Skąd organizacje na świecie mają pieniądze?
Tyle mówi się ostatnio o różnych źródłach finansowania polskich organizacji. Zobaczmy, skąd czerpią środki na działalności organizacje zagraniczne. „Dieta” organizacji pozarządowych w Europie i na świecie bazuje na podobnych składnikach, jednak proporcje między nimi w poszczególnych krajach są różne. W Belgii 2/3 przychodów NGO to środki publiczne, w Kanadzie i USA ponad połowa budżetu organizacji pochodzi ze sprzedaży dóbr i usług, a darowizny stanowią ponad 40% środków sektora w Wielkiej Brytanii oraz Norwegii.
Niezależnie od tego, jakie są szczegółowe regulacje prawne określające sposób funkcjonowania organizacji w poszczególnych krajach, lista podstawowych źródeł przychodu jest podobna: dotacje ze środków publicznych, darowizny od osób indywidualnych i biznesu, opłaty z działalności gospodarczej i inne, takie jak na przykład składki członkowskie.
Można więc powiedzieć, że „dieta” organizacji pozarządowych w Europie i na świecie bazuje na podobnych składnikach, jednak proporcje między nimi w poszczególnych krajach są różne. Ich udział w całościowym budżecie zależy od kilku czynników: obowiązującego modelu polityki społecznej, ugruntowania tradycji filantropijnych, a także społeczno-gospodarczej sytuację kraju.
W konsekwencji, w jednym kraju środki z danego źródło przychodów mogą stanowić ponad połowę przychodów wszystkich organizacji, podczas gdy w innym jego udział nie przekracza 10%. Co ciekawe, tak duże różnice występują nawet między krajami reprezentującymi ten sam model funkcjonowania sektora.
W Belgii „monodieta” ze środków publicznych
Zgodnie z założeniami teoretycznymi charakteryzuje się on znacznymi środkami przeznaczanymi przez państwo na politykę społeczną i preferowaniem organizacji pozarządowych jako jej realizatora. Taki sposób definiowania relacji między państwem a sektorem powinien skutkować znaczącym udziałem środków publicznych w budżetach organizacji, co faktycznie ma miejsce w Belgii, jednak nie potwierdza się w Niemczech.
Częściowym wytłumaczenie tej rozbieżności może być system refundacji opłat za usługi społeczne (w szczególności opiekuńcze), funkcjonujący w Niemczech – klient kupuje je od organizacji (a więc z punktu widzenia przychodów sektora są one traktowane jak opłaty za usługi), korzystając następnie z całkowitej lub częściowej refundacji kosztów od publicznej instytucji finansującej.
Eliminacyjna dieta szwedzkich organizacji, w Norwegii mniej restrykcyjna
W Wielkiej Brytanii, USA i na Węgrzech co trzecia łyżeczka od państwa
Państwa Europy środkowej bliższe są modelowi konserwatywnemu (świadczy o tym np. zasada subsydiarności w polskiej konstytucji), jednak także między nimi widać duże różnice – w Czechach udział środków publicznych wynosi 65%, w Polsce 55%, a na Węgrzech 35%.
Ta ostatnia wartość oznaczająca udział środków publicznych na poziomie ok. 1/3 budżetu sektora wydaje się być charakterystyczna dla krajów anglosaskich: w Wielkiej Brytanii stanowią one 34%, a w USA 33% (przy czym w Stanach Zjednoczonych dużą część środków od rządu stanowią kontrakty, a nie dotacje czy granty). W Kanadzie środki publiczne to jeszcze mniejsza część budżetu sektora – 20%.
Samofinansowanie podstawą diety w Kanadzie i USA
Filantropia – ważny punkt w jadłospisie norweskich i brytyjskich organizacji
W Niemczech, Belgii, Portugalii i na Węgrzech przychody ze sprzedaży to niemal 1/3 przychodów sektora. Nieco mniejszy jest ich udział w Czechach (22%), a w Polsce zaledwie 16%. Za to w krajach skandynawskich w ogóle brak danych o ekonomicznej działalności sektora – o źródłach budżetu szwedzkich organizacji dane są niepełne, a w dostępnych informacjach o finansach sektora w Norwegii o takich przychodach w ogóle nie ma mowy.
Norweskie organizacje są za to hojnie wspierane darowiznami – z filantropii pochodzi 43% ich przychodów. Podobny jest udział środków od prywatnych darczyńców (indywidualnych i instytucjonalnych) w Wielkiej Brytanii (44%), gdzie tradycje działalności charytatywnej są długie i silne. W innych krajach nie przekracza on 20%, poza Węgrami, gdzie stanowił 32% przychodów.