Posiedzenia Komisji Dialogu Społecznego stanowią podstawowe narzędzie pracy dla jej członków i członkiń, które umożliwia realizację założonych wcześniej planów i celów. Jest to czas na dyskusję, wypracowywanie rozwiązań, planowanie kolejnych działań. Warto więc wykorzystać go jak najlepiej i najefektywniej. Szansę na to daje dobre zaplanowanie spotkania i przygotowanie się do niego. Podpowiadamy, jak to zrobić.
Jak przygotować się do spotkania?
Warto, by prezydium wraz z członkiniami i członkami komisji ustaliło i podało termin i miejsce spotkania co najmniej dwa tygodnie przed planowanym posiedzeniem. Najlepiej zadbać o wyznaczenie stałych terminów spotkań. Wówczas, wystarczy, by prezydium wysyłało do członków i członkiń komisji zaproszenie lub przypomnienie o spotkaniu przynajmniej na 7 dni wcześniej (z takim wyprzedzeniem informacja powinna znaleźć się też na stronie urzędu miasta lub dzielnicy). Należy zadbać o to, aby w miarę możliwości miejsce spotkania było dostępne dla osób poruszających się na wózkach i aby był do niego dobry dojazd.
Zaproszenie
Sposób rozsyłania zaproszenie warto ustalić wcześniej wraz z całą komisją. Zaproszeniem może być zarówno informacja rozsyłana przez listę mailingową, sms-y rozsyłane do członków i członkiń, jak i utworzone wydarzenie na FB. Z perspektywy dbałości o porządek obrad ważne jest, by zaproszenie zawierało program spotkania. Jeśli podczas poprzedniego posiedzenia ustalono, że zostaną zaproszeni goście, warto wysłać do nich indywidualne zaproszenie i potwierdzić ich udział.
Zaproszenie powinno pojawić się także na stronie urzędu miasta lub dzielnicy.
Program spotkania
Program spotkania przygotowuje prezydium komisji po zebraniu informacji zarówno od organizacji, jak i od przedstawicieli samorządu. W planie spotkania powinien być przewidziany czas na wolne wnioski. Ważną informacją, która powinna być zawarta w programie i zaproszeniu jest lista przedstawicieli i przedstawicielek urzędu, którzy będą brali udział w posiedzeniu.
Jak zacząć?
- Punktualnie
Rekomendujemy punktualne rozpoczynanie spotkań. Punktualność można wyćwiczyć wśród członków i członkiń komisji, chociażby nie czekając na spóźnione osoby.
- Przedstawienie się organizacji
To ważna część spotkania, która ma charakter integrujący i sieciujący. Pozawala też każdej osobie odnaleźć się w grupie, a samo spotkanie przestaje być anonimowe. Warto o to dbać, gdyż często na posiedzeniach są nowe organizacje lub nowe osoby z danej organizacji.
- Przywitanie i przedstawienie gości
- Przypomnienie programu spotkania (w tym: celu spotkania, porządku obrad, omówienie ewentualnych zmian, a w przypadku ograniczeń czasowych, ewentualne głosowanie nad zmienionym porządkiem obrad)
-
Przypomnienie czasu trwania posiedzenia
-
Przekazanie listy obecności do podpisu
-
Wybór protokolanta(ki) przebiegu obrad (ta funkcja, jak i prowadzenie posiedzeń, może być rotacyjna)
-
Przyjęcie protokołu z poprzedniego spotkania
Jak prowadzić spotkanie?
-
Ważne elementy spotkania, które warto uwględnić:
-
omówienie tematów – dyskusja, w kolejności ustalonej na początku,
-
ocena propozycji urzędu (jeśli takie są),
-
ewaluacja działań organizacji, poznanie planów ich działania,
-
omówienie kwestii związanych ze współpracą z urzędem,
-
omówienie bieżących spraw i aktualności istotnych z punktu widzenia organizacji,
-
wolne wnioski,
-
ustalenie terminu i miejsca kolejnego spotkania (ewentualnie sporządzenie listy tematów do omówienia na następnym spotkaniu).
-
-
Jak obradować?
-
Dając wypowiedzieć się wszystkim, bez przerywania mówiącym, bez złośliwości, z życzliwością. Warto poświęcić czas na jednym z posiedzeń, aby omówić zasady pracy komisji, w tym również sposób dyskusji. Dobrze, by były to treści przedyskutowane, wspólnie podzielane i przypominane podczas spotkań.
-
Na temat i bez dygresji. Zdarza się, że posiedzenia komisji przedłużają się, ponieważ osoby poruszają wiele wątków naraz. Stąd tak istotna jest dyscyplina dyskusji i pilnowanie czasu wypowiedzi poszczególnych członkiń i członków komisji.
-
Pilnując procedur i uprawnień do głosowania.
-
Dając przestrzeń na różne wypowiedzi i umożliwiając dyskusję przed głosowaniem nad daną sprawą. Należy unikać sytuacji, w których przewodniczący(a) podejmuje decyzje samodzielnie.
-
Wspólne szukając porozumienia i najlepszych rozwiązań.
-
Jak zakończyć spotkanie?
-
Podsumowanie
Na koniec warto krótko podsumować to, co wydarzyło się podczas spotkania, co zostało ustalone, jakie decyzje zostały podjęte. Dzięki temu każda osoba będzie miała jasność, co wypracowano w trakcie posiedzenia.
-
Zatwierdzenie protokołu
Członkinie i członkowie komisji powinni zatwierdzić protokół obrad. Może odbyć się to zarówno podczas danego spotkania, jak i podczas następnego po wcześniejszym rozesłaniu protokołu drogą mailową. Protokół może też być zatwierdzony mailowo.
-
Ustalenie propozycji terminu i miejsca następnego spotkania
-
Zebranie tematów i stworzenie zarysu planu na kolejne spotkanie. Ustalenie ewentualnej listy gości, sposobu ich zaproszenia i rozdzielenie zadań w tej kwestii.
-
Podziękowanie za udział w spotkaniu
Jak upowszechniać wnioski po spotkaniu?
-
Poprzez wysłanie prezentacji i protokołu po spotkaniu do członków i członkiń komisji. Warto ustalić też termin przyjmowania uwag do protokołu.
-
Poprzez umieszczenie protokołu na stronie dzielnicy lub danego KDS w urzędzie miasta i wysłanie do organizacji biorących udział w pracach KDS z prośbą o zamieszczenie go przez organizacje na ich stronach i FB.
-
Protokół powinien być pierwszym krokiem do spotkania komisji z urzędnikami w sprawie, której dotyczyło posiedzenie i do dalszej pracy poprzez dyskusje mailowe.
Powyższe wskazówki to propozycje wypracowane na podstawie doświadczeń członków i członkiń komisji biorących udział w warsztacie „Prowadzenie posiedzeń KDS i DKDS”, prowadzonym przez Katarzynę Sekutowicz. Każda komisja ma swój sposób pracy i prowadzenia swoich posiedzeń. Artykuł jest zaproszeniem do refleksji nad tym, jak przebiegają spotkania warszawskich komisji – być może znajdziesz tu wskazówki, które warto uwzględnić i wprowadzić, tak, by praca Twojej komisji przebiegała w jeszcze lepszej atmosferze i przynosiła planowane efekty?
Warsztat „Prowadzenie posiedzeń KDS i DKDS” zrealizowany został w ramach wsparcia oferowanego przez SCWO.
Źródło: Federacja Mazowia
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23