Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
- Konsument nie może być zakładnikiem swego kodu pocztowego, rozprawimy się z nieuczciwymi praktykami w handlu przez Internet - zapowiedziała w Warszawie, unijna komisarz ds. ochrony konsumentów Meglena Kuneva. Komisja Europejska zamierza w najbliższym czasie wydać przewodnik dla konsumentów z przestrogami dotyczącymi nieuczciwych praktyk stosowanych przez firmy w Internecie.
- Już w następnym miesiącu wydamy przewodnik dla konsumentów, w
którym znajdzie się opis nieuczciwych praktyk stosowanych przez
firmy oferujące swoje usługi przez internet - zapowiedziała Meglena
Kuneva. Jak wyjaśnia, czym innym są zakupy towarów dokonywanych
przez konsumentów za pomocą sieci, a czym innym kupowanie usług, na
przykład ściąganie plików muzycznych. - To są dobra nienamacalne i
tu właśnie obowiązują ograniczenia "geograficzne", którym jestem
zdecydowanie przeciwna - mówiła komisarz Kuneva - nie można ich
tolerować, bo one uderzają w nasze prawa konsumenckie na rynku
europejskim. Dlatego zamierzamy się pozbyć tych barier. Jeśli nie
uda się tego zrobić bez zmian w prawie, będziemy musieli wydać
rozporządzenie, na mocy którego będzie można w końcu kupić muzykę w
sieci, bez ograniczeń w zakresie kodów pocztowych, nie możemy być
ich zakładnikami - dodała unijna komisarz.
W tej chwili bardzo często zdarza się tak, że mieszkając w innym kraju UE, nie możemy kupić plików muzycznych oferowanych mieszkańcom innego kraju. Wg informacji Komisji, jedynie 6% Europejczyków korzysta z możliwości robienia zakupów w innym kraju przez Internet. Przyczyną są właśnie bariery wynikające np. z konieczności podawania kodu pocztowego zgodnego z miejscem sprzedaży.
- Niedopuszczalne praktyki stosuje także wiele linii lotniczych, oferujących "tanie bilety". Oferują bilety za 10 euro, a gdy przychodzi do płacenia z tych 10 robi się 100 euro. To jest właśnie nieuczciwa praktyka - ubolewała Meglena Kuneva.
Na wspólnej konferencji prasowej w siedzibie Przedstawicielstwa KE w Warszawie, z prezes UOKiK Małgorzatą Krasnodębską-Tomkiel, unijna komisarz zwracała też uwagę na znaczenie sektora usług dla wzrostu gospodarczego i konieczność skuteczniejszego zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych. Podkreślała też osiągnięcia Polski w tym zakresie.
Prezes UOKiK jako dobrą oceniła współpracę z Komisją Europejską. Rozumiemy się bardzo dobrze. Ochrona konsumentów jest naszym priorytetem – mówiła C. Dodała, że UOKiK chroni konsumentów od 1996 roku, ale sytuacja zmieniła się odkąd Polska przystąpiła do UE, bo coraz częściej Polacy wyjeżdżają za granicę, także do Bułgarii. (Komisarz Meglena Kuneva pochodzi z Bułgarii - przyp. aut.)
Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel ujawniła, że UOKiK wszczął już w tym roku 800 postępowań dotyczących skarg konsumentów.
Prezes UOKiK zapewniła, że Polska z zadowoleniem przyjmuje wszystkie inicjatywy Komisji Europejskiej zmierzające do lepszej ochrony konsumentów. Jako przykład obopólnej współpracy podała wsparcie ze strony Komisji polskiej propozycji dot. bezpieczeństwa placów zabaw.
- Od kwietnia ubiegłego roku możemy bardzo skutecznie egzekwować przepisy w zakresie polityki ochrony konsumentów, chodzi o kary, które możemy nakładać na przedsiębiorców - mówiła Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel - ta kara może wynosić do 10 proc. przychodów przedsiębiorstwa.
Podczas jednodniowej wizyty komisarz Kunewa przeprowadziła rozmowy z wicepremierem ministrem gospodarki Waldemerem Pawlakiem, szefem Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej Mikołajem Dowgielewiczem oraz z przewodniczącym sejmowej komisji ds. europejskich Andrzejem Grzybem.
W programie znalazło się również spotkanie z rzecznikami konsumentów i przedstawicielami organizacji pozarządowych. Uczestnicy spotkania zastanawiali się, jak podnieść wśród klientów i konsumentów świadomość przysługujących im praw. Rozmawiali także o nowych możliwościach, jakie oferuje dyrektywa o kredycie konsumenckim.
- Dyrektywa, której kształt był negocjowany przez siedem lat, daje konsumentom prawa i narzędzia, których nie mieli nigdy wcześniej - mówiła Meglena Kuneva.
Podczas dyskusji poruszono także kwestie pozasądowych metod rozstrzygania sporów, odpowiedzialności przewoźników lądowych i morskich oraz bezpieczeństwa produktów.
- Dzięki rozbudowanemu ustawodawstwu, ale także za sprawą narzędzi nowoczesnej komunikacji konsumenci mają prawdziwą władzę. Unijna polityka konsumencka będzie w przyszłości jeszcze ważniejsza niż dziś - argumentowała komisarz.
Komisarz Kuneva zwróciła także uwagę na fakt, że polityka konsumencka stanowi także element Europejskiej Polityki Sąsiedztwa. W tym zakresie wymiana doświadczeń między organami konsumenckimi w krajach UE i poza nią jest niezwykle ważna. Na koniec podziękowała za nieustającą pracę na rzecz konsumentów, którą wykonują rzecznicy.
- Siła jest po naszej stronie - zakończyła Kuneva.
Więcej informacji na stronie www.ec.europa.eu/polska
W tej chwili bardzo często zdarza się tak, że mieszkając w innym kraju UE, nie możemy kupić plików muzycznych oferowanych mieszkańcom innego kraju. Wg informacji Komisji, jedynie 6% Europejczyków korzysta z możliwości robienia zakupów w innym kraju przez Internet. Przyczyną są właśnie bariery wynikające np. z konieczności podawania kodu pocztowego zgodnego z miejscem sprzedaży.
- Niedopuszczalne praktyki stosuje także wiele linii lotniczych, oferujących "tanie bilety". Oferują bilety za 10 euro, a gdy przychodzi do płacenia z tych 10 robi się 100 euro. To jest właśnie nieuczciwa praktyka - ubolewała Meglena Kuneva.
Na wspólnej konferencji prasowej w siedzibie Przedstawicielstwa KE w Warszawie, z prezes UOKiK Małgorzatą Krasnodębską-Tomkiel, unijna komisarz zwracała też uwagę na znaczenie sektora usług dla wzrostu gospodarczego i konieczność skuteczniejszego zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych. Podkreślała też osiągnięcia Polski w tym zakresie.
Prezes UOKiK jako dobrą oceniła współpracę z Komisją Europejską. Rozumiemy się bardzo dobrze. Ochrona konsumentów jest naszym priorytetem – mówiła C. Dodała, że UOKiK chroni konsumentów od 1996 roku, ale sytuacja zmieniła się odkąd Polska przystąpiła do UE, bo coraz częściej Polacy wyjeżdżają za granicę, także do Bułgarii. (Komisarz Meglena Kuneva pochodzi z Bułgarii - przyp. aut.)
Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel ujawniła, że UOKiK wszczął już w tym roku 800 postępowań dotyczących skarg konsumentów.
Prezes UOKiK zapewniła, że Polska z zadowoleniem przyjmuje wszystkie inicjatywy Komisji Europejskiej zmierzające do lepszej ochrony konsumentów. Jako przykład obopólnej współpracy podała wsparcie ze strony Komisji polskiej propozycji dot. bezpieczeństwa placów zabaw.
- Od kwietnia ubiegłego roku możemy bardzo skutecznie egzekwować przepisy w zakresie polityki ochrony konsumentów, chodzi o kary, które możemy nakładać na przedsiębiorców - mówiła Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel - ta kara może wynosić do 10 proc. przychodów przedsiębiorstwa.
Podczas jednodniowej wizyty komisarz Kunewa przeprowadziła rozmowy z wicepremierem ministrem gospodarki Waldemerem Pawlakiem, szefem Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej Mikołajem Dowgielewiczem oraz z przewodniczącym sejmowej komisji ds. europejskich Andrzejem Grzybem.
W programie znalazło się również spotkanie z rzecznikami konsumentów i przedstawicielami organizacji pozarządowych. Uczestnicy spotkania zastanawiali się, jak podnieść wśród klientów i konsumentów świadomość przysługujących im praw. Rozmawiali także o nowych możliwościach, jakie oferuje dyrektywa o kredycie konsumenckim.
- Dyrektywa, której kształt był negocjowany przez siedem lat, daje konsumentom prawa i narzędzia, których nie mieli nigdy wcześniej - mówiła Meglena Kuneva.
Podczas dyskusji poruszono także kwestie pozasądowych metod rozstrzygania sporów, odpowiedzialności przewoźników lądowych i morskich oraz bezpieczeństwa produktów.
- Dzięki rozbudowanemu ustawodawstwu, ale także za sprawą narzędzi nowoczesnej komunikacji konsumenci mają prawdziwą władzę. Unijna polityka konsumencka będzie w przyszłości jeszcze ważniejsza niż dziś - argumentowała komisarz.
Komisarz Kuneva zwróciła także uwagę na fakt, że polityka konsumencka stanowi także element Europejskiej Polityki Sąsiedztwa. W tym zakresie wymiana doświadczeń między organami konsumenckimi w krajach UE i poza nią jest niezwykle ważna. Na koniec podziękowała za nieustającą pracę na rzecz konsumentów, którą wykonują rzecznicy.
- Siła jest po naszej stronie - zakończyła Kuneva.
Więcej informacji na stronie www.ec.europa.eu/polska
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.