Przedstawiamy skład partnerstwa tematycznego nr 5, które podjęło się tematu związanego z wprowadzaniem edukacji obywatelskiej do systemu edukacji formalnej (szkolnej).
W ramach Strategicznej Mapy Drogowej Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w Polsce powstają partnerstwa tematyczne, których członkami są organizacje pozarządowe.
Jedno z partnerstw podjęło się tematu związanego z wprowadzaniem edukacji obywatelskiej do systemu edukacji formalnej (szkolnej).
Partnerstwo zaplanowało konkretne zadania mające przybliżyć do celu głównego związanego z edukacją obywatelską. Wśród tych zadań szczególne znaczenie ma podkreślenie dotychczasowej roli III sektora w kształtowaniu i rozwijaniu edukacji obywatelskiej. Powstaje materiał, który wskazuje kierunki i priorytety w edukacji obywatelskiej. Materiał ten będziemy upubliczniać i konsultować głownie ze środowiskiem organizacji pozarządowych. Tworzymy również swego rodzaju sezam biblioteczny z publikacjami, które powstały przy zaangażowaniu organizacji pozarządowych, a które to publikacje dotyczą szeroko pojętej edukacji.
Członkami partnerstwa są organizacje, jednak każda z tych organizacji wskazała konkretne osoby do pracy przy tej ważnej inicjatywie.
Przedstawiamy obecny skład zespołu partnerskiego zapraszając jednocześnie wszystkich chętnych do dołączenia do nas.
Członkowie Partnerstwa tematycznego nr 5:
1. Byczyńskie Stowarzyszenie Oświatowe „Tarcza”: Karolina Kryściak, Marek Mendel
- Centrum Edukacji Obywatelskiej: Alicja Pacewicz, Sylwia Żmijewska-Kwireg
- Federacja Inicjatyw Oświatowych: Elżbieta Tołwińska-Królikowska
- Fundacja Laboratorium Zmiany: Karolina Pisz
- Polska Fundacja im. Roberta Schumana: Rafał Dymek
6. Fundacja Civis Polonus: Olga Napiontek
- Centrum Dialogu Obywatelskiego Urzędu Miasta Opola: Dorota Piechowicz-Witoń
Organizacja to zespół, zespół składa się z ludzi, przedstawiamy zatem osoby zaangażowania w działania partnerstwa tematycznego:
Sylwia Żmijewska-Kwiręg jest absolwentką Międzywydziałowych Interdyscyplinarnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2001 pracuje w Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej jako koordynatorka projektów edukacyjnych oraz zarządza zespołem edukacji obywatelskiej i ekonomicznej. Jest autorką licznych edukacji poświęconych wychowaniu obywatelskiemu oraz na rzecz przedsiębiorczości.
Alicja Pacewicz – ekonomistka, działaczka społeczna i oświatowa. Współzałożycielka i wiceprezeska Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej. Od 1994 r. CEO propaguje wiedzę, umiejętności i postawy obywatelskie oraz wspiera szkoły w skutecznej i nowoczesnej edukacji. Współautorka programów edukacyjnych (w tym: „Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej”, „Szkoła z Klasą 2.0”, „Młodzi Głosują”, „Filmoteka Szkolna. Akcja”, „Nienawiść – jestem przeciw’, „W-F z klasą”, „Koduj z klasą”, „Otwarte przestrzenie edukacyjne”, „Młodzi przedsiębiorczy”), podręczników do wiedzy o społeczeństwie i przedsiębiorczości, a także publikacji metodycznych i szkoleniowych. Ekspertka MEN, współorganizatorka programów współpracy międzynarodowej: Networking European Citizenship Education oraz International Civic Education Exchange. Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za działania na rzecz budowania społeczeństwa obywatelskiego.
Rafał Dymek. Pracuje dla Polskiej Fundacji im. Roberta Schumana. Absolwent politologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się m.in. edukacją obywatelską, w szczególności aktywizacją młodzieży w działaniach na rzecz społeczności lokalnej, aktywnego udziału w wyborach, w ramach samorządności uczniowskiej. Specjalizuje się także w sprawach związanych z sytuacją społeczno-polityczną w wybranych państwach europejskich, polityką europejską Polski, funkcjonowaniem Unii Europejskiej i zapadającymi w niej decyzjami. Interesuje się także różnymi aspektami funkcjonowania trzeciego sektora w Polsce, w tym przepisami prawnymi regulującymi jego działalność.
Karolina Pisz – absolwentka stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Wrocławskim, współzałożycielka i wiceprezeska Fundacji Laboratorium Zmiany, certyfikowana trenerka rozwoju osobistego. Jest współautorką i realizatorką wielu projektów na rzecz młodzieży, promujących aktywność społeczną, obywatelską i postawę przedsiębiorczą. Przede wszystkim stara się tworzyć warunki, w których młodzi ludzie mają szansę poznać siebie i własne możliwości i poczuć, jaką satysfakcję daje poczucie sprawstwa. Aktywnie działa na rzecz eliminacji dyskryminacji kobiet.
Karolina Kryściak jest od dziesięciu lat nauczycielką historii, geografii i wos w Zespole Szkół Gimnazjalnych, Licealnych i Zawodowych w Byczynie i od wielu lat w tej szkole opiekunem Samorządu Uczniowskiego. Realizowała z uczniami liczne projekty edukacji obywatelskiej, dzięki którym młodzież rozwijała swoje umiejętności społeczne. Ponadto jest autorem scenariuszy lekcji z edukacji globalnej. Uczestniczyła w projektach CEO „W świat z klasą”, „Rozmawiajmy o uchodźcach” jako mentor kursów internetowych dla nauczycieli. Jest członkiem Byczyńskiego Stowarzyszenia Oświatowego „Tarcza” i Stowarzyszenia Młodzi i Waleczni Obywatele. Jako koordynator realizowała projekty programu Równać Szanse skierowane do młodych ludzi w celu zwiększenia kompetencji społecznych i umiejętności liderskich. Ukończyła Szkołę Liderów PAFW i uczestniczyła w 2016 r. w wyjeździe studyjnym do USA w ramach international Visitor Leadership Program.
Olga Napiontek. Współzałożycielka i wiceprezeska zarządu Fundacji Civis Polonus, obroniła doktorat z socjologii dotyczący edukacji obywatelskiej w gimnazjach. Edukacją obywatelską zajmuje się na różne sposoby: jest autorką badań i artykułów z dziedziny edukacji obywatelskiej i dialogu obywatelskiego, trenerką projektującą i prowadzącą warsztaty dla nauczycieli, bibliotekarzy, urzędników i młodych ludzi (ponad 700 godzin szkoleniowych), twórczynią i kierowniczką projektów Fundacji, umożliwiającym znaczące uczestnictwo obywatelskie dzieciom, młodzieży oraz dorosłym. Najważniejszy z nich to Młodzieżowe Rady Dzielnic i Gmin, w ramach którego od 2004 roku wypracowujemy procedury konsultacji decyzji podejmowanych przez władze lokalne z młodzieżą. Tworzy projekty na rzecz lepszej edukacji obywatelskiej w szkołach a szczególnie samorządności uczniowskiej. Edukację obywatelską dorosłych wzmacnia poprzez rozwijanie konsultacji i współdecydowania na poziomie lokalnym. Od kilku lat pracuje z bibliotekami publicznymi nad wzmacnianiem ich funkcji jako miejsc edukacji i zdobywania doświadczenia obywatelskiego. W latach 2013-2015 kierowniczka merytoryczna w projekcie systemowym „Szkoła Współpracy. Uczniowie i Rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły”, którego liderem było Ministerstwo Edukacji Narodowej (www.szkolawspolpracy.pl). Projekt ten objął ponad 1500 szkół.
Elżbieta Tołwińska-Królikowska – pedagog, w l. 1993-1998 pedagog szkolny i nauczycielka WoS w Integracyjnej, Twórczej Szkole Podstawowej nr 339 im. R. Wallenberga w Warszawie; w l. 2006-2016 wiceprezeska i prezeska zarządu Federacji Inicjatyw Oświatowych. W l. 1993-1997 trenerka nauczycieli wdrażających program KOSS (Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej) w CEO; uczestniczka szkoleń międzynarodowych: wizyt studyjnych dla trenerów n-li WoS w Danii (1995) i Ohio (USA,1997), szkoleń dot. nauczania o Holocauście: Fundacji Facing History (Davos, 1996), Instytut Yad Vashem (Jerozolima, 2006). Trenerka programu „Szkoła Współpracy” (FRDL, 2014-2015). Współautorka i koordynatorka programu „Z Małej Szkoły w Wielki Świat” (Federacja Inicjatyw Oświatowych, 2009-13) – w 119 małych wiejskich SP rozwijano kompetencje kluczowe (m.in. społeczne i obywatelskie) metodą projektu i oceniania kształtującego, w ścisłej współpracy ze środowiskiem lokalnym; koordynatorka krajowa programu Szkoły Aktywne w Społeczności, będącego częścią programu International Standards of Community Schools (od 2012). Autorka i współautorka, redaktorka wielu publikacji i materiałów metodycznych dot. edukacji obywatelskiej, w tym pakietów scenariuszy dla wiejskich SP: „Dzieci obywatele” – kl. 1-3 SP i „Dzieci aktywne w społeczności” – kl. 4-6 SP.
Marek Mendel – nauczyciel informatyki, wieloletni dyrektor szkół na na wszystkich etapach edukacyjnych. Związany ze Szkołą Liderów PAFW - Lider III edycji, uczestnik i koordynator wielu programów unijnych i NGO. Współpracuje m.in z Federacją Inicjatyw Oświatowych – trener oraz Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Kadry Kierowniczej Oświaty i Stowarzyszeniem Miasta w Internecie – Latarnik Polski Cyfrowej.
Dorota Piechowicz-Witoń – inicjatorka i koordynatorka partnerstwa tematycznego. Absolwentka Uniwersytetu Opolskiego (pedagogika resocjalizacyjna), doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki (praca doktorska nt. miejsca organizacji pozarządowych w aktywizacji środowiska lokalnego w obszarze edukacji). Pracownik dydaktyczny Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu oraz Uniwersytetu Opolskiego. Od 2006 roku aktywnie działa w sektorze pozarządowym, ściśle współpracując z organizacjami non – profit w regionie opolskim i poza województwem. Pełniła między innymi funkcję członkini zarządu i dyrektora biura Opolskiego Forum Organizacji Socjalnych – członek WRZOS, w latach 2008-2010 koordynowała działalność Opolskiego Regionalnego Centrum Wolontariatu przy OFOS. Członkini Zespołu ds. organizacji pozarządowych przy Prezydencie Miasta Opola (kadencja 2008, 2009, 2010), Certyfikowana Animatorka Ekonomii Społecznej i Trenerka Pracy Osób Niepełnosprawnych. Absolwentka Szkoły Trenerów Modelu współpracy organizacji pozarządowych i administracji publicznej. Trenerka m.in. z zakresu podstaw prawnych funkcjonowania organizacji pozarządowych, tworzenia podmiotów ekonomii społecznej, współpracy jednostek samorządu terytorialnego z III sektorem, podstaw prawnych działalności wolontariackiej, aktywizacji osób wykluczonych społecznie i zawodowo, komunikacji i zarządzania zespołem. Autorka ponad 20 artykułów w obszarze szeroko pojętej polityki społecznej i pracy socjalnej. W latach 2010-2016 członkini zarządu Opolskiego Centrum Wpierania Inicjatyw Pozarządowych, członek Sieci Splot (sekretarz, później prezes). Członkini Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych. Członkini Rady Działalności Pożytku Publicznego przy MRPiPS. Obecnie przewodnicząca Opolskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego. Od 1 lutego 2016 pracuje w Centrum Dialogu Obywatelskiego Urzędu Miasta Opola.
Więcej na stronie www.mapa3sektora.org/partnerstwa
Przypominamy również, że wsparciem dla partnerstw tematycznych mogą być koalicje tematycznie w skład których wchodzą podmioty niebędące organizacjami pozarządowymi, ale zainteresowane danym tematem będącym częścią Strategicznej Mapy Drogowej Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.
Źródło: Mapa 3 Sektora