Seminarium: Aktualne problemy współpracy administracji publicznej i socjalnych organizacji pozarządowych – powtórzenie ważnych deklaracji rządu
17 maja 2004, na konferencji zorganizowanej przez Wspólnotę Roboczą Związków Organizacji Socjalnych oraz Ministerstwo Polityki Społecznej, spotkali się przedstawiciele organizacji pozarządowych - związków regionalnych i central ogólnopolskich - tworzących wspólnotę roboczą. Stronę ministerialną reprezentowali Marek Szczepański i Cezary Miżejewski. Rozmawiano o niedociągnięciach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, mechanizmu 1% i planach utworzenia Narodowego Funduszu Wspierania Inicjatyw Obywatelskich, dzięki któremu będzie więcej środków na działania prowadzone przez organizacje.
W pierwszej części spotkania wystąpił również Minister Marek Szczepański. Omawiał strategię rządu w kwestii partnerstwa z organizacjami pozarządowymi w wykorzystaniu funduszy strukturalnych, w realizacji polityki społecznej na poziomie krajowym i regionalnym. Minister podkreślał, że partnerstwo z organizacjami jest koniecznością. Przyznał, że choćby z powodów formalnych, administracja publiczna nie ma szans wykorzystać przyznawanych środków, bez współpracy z trzecim sektorem. Resort świadom jest niedoskonałości dokumentów, które należało opracować przed przyjęciem funduszy. O tej niedoskonałości zadecydował pośpiech. Uczestnicy dowiedzieli się jednak, że nie ma przeszkód aby poszczególne akty na bieżąco udoskonalać i poprawiać.
W ocenie Marka Szczepańskiego głównym problemem związanym z unijnymi pieniędzmi jest niespełnianie przez część organizacji standardów księgowych. Minister zaapelował do zebranych, aby zwrócili na to szczególną uwagę. W tym zakresie, wsparcie dla mniejszych organizacji mogą zapewnić właśnie organizacje parasolowe.
Organizacje natomiast jako główną przeszkodę w sięganiu przez organizacje po fundusze strukturalne wskazały obawy administracji publicznej i brak jest rzeczywistej współpracy z III sektorem.
- odróżnienia sfer odpłatnej działalności statutowej i działalności gospodarczej organizacji pozarządowych,
- zasad przeprowadzania konkursów ofert na wykonywanie zadań publicznych,
- wymogu tworzenia oddzielnych kont (księgowych, bankowych) w związku z otrzymanymi dotacjami,
- opłat sądowych i innych, ponoszonych przy uzyskiwaniu statusu organizacji pożytku publicznego,
- opodatkowania organizacji pożytku i organizacji pozarządowych w ogóle.
Minister Miżejewski przypomniał o zapisanym w Ustawie wymogu przedstawienia Sejmowi sprawozdania
z realizacji ustawy. Jego termin mija w czerwcu 2005. Resort deklaruje jednak, że częściowy,
wstępny raport przedstawi już w tym roku.
Wynikiem wejścia w życie ustawy było również powstanie Departamentu Pożytku Publicznego oraz
Rady Działalności Pożytku Publicznego. Departament liczy w tej chwili 16 osób. Zajmuje się głównie
działalnością informacyjną. Cezary Miżejewski mówił o 150 wyjazdach i spotkaniach, z udziałem
przedstawicieli departamentu, na których wyjaśniano przepisy ustawy i problemy związane z jej
wdrażaniem. Mimo, że ustawa opublikowana została i zaczęła obowiązywać (niektóre zapisy) niemal rok
temu, to jest jeszcze wiele miejsc w Polsce, które nie wiedzą o tej regulacji lub też świadomie ją
bagatelizują.
Cezary Miżejewski wymienił trzy sprawy, nad którymi skoncentruje się obecnie Departament Pożytku
Publicznego oraz Rada.
O seminarium poświęconym współpracy administracji publicznej i organizacji socjalnych pisze także Rzeczpospolita z 18 maja 2004.
Źródło: inf. własna