Chętnie wspieramy działalność organizacji pozarządowych SMS-ami, a organizacje chętnie korzystają z tej formy zbierania pieniędzy. Uzyskać numer nie jest jednak łatwo, a do operatorów wpływa wiele próśb w tej sprawie. Czego wymaga przygotowanie akcji, czy operator nie płaci VAT-u, ile pieniędzy trafia do organizacji?
Kwestie związane z tzw. SMS-ami charytatywnymi (formalnie: z SMS-ami Premium – usługą o podwyższonej opłacie) reguluje ustawa Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r., poz. 243; art. 64). Nakłada ona na organizację i operatorów wiele wymogów. Wiele zależy też od rozwiązań przyjętych przez samych operatorów.
Oferta dla operatora
Zorganizowanie SMS-owej zbiórki pieniędzy rozpoczynamy od kontaktu z operatorem komórkowym. Możemy zgłosić się do jednego operatora lub kilku – zbiórka będzie bardziej efektywna, jeżeli usługę udostępnią organizacji wszyscy. Każdemu musimy przestawić szczegółową ofertę organizacji. Najważniejszą jego częścią jest plan promocji (media plan). Bez planu kampanii promocyjno-reklamowej uruchomienie numeru nie jest możliwe.
Co z ceną SMS-a? Nie ma tu górnej granicy, choć nie może też być zbyt wysoka, jeżeli chcemy przekonać odbiorców do udziału w akcji. Z informacji uzyskanych od operatorów wynika, że najbardziej efektywne są akcje, w których koszt SMS-a nie przekracza 4 zł brutto – przy kwocie 5-7 zł przychody są mniejsze niż przy SMS-ie za 2-4 zł.
Pamietajmy też, że według aktualnie obowiązujących przepisów zbiórka SMS-owa jest zbiórką publiczną i wymaga zgody Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji (MAiC). Po przyznaniu numeru SMS-a organizacja występuje do MAiC o zgodę na zbiórkę publiczną. UWAGA: 18 lipca 2014 r. wejdzie w życie nowa ustawa o zbiórkach. Wyłącza ona zbiórki SMS-owe ze zbiórek publicznych, czyli nie będzie obowiązku występowania o zgodę na zbiórkę SMS-ową oraz jej rozliczania z MAiC.
Umowa, VAT
Zwolnienie SMS-ów z VAT-u dotyczy tylko organizacji pożytku publicznego (OPP) i tylko SMS-ów wysłanych w telefonów na abonament (nie dotyczy telefonów na karty).
W praktyce więc organizacja (a de facto jej podopieczni) często dzieli się wysłanym SMS-em z państwem (VAT). Co ważne, aby odliczenie VAT-u było możliwe, po stronie operatora konieczne są zmiany w systemie billingu, fakturowania, co jest kosztowne. Jeżeli system operatora nie ma odpowiednich funkcjonalności, nie można przelać na konto fundacji całej kwoty brutto z SMS-a charytatywnego, operator musi zapłacić VAT do urzędu skarbowego, a do organizacji trafia kwota netto. W rzeczywistości więc od części SMS-ów charytatywnych jest płacony VAT.