"Rzeczpospolita". Przewodnik po rachunkowości w organizacjach pożytku publicznego
Kto może uzyskać status organizacji pożytku publicznego i jak tego statusu nie stracić? Jak organizacja pożytku publicznego powinna się rozliczać i według jakich przepisów ma obowiązek prowadzić księgi rachunkowe? Na te pytania stara się odpowiedzieć „Rzeczpospolita” z 18 marca w dodatku „Dobra Firma”, poświęcając rozliczeniom w organizacjach pożytku publicznego rubrykę „Temat dnia”.
Joanna Szostak, kierownik zespołu księgowego, w artykule „Jak organizacje pożytku publicznego prowadzą księgi rachunkowe” przekazuje w syntetyczny sposób wiedzę z zakresu prawnych podstaw rachunkowości i obowiązków sprawozdawczych dotyczących organizacji pożytku publicznego (dalej OPP).
Na wstępie autorka przybliża podstawy prawne, według których OPP uprawnione są do szczególnego sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania rocznych sprawozdań finansowych. Przedstawia także kwestie nieuregulowane w rozporządzeniu ministra finansów z 15 listopada 2001 r., które należy rozstrzygać w oparciu o ustawę o rachunkowości. Szostak omawia także zasady wyboru rozwiązań księgowych i wyjaśnia, kto bierze odpowiedzialność za rozliczenia.
Ze względu na to, że zasady rozliczania determinują zawartość bilansu i rachunku wyników finansowych, artykuł koncentruje się w znacznej mierze na opisie wymaganej dokumentacji rachunkowej oraz na zagadnieniu sprawozdawczości rocznej, wynikającej z przepisów ustawy. Dowiemy się, jaki jest tryb raportowania sprawozdań merytorycznych i finansowych, związanych z prowadzeniem działalności statutowej lub gospodarczej, oraz jakie informacje powinny być w nich zawarte. Artykuł określa także, w jaki sposób obowiązek badania rocznych sprawozdań finansowych zależy od zadań i wysokości dotacji, z których korzysta OPP.
Ponadto Szostak omawia kilka najważniejszych różnic pomiędzy rachunkowością OPP i innych jednostek na przykładzie m.in. bilansów, funduszu statutowego, czy rozliczania wyniku finansowego.
W ramach „Tematu dnia” „Rzeczpospolita” przedstawia także rubrykę „Czytelnicy pytają – Dobra Firma odpowiada”, w której manager Maciej Jaskuła omówił zagadnienia dotyczące rozliczania dotacji na zakup środków trwałych.
Więcej w dodatku do „Rzeczpospolitej” „Dobra Firma” z 18 marca 2010 r.
Źródło: "Rzeczpospolita"