Skarga Polskiej Fundacji Pomocy Dzieciom „Maciuś” na decyzję Ministra Spaw Wewnętrznych i Administracji odmawiającą organizacji zgody na prowadzenie zbiórki publicznej została oddalona – postanowił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Organizacja zapowiada wniesienie skargi kasacyjnej.
W ustnym uzasadnieniu wyroku sąd odniósł się jedynie do legalności decyzji MSWiA, biorąc pod uwagę przede wszystkim to, czy zostały przekroczone uprawnienia urzędu do podejmowania decyzji w trybie tzw. uznania administracyjnego.
Zdaniem sądu nie ulega wątpliwości, że zbiórka publiczna, jaką chciała przeprowadzić Fundacja „Maciuś”, nie naruszałaby przepisów art. 3 ust. 1 ustawy o zbiórkach publicznych, a więc jej cel byłby zgodny z prawem oraz godny poparcia z punktu widzenia publicznego interesu.
Jednak – powołując się na orzecznictwo NSA – sędzia zauważyła, że ustawodawca nie rozwinął szczegółowo przepisów ustanowionych w ustawie o zbiórkach publicznych, dając organowi uprawnienie do wyboru rozstrzygnięcia (czyli do uznania administracyjnego), jednak nie w sposób dowolny. Organ, wydający zezwolenie na zbiórkę, musi bowiem wziąć pod uwagę także interes publiczny i słuszny interes strony, i prawidłowo je wyważyć.
Zdaniem sądu MSWiA nie przekroczyło granic uznania administracyjnego: po analizie dokonań Fundacji „Maciuś” MSWiA dał pierwszeństwo interesowi społecznemu, wychodząc z założenia, że ochrona interesu publicznego powinna przeważać na interesem skarżącego.
Wyrok nie jest prawomocny. Fundacja „Maciuś” złożyła wniosek o uzasadnienie wyroku na piśmie. Reprezentujący Fundację „Maciuś” mecenas Jan Byrski zapowiedział, że po jego uzyskaniu, wniesiona zostanie skarga kasacyjna. Zarówno przedstawiciele Fundacji „Maciuś”, jak i Fundacji Anioły Filantropii (będącej stroną społeczną w sprawie) do czasu zapoznania się z pisemnym uzasadnieniem, wstrzymują się od komentarzy wyroku.
Chociaż w swoim wyroku WSA nie odniósł się bezpośrednio do przepisów ustawy o zbiórkach publicznych, ani do form ich prowadzenia, widać jednak, że w ustnym uzasadnieniu podzielił stanowisko MSWiA, które uważa, że „u podstaw ustawy o zbiórkach publicznych leży interes publiczny, a rozpoznając wniosek o wydanie pozwolenia na prowadzenie zbiórki publicznej organ wydający pozwolenie zobowiązany jest nie tylko do dokonania analizy wniosku pod względem formalnym, ale również zbadać, czy wnioskodawca daje rękojmię prawidłowego zorganizowania i prowadzenia zbiórki”.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)