Pomaga w przywracaniu godności i poczucia sprawczości. Umożliwia uchodźcom zaopatrzenie się w najpotrzebniejsze artykuły. Odpowiada na nasilające się wyzwania logistyczne stojące przed organizacjami humanitarnymi. O czym mowa? O Karcie Pomoc, najnowszym produkcie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, który już trafia do stowarzyszeń, fundacji i innych organizacji non-profit.
Przedpłacone Karty Pomoc będą wydawane uchodźcom z Ukrainy i innych krajów objętych wojną, którzy szukają pomocy w Polsce.
W obliczu napływu dużej liczby uchodźców zrodziło się wiele pytań: jak można szybciej i skuteczniej udzielić pomocy, zamiast czasochłonnego gromadzenia darów rzeczowych? Jak przekazać każdej osobie to, czego aktualnie potrzebuje i to, co będzie rzeczywiście przydatne? Jak okazać wsparcie w procesie usamodzielniania się i adaptacji społecznej? Jak dystrybuować pieniądze dla tych, którzy nie posiadają polskiego konta bankowego?
pomocowych, że konieczne są rozwiązania ułatwiające logistykę i rozdysponowywanie środków. W odpowiedzi na potrzeby środowiska NGOs przygotowaliśmy przedpłaconą Kartę Pomoc, która jest bezpieczną i najszybszą formą dystrybucji funduszy wsparcia – mówi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
– Karty przedpłacone ułatwiają natychmiastowe przekazanie pomocy potrzebującym, którzy często pozostają bez środków do życia. Mając kartę, uchodźca zyskuje swobodę wyboru, na co potrzebuje przeznaczyć środki. Może zakupić rzeczy, które uważa za najpotrzebniejsze w jego aktualnej sytuacji. To jeden z elementów budowania poczucia sprawczości, które zostało mu odebrane z powodu wydarzeń w rodzimym kraju.
Bezpieczeństwo środków, istotne udogodnienia
Jak zapewniają przedstawiciele Sodexo, korzystanie z Karty Pomoc jest bardzo proste dla użytkownika (obywatela/obywatelki kraju objętego wojną) i nieangażujące dla przekazującego (organizacji non-profit). Natychmiast po otrzymaniu karty można nią płacić w sklepach stacjonarnych. Karta umożliwia też robienie zakupów online. Doładowanie odbywa się zbiorczo, w terminie wskazanym przez organizację, dzięki czemu zapewniony jest najwyższy poziom bezpieczeństwa. Istnieje możliwość wielokrotnego doładowania – nie są więc konieczne spotkania, by przekazać dodatkowe środki, wystarczy, że organizacja ponownie zasili karty. Sodexo zadbało również o kwestie związane z komunikacją – infolinia i aplikacja mobilna dostępne są w języku ukraińskim, co stanowi duże udogodnienie zarówno dla organizacji, jak i jej podopiecznych. Do karty dołączona jest również ulotka w języku ukraińskim opisująca jej funkcjonalności. Dzięki temu, że użytkownik samodzielnie zarządza środkami na karcie, wzrasta jego samoocena i poczucie niezależności. Z kolei organizacje zyskują odciążenie w codziennych zadaniach.
Co ważne, instytucje pomocowe poniosą tylko niezbędne wydatki związane z nabyciem Karty Pomoc, gdyż jej koszt został zredukowany do minimum.
– Karta Pomoc jako nowy produkt Sodexo została uruchomiona w ramach programu kartowego Mastercard, dedykowanego rozwiązaniom pomocowym. Wdrożenie przebiegało szybko i sprawnie, a nasze rozwiązanie oferowane jest organizacjom non-profit na preferencyjnych warunkach – zaznacza Arkadiusz Rochala.
Karty przedpłacone Sodexo wydane w pomocowym programie kartowym Mastercard przyczynią się do efektywnej i bezpiecznej redystrybucji środków pomocowych dla uchodźców. – To wartościowy i bardzo potrzebny projekt, który na pewno przyniesie wiele korzyści zarówno środowisku organizacji pozarządowych, jak i osobom szukającym w Polsce schronienia przed wojną – mówi Tomasz Owczarek, dyrektor ds. sprzedaży i strategii w polskim oddziale Mastercard Europe. – Jako Mastercard zobowiązaliśmy się do wykorzystania wszelkich naszych zasobów w niesieniu pomocy nowoprzybyłym do Polski obywatelom Ukrainy. Cieszy nas, gdy ta pomoc może przybierać tak realny kształt i wraz ze wsparciem materialnym dawać potrzebującym poczucie godności i sprawczości.
Przeciwdziałać problemom żywnościowym
Rosnąca inflacja i trudna sytuacja geopolityczna coraz bardziej odciskają piętno na kwestiach związanych z bezpieczeństwem ekonomicznym. Szybujące w górę ceny produktów spożywczych, widmo kryzysu żywnościowego sprawiają, że szczególną uwagę należy poświęcić działaniom pomocowym zogniskowanym wokół potrzeb zdrowotnych i żywieniowych.
– Nie sprint, a maraton. To zobrazowanie pomagania i zaangażowania społecznego jako maratonu wybrzmiewało w ostatnich tygodniach bardzo często. I słusznie, ponieważ skala potrzeb jest tak duża, że siły, energia i działania wspierające powinny być rozłożone w szerszej perspektywie, długofalowo, w mądry, rozsądny i uważny sposób, gdyż będą one potrzebne jeszcze przez długi czas – mówi Katarzyna Turska, dyrektor HR w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. – W DNA kultury organizacyjnej Sodexo mamy zakodowane pomaganie. Celem naszej inicjatywy Stop Hunger jest wspieranie osób niedożywionych, dlatego chętnie aranżujemy i włączamy się w akcje charytatywne i projekty służące zapobieganiu problemowi głodu. Cieszymy się, że dzięki partnerstwu z Mastercard w tak szybkim czasie udało nam się stworzyć produkt, który realnie wesprze uchodźców m.in. w zakresie potrzeb żywnościowych.
Z kart przedpłaconych Sodexo korzystają już różne organizacje non-profit, m.in. Polska Akcja Humanitarna i Caritas.
– Żywność, odzież, artykuły higieniczne…potrzeb jest bardzo dużo, a zgromadzone zapasy szybko topnieją. Zbiórki żywności, przekazywanie otrzymanych darów czy zakupionych przez organizację rzeczy to ważne sposoby pomagania, ale przydatnym rozwiązaniem jest też korzystanie z kart przedpłaconych. Dzięki nim nasi podopieczni sami mogą wybrać i kupić to, czego im brakuje i co uważają za niezbędne – mówi Małgorzata Jarosz-Jarszewska, zastępca dyrektora w Caritas.
Źródło: Sodexo