Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
We Wrocławiu powstało Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych SEKTOR 3. Opisywane jest jako dobry przykład partnerstwa między organizacjami a samorządem lokalnym. Czy jest tak naprawdę?
Pomysł utworzenia we Wrocławiu centrum, które zajęłoby się
pomaganiem organizacjom
w ich rozwoju pojawił się na forum Wrocławskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
– Wzięliśmy pod uwagę wskaźniki ilościowe, czyli za małą liczbę organizacji we Wrocławiu w stosunku do istniejących potrzeb, a także wskaźniki jakościowe – to znaczy słabą kondycję części z istniejących organizacji – mówi Aldona Wiktorska, członkini Rady Pożytku, a od niedawna doradca prezydenta Wrocławia ds. pożytku publicznego. – Doszliśmy do wniosku, że trzeba stworzyć miejsce, które byłoby przyjazne organizacjom i w którym mogłyby one uzyskać pomoc potrzebą do tego, aby sprawnie działać.
Miasto daje miejsce i wyznacza koordynatora
Pomysł spotkał się z wielką przychylnością ze strony władz miasta, które na potrzeby tej inicjatywy przekazały pomieszczenia dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Legnickiej 65. Do otworzenia Centrum przygotowywano się ponad rok. W tym czasie m.in. przeprowadzono remont w zajezdni. Centrum rozpoczęło działalność w kwietniu 2007 roku. Regulamin działania nowo otwartego WCWOP głosi, że jest ono nadzorowane przez Departament Spraw Społecznych Urzędu Miasta Wrocławia, a koordynatorem Centrum jest osoba wskazana przez dyrektora tego departamentu (co w praktyce oznacza, że osoba prowadząca Centrum jest zatrudniona przez Urząd Miasta). Departament wskazał na stanowisko koordynatora Grzegorza Tymoszyka, do 2000 roku pracownika Wydziału Kultury i Sportu Urzędu Miejskiego Wrocławia, a później kierownika programowego w Fundacji Hobbit. W pracy pomagali mu m.in. Anna Szmyt oraz Marek Karaś.
Miasto ogłasza konkurs
Regulamin przewiduje także, że „prowadzenie Centrum zostanie przekazane organizacji
w ramach realizacji zadań publicznych”. Zgodnie z tym zapisem władze Wrocławia ogłosiły 31 lipca 2007 konkurs na „Prowadzenie Wrocławskiego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych SEKTOR 3”. Konkurs wydał się wrocławskim organizacjom o tyle dziwny, że wnioski można było składać do 30 sierpnia 2007, a rozstrzygnięcie i ogłoszenie wyników miało nastąpić... 31 sierpnia 2007, czyli dzień później. W ogłoszeniu o konkursie podano kryteria oceny merytorycznej. Za wartość merytoryczną projekt mógł otrzymać od każdego oceniającego maksymalnie 50 punktów, a za doświadczenie osób proponowanych do prowadzenia Centrum – maksymalnie 30 punktów. Reszta (po 10 punktów) za budżet oraz wkład własny pozafinansowy. W sumie 300 punktów.
Konkurs wygrywa fundacja koordynatora
- Już na początku coś nam nie pasowało i nawet chcieliśmy sobie darować składanie wniosku w tym konkursie, ale w końcu postanowiliśmy się jednak zmobilizować – mówi Łukasz Domagała z Regionalnego Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, które na Dolnym Śląsku działa od 7 lat. W partnerstwie z innymi znanymi w regionie organizacjami (Dolnośląską Fundacją Ekorozwoju oraz Domem Spotkań im. Angelusa Silesiusa) przygotowali i złożyli wniosek. Jak się okazało – był to jeden z dwóch wniosków, jakie wpłynęły na konkurs. Drugi złożyła Fundacja Wspierania Organizacji Pozarządowych „Umbrella”, która została zarejestrowana w KRS 29 maja 2007 roku.
RCWIP – dysponujące kilkunastoosobowym zespołem doświadczonych i certyfikowanych trenerów, którzy od lat zajmują się doradzaniem organizacjom pozarządowym – otrzymało 295 punktów za swój projekt. A Fundacja „Umbrella” – 297 punktów. I tym samym jej zostało powierzone prowadzenie Centrum. Na trzy lata Fundacja otrzyma ponad 1 290 tysięcy zł. Do tej pory miasto Wrocław przekazywało na działania wspierające organizacje pozarządowe (szkolenia, doradztwo) dotacje w wysokości do 100 tys. zł na rok.
- Z jednej strony należy się cieszyć, że po raz pierwszy samorząd przełamał się i zdecydował podpisać umowę wieloletnią i jeszcze zagwarantował na jej realizację porządne pieniądze – mówi Łukasz Domagała, ale zaraz dodaje: - Szkoda tylko, że sposób, w jaki to robi budzi delikatnie mówiąc zastrzeżenia. Można mieć wszystkie możliwe atuty oraz rekomendacje środowiska pozarządowego, ministerstw, władz regionalnych i lokalnych (w 2006 roku RCWIP otrzymał od Gminy Wrocław rekomendację potwierdzającą bardzo pozytywną opinię dot. realizowanych działań.) etc. To wszystko za mało, gdy konkuruje się z nowo powstałą organizacją utworzoną przez osoby pracujące dotychczas na rzecz Urzędu Miasta oraz byłych lub obecnych polityków szczebla lokalnego.
Zastrzeżenia pojawiają się tym bardziej, im lepiej przyglądamy się Fundacji „Umbrella”.
Wśród fundatorów są m.in. Krzysztof Bojda z Fundacji Hobbit, Robert Drogoś ze Stowarzyszenia Tratwa oraz Bohdan Aniszczyk – radny Wrocławia, członek Komisji Rodziny, Zdrowia i Spraw Socjalnych oraz Komisji Edukacji i Młodzieży, były członek zarządu Miasta. W zarządzie Fundacji zasiadają Grzegorz Tymoszyk, Anna Szmyt i Marek Karaś, czyli osoby, które pracowały w Centrum od początku. Co i kiedy robiły na zlecenie Urzędu Miasta w Centrum można się dokładnie dowiedzieć z zestawienia działań podejmowanych przez pracowników Centrum Sektor 3 od stycznia do lipca 2007 roku – dokument taki został dołączony do wniosku konkursowego Fundacji “Umbrella”.
Organizacje chcą wyjaśnień
Sprawą zainteresowała się Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych. W liście, który OFOP wystosowała do władz Wrocławia, organizacja zwraca uwagę, że zdziwienie budzi fakt, iż członkowie komisji oceniającej (pracownicy Urzędu Miejskiego) tak wysoko ocenili ofertę organizacji nie posiadającej żadnej historii grantowej, która ponadto nie mogła – bo działa od końca maja 2007 – złożyć sprawozdania finansowego i merytorycznego za rok ubiegły, ani też zrealizować lub rozliczyć żadnego projektu.
Według OFOP istnieje podejrzenie, że procedura konkursu łamie zasady i zapisy określone m.in. w Ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Art. 5. 2; .Art. 15. 1, 3) oraz w uchwale Rady Miejskiej Wrocławia i w Zarządzeniu Prezydenta Wrocławia, dotyczących organizowania otwartych konkursów na realizację zadań publicznych oraz zasad udzielania dotacji organizacjom pozarządowym. OFOP zwrócił się z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli dotyczącej konkursu oraz o powołanie niezależnej komisji, która ponownie oceni oba złożone wnioski.
Również Aldona Wiktorska przyznała, że do członków Wrocławskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego dotarły zastrzeżenia dotyczące tego konkursu i jego wyników. Rada spotyka się na swoim pierwszym powakacyjnym posiedzeniu 1 października i wtedy ma się sprawą zająć.
Do władz miasta z prośbą o wyjaśnienia zwróciło się także RCWIP. Korzystając z przepisów o dostępnie do informacji publicznej, poprosiło o udostępnienie obu wniosków z załącznikami oraz uzasadnienia wyboru oferty. W odpowiedzi, Michał Janicki, dyrektor Departamentu Spraw Społecznych napisał m.in. iż ocenie podlegało doświadczenie osób proponowanych do prowadzenia Centrum, a nie doświadczenie organizatora; żadna z osób reprezentujących władze Fundacji nie jest zatrudniona na umowę o pracę w Urzędzie Miejskim Wrocławia, zaś uzsadnieniem wyboru jest liczba uzyskanych punktów. Ponadto M. Janicki wyjaśnia także, że tak krótki czas od zakończenia naboru do ogłoszenia wyników konkursu wynika stąd, iż spodziewano się, że napłynie niewiele wniosków.
Dobra praktyka?
W poniedziałek, 24 września, we Wrocławiu rozpoczyna się dwudniowa konferencja Unii Metropolii Polskich. Do stolicy Dolnego Śląska zjadą przedstawiciele największych polskich miast – to na ich terenach działa 60% polskich organizacji pozarządowych. Będą także przedstawiciele organizacji. Wspólnie mają rozmawiać m.in. o polityce społecznej w dużych aglomeracjach, zlecaniu zadań publicznych, współpracy samorządów z organizacjami i o wspieraniu organizacji. Drugiego dnia konferencji – jako przykład dobrej praktyki współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi - ma zostać zaprezentowane Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych SEKTOR 3.
zobacz także: " Konkurs był uczciwy, wygrali nasi", Jacek Harłukowicz, Gazeta Wrocław
w ich rozwoju pojawił się na forum Wrocławskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
– Wzięliśmy pod uwagę wskaźniki ilościowe, czyli za małą liczbę organizacji we Wrocławiu w stosunku do istniejących potrzeb, a także wskaźniki jakościowe – to znaczy słabą kondycję części z istniejących organizacji – mówi Aldona Wiktorska, członkini Rady Pożytku, a od niedawna doradca prezydenta Wrocławia ds. pożytku publicznego. – Doszliśmy do wniosku, że trzeba stworzyć miejsce, które byłoby przyjazne organizacjom i w którym mogłyby one uzyskać pomoc potrzebą do tego, aby sprawnie działać.
Miasto daje miejsce i wyznacza koordynatora
Pomysł spotkał się z wielką przychylnością ze strony władz miasta, które na potrzeby tej inicjatywy przekazały pomieszczenia dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Legnickiej 65. Do otworzenia Centrum przygotowywano się ponad rok. W tym czasie m.in. przeprowadzono remont w zajezdni. Centrum rozpoczęło działalność w kwietniu 2007 roku. Regulamin działania nowo otwartego WCWOP głosi, że jest ono nadzorowane przez Departament Spraw Społecznych Urzędu Miasta Wrocławia, a koordynatorem Centrum jest osoba wskazana przez dyrektora tego departamentu (co w praktyce oznacza, że osoba prowadząca Centrum jest zatrudniona przez Urząd Miasta). Departament wskazał na stanowisko koordynatora Grzegorza Tymoszyka, do 2000 roku pracownika Wydziału Kultury i Sportu Urzędu Miejskiego Wrocławia, a później kierownika programowego w Fundacji Hobbit. W pracy pomagali mu m.in. Anna Szmyt oraz Marek Karaś.
Miasto ogłasza konkurs
Regulamin przewiduje także, że „prowadzenie Centrum zostanie przekazane organizacji
w ramach realizacji zadań publicznych”. Zgodnie z tym zapisem władze Wrocławia ogłosiły 31 lipca 2007 konkurs na „Prowadzenie Wrocławskiego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych SEKTOR 3”. Konkurs wydał się wrocławskim organizacjom o tyle dziwny, że wnioski można było składać do 30 sierpnia 2007, a rozstrzygnięcie i ogłoszenie wyników miało nastąpić... 31 sierpnia 2007, czyli dzień później. W ogłoszeniu o konkursie podano kryteria oceny merytorycznej. Za wartość merytoryczną projekt mógł otrzymać od każdego oceniającego maksymalnie 50 punktów, a za doświadczenie osób proponowanych do prowadzenia Centrum – maksymalnie 30 punktów. Reszta (po 10 punktów) za budżet oraz wkład własny pozafinansowy. W sumie 300 punktów.
Konkurs wygrywa fundacja koordynatora
- Już na początku coś nam nie pasowało i nawet chcieliśmy sobie darować składanie wniosku w tym konkursie, ale w końcu postanowiliśmy się jednak zmobilizować – mówi Łukasz Domagała z Regionalnego Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, które na Dolnym Śląsku działa od 7 lat. W partnerstwie z innymi znanymi w regionie organizacjami (Dolnośląską Fundacją Ekorozwoju oraz Domem Spotkań im. Angelusa Silesiusa) przygotowali i złożyli wniosek. Jak się okazało – był to jeden z dwóch wniosków, jakie wpłynęły na konkurs. Drugi złożyła Fundacja Wspierania Organizacji Pozarządowych „Umbrella”, która została zarejestrowana w KRS 29 maja 2007 roku.
RCWIP – dysponujące kilkunastoosobowym zespołem doświadczonych i certyfikowanych trenerów, którzy od lat zajmują się doradzaniem organizacjom pozarządowym – otrzymało 295 punktów za swój projekt. A Fundacja „Umbrella” – 297 punktów. I tym samym jej zostało powierzone prowadzenie Centrum. Na trzy lata Fundacja otrzyma ponad 1 290 tysięcy zł. Do tej pory miasto Wrocław przekazywało na działania wspierające organizacje pozarządowe (szkolenia, doradztwo) dotacje w wysokości do 100 tys. zł na rok.
- Z jednej strony należy się cieszyć, że po raz pierwszy samorząd przełamał się i zdecydował podpisać umowę wieloletnią i jeszcze zagwarantował na jej realizację porządne pieniądze – mówi Łukasz Domagała, ale zaraz dodaje: - Szkoda tylko, że sposób, w jaki to robi budzi delikatnie mówiąc zastrzeżenia. Można mieć wszystkie możliwe atuty oraz rekomendacje środowiska pozarządowego, ministerstw, władz regionalnych i lokalnych (w 2006 roku RCWIP otrzymał od Gminy Wrocław rekomendację potwierdzającą bardzo pozytywną opinię dot. realizowanych działań.) etc. To wszystko za mało, gdy konkuruje się z nowo powstałą organizacją utworzoną przez osoby pracujące dotychczas na rzecz Urzędu Miasta oraz byłych lub obecnych polityków szczebla lokalnego.
Zastrzeżenia pojawiają się tym bardziej, im lepiej przyglądamy się Fundacji „Umbrella”.
Wśród fundatorów są m.in. Krzysztof Bojda z Fundacji Hobbit, Robert Drogoś ze Stowarzyszenia Tratwa oraz Bohdan Aniszczyk – radny Wrocławia, członek Komisji Rodziny, Zdrowia i Spraw Socjalnych oraz Komisji Edukacji i Młodzieży, były członek zarządu Miasta. W zarządzie Fundacji zasiadają Grzegorz Tymoszyk, Anna Szmyt i Marek Karaś, czyli osoby, które pracowały w Centrum od początku. Co i kiedy robiły na zlecenie Urzędu Miasta w Centrum można się dokładnie dowiedzieć z zestawienia działań podejmowanych przez pracowników Centrum Sektor 3 od stycznia do lipca 2007 roku – dokument taki został dołączony do wniosku konkursowego Fundacji “Umbrella”.
Organizacje chcą wyjaśnień
Sprawą zainteresowała się Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych. W liście, który OFOP wystosowała do władz Wrocławia, organizacja zwraca uwagę, że zdziwienie budzi fakt, iż członkowie komisji oceniającej (pracownicy Urzędu Miejskiego) tak wysoko ocenili ofertę organizacji nie posiadającej żadnej historii grantowej, która ponadto nie mogła – bo działa od końca maja 2007 – złożyć sprawozdania finansowego i merytorycznego za rok ubiegły, ani też zrealizować lub rozliczyć żadnego projektu.
Według OFOP istnieje podejrzenie, że procedura konkursu łamie zasady i zapisy określone m.in. w Ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Art. 5. 2; .Art. 15. 1, 3) oraz w uchwale Rady Miejskiej Wrocławia i w Zarządzeniu Prezydenta Wrocławia, dotyczących organizowania otwartych konkursów na realizację zadań publicznych oraz zasad udzielania dotacji organizacjom pozarządowym. OFOP zwrócił się z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli dotyczącej konkursu oraz o powołanie niezależnej komisji, która ponownie oceni oba złożone wnioski.
Również Aldona Wiktorska przyznała, że do członków Wrocławskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego dotarły zastrzeżenia dotyczące tego konkursu i jego wyników. Rada spotyka się na swoim pierwszym powakacyjnym posiedzeniu 1 października i wtedy ma się sprawą zająć.
Do władz miasta z prośbą o wyjaśnienia zwróciło się także RCWIP. Korzystając z przepisów o dostępnie do informacji publicznej, poprosiło o udostępnienie obu wniosków z załącznikami oraz uzasadnienia wyboru oferty. W odpowiedzi, Michał Janicki, dyrektor Departamentu Spraw Społecznych napisał m.in. iż ocenie podlegało doświadczenie osób proponowanych do prowadzenia Centrum, a nie doświadczenie organizatora; żadna z osób reprezentujących władze Fundacji nie jest zatrudniona na umowę o pracę w Urzędzie Miejskim Wrocławia, zaś uzsadnieniem wyboru jest liczba uzyskanych punktów. Ponadto M. Janicki wyjaśnia także, że tak krótki czas od zakończenia naboru do ogłoszenia wyników konkursu wynika stąd, iż spodziewano się, że napłynie niewiele wniosków.
Dobra praktyka?
W poniedziałek, 24 września, we Wrocławiu rozpoczyna się dwudniowa konferencja Unii Metropolii Polskich. Do stolicy Dolnego Śląska zjadą przedstawiciele największych polskich miast – to na ich terenach działa 60% polskich organizacji pozarządowych. Będą także przedstawiciele organizacji. Wspólnie mają rozmawiać m.in. o polityce społecznej w dużych aglomeracjach, zlecaniu zadań publicznych, współpracy samorządów z organizacjami i o wspieraniu organizacji. Drugiego dnia konferencji – jako przykład dobrej praktyki współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi - ma zostać zaprezentowane Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych SEKTOR 3.
zobacz także: " Konkurs był uczciwy, wygrali nasi", Jacek Harłukowicz, Gazeta Wrocław
Źródło: inf. własna
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.