Powszechnie wiadomo, iż udział przedsiębiorstw w postępie zmian klimatycznych jest bardzo duże. Istotnym elementem strategii ekologicznej w przedsiębiorstwach jest redukcja emisji gazów cieplarnianych. Aby ich monitoring był łatwiejszy i bardziej przejrzysty niezbędne jest obliczanie śladu węglowego. Kiedy i w jaki sposób oblicza się wartość śladu węglowego dla przedsiębiorstwa?
Czym jest ślad węglowy?
Mianem śladu węglowego określa się wyliczenie całkowitej emisji gazów cieplarnianych podczas pełnego cyklu przedsiębiorstwa. Warto więc inicjować działania zmierzające do redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz ruchy obejmujące monitoring i prognozowanie skutków śladu węglowego. Jednym z nich było zorganizowanie badań na temat obliczania emisji gazów cieplarnianych w polskich firmach, których wynikom przyjrzymy się już niebawem podczas wspólnych warsztatów.
Jak obliczyć ślad węglowy?
Każde przedsiębiorstwo jest inne, dlatego nie istnieje uniwersalny kalkulator do obliczania śladu węglowy dla każdego z nich. Niezbędne jest uwzględnianie unikalnej specyfikacji konkretnej firmy. Wśród popularnych metodologii wymienia się:
- „Publicly Available Specification 2050” (PAS 2050) – obliczany podczas cyklu życia produktów i usług.
- ISO 14067:2013 – norma międzynarodowa, która oprócz sposobu obliczania śladu węglowego, obejmuje także wytyczne dotyczące raportowania i udostępniania wyników.
W standardach międzynarodowych powstały także metodologię dostosowane do poszczególnych branż, ich specyfiki i wyjątkowych uwarunkowań.
Ślad węglowy – w jakim celu go obliczać?
O śladzie węglowym mówi się wiele, jednak właściwie w jakim celu oblicza się jego wartość? Istnieje ku temu kilka istotnych powodów. Należy zaznaczyć, że każdy z wymienionych punktów są elementem dobrowolnych działań, które wspomagają zwiększenie świadomości na temat wpływu na środowisko.
● Obliczanie śladu węglowego przez przedsiębiorstwa to częsty wymóg podczas np. współprac międzynarodowych. Coraz częściej okazuje się, że jego wartość względem produktu, usługi lub całej działalności jest bardziej istotna niż np. cena.
● Takie obliczenia są także niezbędne do raportów dla Carbon Disclosure Project. CDP to międzynarodowa organizacja not-for-profit, która stworzyła światowy system dla firm i miast, pomagający ujawniać i zarządzać działaniami na rzecz ochrony środowiska.
● Raporty na temat zużycia śladu węglowego są także konieczne do zdania dla Corporate Social Responsibility, czyli społecznej odpowiedzialność biznesu. Zgodnie z jej założeniami, odpowiedzialność przedsiębiorstwa nie kończy się na spełnianiu przez organizacje wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale także zwiększenie inwestycji w zasoby ludzkie czy właśnie ochronę środowiska, które mogą mieć realny wpływ na efektywność i innowacyjnej działalności gospodarczej.
● Wiedza na temat śladu węglowego wytwarzanego przez przedsiębiorstwa jest także niezwykle przydatną informacją dla niej samej. Pozwala to na monitorowanie, ale także na reakcję i wprowadzanie wewnętrznych zmian w kierunku ograniczenia wytwarzania śladu węglowego.
Jak obliczyć ślad węglowy przedsiębiorstwa?
Niewątpliwie kwestia dbałości o dobro klimatu i udziału przedsiębiorstw w tym procesie to temat potrzebny i niezwykle aktualny. 24 listopada o godzinie 13:00 odbędą się warsztaty online „Jak przedsiębiorstwa mogą liczyć ślad węglowy?”. Podczas spotkania uczestnicy będą mieli okazję przyjrzeć się badaniom przeprowadzonym przez Fundację Instytut na rzecz Ekorozwoju na temat obliczania emisji gazów cieplarnianych w polskich firmach. Podczas dyskusji zostanie poruszony temat tego, w jaki sposób i w jakim celu przedsiębiorstwa mogą lepiej liczyć ślad węglowy. Zapraszamy do uczestnictwa i aktywnego udziału w spotkaniu na żywo, wszystkich tych, których interesuje tematyka ochrony klimatu oraz działań przedsiębiorstw dla dobra planety. Podczas spotkania online prelegentami będą:
● Wojciech Szymalski – Prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju który przedstawi wnioski z raportu na temat liczenia śladu węglowego w polskich przedsiębiorstwach;
● Dominika Sudomir – organizacja Ernst and Young;
● Paweł Wiktor – start-up Plan Be Eco;
● Łukasz Dobrowolski – Dyrektor Fundacji Climate Strategies Poland;
● Agnieszka Rozwadowska – Prezeska Carbon Footprint Foundation.
Na spotkanie obowiązuje rejestracja - możesz się zarejestrować TUTAJ
Spotkanie odbędzie się w ramach projektu “Better carbon footprint calculation as a tool for non-financial reporting and climate protection” ("Lepsze obliczanie śladu węglowego jako narzędzie raportowania niefinansowego i ochrony klimatu"), finansowanego przez Ambasadę Republiki Federalnej Niemiec.
Źródło: Fundacja - Instytut na rzecz Ekorozwoju