Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Senat rozpatrywał sprawozdanie z funkcjonowania ustawy o pożytku
Rafał Kowalski, ngo.pl
16 stycznia 2013 r. Senacka Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrywała Sprawozdanie z funkcjonowania ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie za lata 2010 i 2011. W omawianym okresie do organizacji trafiło prawie 5 miliardów złotych ze środków publicznych. Działanie mechanizmu 1 procentu i subkonta wciąż budzą wątpliwości.
Artykuł 50a ustawy o działalności pożytku nakłada na Radę Ministrów obowiązek przedstawienia co dwa lata Sejmowi i Senatowi Rzeczypospolitej Polskiej, sprawozdania ze stosowania ustawy w terminie do dnia 30 września roku następującego po upływie okresu sprawozdawczego.
Senatorom i gościom uczestniczącym w pracy komisji sprawozdanie z działania ustawy przybliżyli Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Jarosław Duda oraz Dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego, Krzysztof Więckiewicz. Ilość pieniędzy, które trafiają do organizacji na podstawie przepisów ustawy wzrasta; Minister Duda mówił o kwocie 4 miliardy 700 milionów. Rośnie również ilość konsultowanych z trzecim sektorem dokumentów, choć przedstawiciele ministerstwa przyznali, że trudno jest (nawet im samym) zerwać ze złą praktyką ekspresowych konsultacji na ostatnią chwilę. Coraz więcej samorządów uchwala programy współpracy z organizacjami; w 2010 r. 89 proc. samorządów miało taki dokument, a w 2011 r. - 94%. Sprawozdanie wykazało również zainteresowanie inicjatywą lokalną (regulacje dotyczące inicjatywy lokalnej, jako kolejnej formy współpracy organizacji z samorządem, pojawiły się w ustawie o pożytku na początku 2010 r.).
Po przedstawieniu sprawozdania rozpoczęła się dyskusja, koncentrująca się głównie na starych wątpliwościach dotyczących działania mechanizmu 1 procentu. - Czy wszystkie organizacje mogą zbierać pieniądze na „zwyczajne” cele statutowe? Czy takie działanie nie jest naciągactwem? - pytał Senator Jan Michalski. Jarosław Duda wyjaśniał, że resort zastanawia się nad uszczelnieniem mechanizmu alokacji, ale wykorzystanie przez organizację środków procentowych na cele statutowe jest zgodne z prawem. Obecny sposób sprawozdawania się OPP wymusza pokazanie, na co wydawane są środki podatników. Dlatego mają oni możliwość ocenić, czy dobrze zadecydowali - wyjaśniał Krzysztof Więckiewicz.
Problemy pojawiają się gdzie indziej i nie są nowe. Niekorzystnym zjawiskiem jest zmonopolizowanie rynku przez kilkanaście dużych organizacji, zbierających pieniądze z wykorzystaniem subkont. Rażą kampanie pożytkowe np. posługujące się wizerunkiem chorych dzieci. W resorcie trwa dyskusja, w którym kierunku powinien iść mechanizm 1 procentu - czy dałoby się go np. zregionalizować (pierwotnie alokacja miała być pomocą dla małych, lokalnych organizacji). Nie wszystko da się jednak załatwić zmianami w ustawie.
Sprawozdanie z funkcjonowania ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie za lata 2010 i 2011 (druk senacki nr 259).
http://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k8/dokumenty/druki/250/259.pdf
Retransmisja z posiedzenia Komisji
http://senat.atmitv.pl/SenatConsole/TransmissionArchiveItem.go?timeFrom=1358326982596&timeTo=1358332930903&channel=5
Senatorom i gościom uczestniczącym w pracy komisji sprawozdanie z działania ustawy przybliżyli Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Jarosław Duda oraz Dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego, Krzysztof Więckiewicz. Ilość pieniędzy, które trafiają do organizacji na podstawie przepisów ustawy wzrasta; Minister Duda mówił o kwocie 4 miliardy 700 milionów. Rośnie również ilość konsultowanych z trzecim sektorem dokumentów, choć przedstawiciele ministerstwa przyznali, że trudno jest (nawet im samym) zerwać ze złą praktyką ekspresowych konsultacji na ostatnią chwilę. Coraz więcej samorządów uchwala programy współpracy z organizacjami; w 2010 r. 89 proc. samorządów miało taki dokument, a w 2011 r. - 94%. Sprawozdanie wykazało również zainteresowanie inicjatywą lokalną (regulacje dotyczące inicjatywy lokalnej, jako kolejnej formy współpracy organizacji z samorządem, pojawiły się w ustawie o pożytku na początku 2010 r.).
Po przedstawieniu sprawozdania rozpoczęła się dyskusja, koncentrująca się głównie na starych wątpliwościach dotyczących działania mechanizmu 1 procentu. - Czy wszystkie organizacje mogą zbierać pieniądze na „zwyczajne” cele statutowe? Czy takie działanie nie jest naciągactwem? - pytał Senator Jan Michalski. Jarosław Duda wyjaśniał, że resort zastanawia się nad uszczelnieniem mechanizmu alokacji, ale wykorzystanie przez organizację środków procentowych na cele statutowe jest zgodne z prawem. Obecny sposób sprawozdawania się OPP wymusza pokazanie, na co wydawane są środki podatników. Dlatego mają oni możliwość ocenić, czy dobrze zadecydowali - wyjaśniał Krzysztof Więckiewicz.
Problemy pojawiają się gdzie indziej i nie są nowe. Niekorzystnym zjawiskiem jest zmonopolizowanie rynku przez kilkanaście dużych organizacji, zbierających pieniądze z wykorzystaniem subkont. Rażą kampanie pożytkowe np. posługujące się wizerunkiem chorych dzieci. W resorcie trwa dyskusja, w którym kierunku powinien iść mechanizm 1 procentu - czy dałoby się go np. zregionalizować (pierwotnie alokacja miała być pomocą dla małych, lokalnych organizacji). Nie wszystko da się jednak załatwić zmianami w ustawie.
Sprawozdanie z funkcjonowania ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie za lata 2010 i 2011 (druk senacki nr 259).
http://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k8/dokumenty/druki/250/259.pdf
Retransmisja z posiedzenia Komisji
http://senat.atmitv.pl/SenatConsole/TransmissionArchiveItem.go?timeFrom=1358326982596&timeTo=1358332930903&channel=5
Źródło: inf. własna (ngo.pl)
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.