31 lipca poprzedzającego rok budżetowy przekazuje sołtysom informację o wysokości tych środków. Część wydatków wykonanych (do 30 %) podlega zwrotowi w formie dotacji celowej z budżetu państwa ale tylko w odniesieniu do wielkości funduszu wyliczanego wg wzoru zawartego w art. 2 ustawy.
Wynika z niego, że dla sołectwa liczącego 1000 mieszkańców wielkość funduszu wyniesie 1,2 % kwoty dochodów bieżących, uzyskanych w roku poprzedzającym rok budżetowy o 2 lata, zaś dla sołectwa liczącego 500 mieszkańców wielkość ta wyniesie 0,7 % wielkości tych dochodów.
Zgodnie z art. 165a ust. 3 i 4 ustawy o finansach publicznych dochody bieżące to kwota dochodów pomniejszona o dotacje i środki otrzymane na inwestycje, dochody ze sprzedaży majątku i dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Możliwe jest zwiększenie środków funduszu ponad wysokość określoną w ustawie, ale nie ma to wpływu na wysokość zwrotu .
Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do organu wykonawczego w trybie art. 4 ustawy wniosku zebrania wiejskiego w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
Ustawa wprowadza także zmianę do ustawy o samorządzie gminnym uzupełniając katalog zadań własnych, określony w art. 7 ustawy o sprawę "wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej".
Na podstawie: www.warszawa.rio.gov.pl
/dp/
O ewentualnym wyodrębnieniu funduszu sołeckiego decyduje rada gminy, która w tym roku do dnia 30 czerwca powinna rozstrzygnąć w drodze uchwały czy wyraża zgodę na wyodrębnienie funduszu w roku budżetowym 2010 czy też nie. W następnych latach uchwała taka powinna być podjęta w terminie do 31 marca. Uchwały te należy przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w trybie określonym w art. 90 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia.
Zgodnie ze stanowiskiem MSWiA niepodjęcie uchwały w tej sprawie oznacza, że rada nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego.
Ustawa stanowi, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie do dnia 31 lipca poprzedzającego rok budżetowy przekazuje sołtysom informację o wysokości tych środków. Część wydatków wykonanych (do 30 %) podlega zwrotowi w formie dotacji celowej z budżetu państwa ale tylko w odniesieniu do wielkości funduszu wyliczanego wg wzoru zawartego w art. 2 ustawy.
Wynika z niego, że dla sołectwa liczącego 1000 mieszkańców wielkość funduszu wyniesie 1,2 % kwoty dochodów bieżących, uzyskanych w roku poprzedzającym rok budżetowy o 2 lata, zaś dla sołectwa liczącego 500 mieszkańców wielkość ta wyniesie 0,7 % wielkości tych dochodów.
Zgodnie z art. 165a ust. 3 i 4 ustawy o finansach publicznych dochody bieżące to kwota dochodów pomniejszona o dotacje i środki otrzymane na inwestycje, dochody ze sprzedaży majątku i dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Możliwe jest zwiększenie środków funduszu ponad wysokość określoną w ustawie, ale nie ma to wpływu na wysokość zwrotu .
Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do organu wykonawczego w trybie art. 4 ustawy wniosku zebrania wiejskiego w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
Ustawa wprowadza także zmianę do ustawy o samorządzie gminnym uzupełniając katalog zadań własnych, określony w art. 7 ustawy o sprawę "wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej".
Na podstawie: www.warszawa.rio.gov.pl
/dp/
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.