Rząd przyjął projekt ustawy wprowadzającej Społeczne Agencje Najmu (SAN)
Rada Ministrów przyjęła w dn. 09.03.2021 projekt nowelizacji ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada wprowadzenia do systemu prawnego definicji SAN, które mogą być prowadzone przez spółki z większościowym udziałem gminy lub organizacje pozarządowe.
Habitat for Humanity Poland (Habitat Poland) jest jedyną w Polsce organizacją pozarządową, której statutowym celem jest poprawianie warunków mieszkaniowych osób potrzebujących. Wobec tego Habitat Poland od kilku lat prowadzi w Warszawie program Społecznej Agencji Najmu (SAN). W ramach programu pośredniczy w najmie niekomercyjnym, zapewnia lokatorom dopasowane wsparcie specjalistów ds. najmu oraz prowadzi ewaluację, badania i rzecznictwo tego modelu (popularnego już w krajach zachodniej Europy). Rozwiązaniem udało się już zainteresować Poznań, Łódź, Warszawę i Gdańsk (na poziomie samorządowym), w Poznaniu rozwiązanie zaczęto z sukcesem stosować. Jednak, żeby model mógł przynieść korzyści w skali ogólnopolskiej potrzebne jest właściwe uregulowanie prawne. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy wprowadzający do systemu prawnego SAN, które mogą być prowadzone przez spółki z większościowym udziałem gminy lub organizacje pozarządowe. To świetna wiadomość zarówno dla osób, które nie mogą na rynku komercyjnym samodzielnie wynająć mieszkania, jak i dla właścicieli mieszkań, dla których ta forma wynajmu nieruchomości oznacza m.in. gwarancję terminowości opłat.
Czym jest Społeczna Agencja Najmu
Przede wszystkim SAN są odpowiedzią na trudną sytuację mieszkaniową w Polsce – brakuje minimum 600 tysięcy dostępnych cenowo mieszkań. 14 proc. Polaków mieszka poniżej podstawowego standardu (np. w mieszkaniu bez łazienki), a 40 proc. (15 milionów osób) – w przeludnieniu. Nasze statystyki mieszkaniowe należą do jednych z najgorszych w Europie. Nie dziwi więc, iż w ogólnopolskim badaniu opinii publicznej, przeprowadzonym w 2020 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Habitat Poland, aż 32% respondentów wskazało brak mieszkania lub złe warunki mieszkaniowe jako jeden z najistotniejszych dla nich problemów. W tym samym badaniu 67 proc. Polek i Polaków odpowiedziało, że uzależnia decyzje życiowe – takie jak powiększenie rodziny (26%), zmiana pracy (24%), ślub (17%), rozwód (6%) – od swojej stabilnej sytuacji mieszkaniowej.
Społeczne agencje najmu to podmioty, które działając nie dla zysku, będą pośredniczyć między właścicielami mieszkań na wynajem oraz osobami o średnich lub niższych dochodach, zainteresowanymi najmem. Idea SAN, opierająca się na połączeniu wynajmu mieszkania ze zintegrowanymi usługami wsparcia społecznego, narodziła się w latach 80. w Belgii. Zarówno w Belgii (model SAN pod nazwą Agence Immobilière Sociale), jak i we Francji (Agences Immobilières à Vocation Sociale) jest bardzo popularny i znacząco przyczynia się do rozwiązywania problemów mieszkaniowych. W Polsce model SAN został wpisany m.in. w projekt aktualizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu, a teraz rząd przyjął projekt ustawy wprowadzającej definicję SAN.
Doświadczenia warszawskiego SAN prowadzonego przez Habitat Poland
Społeczna Agencja Najmu (SAN) Habitat Poland, prowadzona od 2017 roku, zarządza 44 mieszkaniami, w tym 24 wynajętymi od prywatnych właścicieli. Ich liczba w roku 2020 podwoiła się i stale rośnie, a w planach na ten rok jest rozwinięcie portfolio o kolejne 10 lokali. Cel jest jasny – zmniejszenie luki, w którą wpadają osoby nie mogące sobie pozwolić na najem na zasadach komercyjnych. Obecnie warszawski SAN to pomoc dla 106 osób (47 to dzieci). Kim są lokatorzy SAN? To zarówno osoby o średnich dochodach, które nie kwalifikują się na najem mieszkań komunalnych, jak i osoby w trudniejszej sytuacji życiowej lub finansowej (lub oczekujące na lokal komunalny), np. samotni rodzice i/lub rodzice dzieci z niepełnosprawnościami, młodzi ludzie opuszczający pieczę zastępczą (np. dom dziecka), osoby ubogie na zakręcie życiowym, cudzoziemcy. Modelowo SAN zapewnia zintegrowane usługi – mieszkaniowe, jak i inne dostosowane do potrzeb najemców. Część najemców potrzebuje jedynie możliwości wynajęcia tańszego mieszkania. Dla innych pomocne są usługi związane z poszukiwaniem pracy, prawne, psychologiczne, inne specjalistyczne czy usługi z obszaru socjalnego – dopasowane do osobistej sytuacji. Zapewniona w ramach modelu stabilizacja mieszkaniowa wpływa z kolei na poprawę w innych sferach życia.
Jak mówi Katarzyna Przybylska, kierowniczka rzecznictwa Habitat Poland – Z doświadczeń ostatnich lat (potwierdzonych trzyletnim projektem ewaluacyjno-badawczym) wynika, że fundamentalne znaczenie dla rodzin korzystających z mieszkań SAN ma zarówno dostępność godnych warunków mieszkaniowych, długoterminowość i bezpieczeństwo najmu, jak i integracja usług w ramach SAN, co wpływa na poprawę jakości życia najemców i ich rodzin we wszystkich obszarach: mieszkaniowym, zawodowym i dochodowym.
Dobrze prowadzony SAN to nie tylko pośrednictwo w najmie, to elastyczna, dopasowana odpowiedź, stała relacja jaka buduje się między klientem SAN a specjalistą ds. najmu społecznego. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii podkreśla, że w projekcie ustawy uwzględniono integrację usług i w obecnym kształcie projekt ustawy dopuszcza świadczenie dodatkowych usług przez SAN. To istotne, aby tworząc SAN zagwarantować możliwość świadczenia dodatkowych usług na rzecz najemców.
Co zawiera projekt ustawy o SAN
Projekt zakłada m.in. wprowadzenie do systemu prawa modelu społecznych agencji najmu (SAN). Dzięki pośrednictwu spółek gminnych i organizacji społecznych, gmina będzie mogła zapewnić mieszkania na wynajem tym członkom wspólnoty samorządowej, którzy mają trudności z samodzielnym uzyskaniem mieszkania w warunkach rynkowych. Zgodnie z projektem SAN będą specjalizować się w pozyskiwaniu mieszkań na rynku, głównie od osób fizycznych. Oferując długoletnią dzierżawę z gwarancją czynszu, będą mogły wynegocjować obniżenie stawki czynszu. Jak wskazują doświadczenia zagraniczne, obniżka może wynieść nawet ok. 20%.
Celem projektu ustawy jest także łagodzenie negatywnych konsekwencji epidemii COVID-19. Zarówno konsekwencji dla rynku najmu mieszkaniowego (gwarancje dla właścicieli mieszkań, ulga podatkowa), jak i najemców (pomoc najemcom mającym trudności z regularnym opłacaniem czynszu). W projekcie ustawy znalazł się silny instrument zachęty dla właścicieli mieszkań by je udostępniali SAN - zwolnienie z podatku dochodowego i VAT z tej dzierżawy. – konkluduje dr Alina Muzioł-Węcławowicz, ekspertka z Katedry Gospodarki Przestrzennej i Nauk o Środowisku Przyrodniczym Politechniki Warszawskiej – Formuła SAN powinna być jak najbardziej elastyczna, ponieważ klientami – najemcami SAN mogą być osoby i rodziny o bardzo różnych możliwościach i potrzebach. Część SAN może się też wyspecjalizować w obsłudze konkretnych grup osób, np. wymagających dodatkowego wsparcia. Trzeba dać gminom i organizacjom pozarządowym jak najwięcej wsparcia i swobody w kształtowaniu profilu działania. Można rozważyć rozwiązanie polegające na tym, że SAN będzie wyodrębnioną częścią już istniejącego przedsiębiorstwa, np. spółki komunalnej zarządzającej mieszkaniowym zasobem gminy. Tak funkcjonowało Miejskie Biuro Najmu w Poznaniu. Rozumiem, że kategoryczny zapis, by najemców wskazywała gmina ma otworzyć opcję korzystania z dopłat do czynszu (niemniej jednak warto w Sejmie poszukać bardziej elastycznej regulacji tego zagadnienia). Przypomnijmy, że gminy mają szersze zadania w mieszkalnictwie niż tylko wynajem lokali na zasadach socjalnych czy dla osób o niskich dochodach. Stąd konieczne wydają się pewne zmiany w przepisach ustawy o ochronie praw lokatorów. Warto zagwarantować, że osoby oczekujące na wynajem mieszkania komunalnego nie będą traciły swego prawa do najmu takiego lokalu z tytułu posiadania czasowej umowy najmu mieszkania z SAN, a stawki czynszu w mieszkaniach wynajmowanych przez SAN nie będą bezpośrednio zależne od stawek najmu komunalnego.
Czy SAN przyjmie się w Polsce?
Głosy sceptyczne płyną jedynie ze strony komercyjnych agencji najmu, przyzwyczajonych do dyktowania warunków i cen oderwanych od możliwości większości społeczeństwa. Tymczasem Polacy są bardzo otwarci na to rozwiązanie – zarówno jako potencjalni lokatorzy, jak i właściciele mieszkań. Wg badania opinii publicznej prawie połowa badanych (46%) mając mieszkanie na wynajem chciałaby skorzystać z usług podmiotu lub organizacji pozarządowej oferującej osobom o średnich lub niskich dochodach wsparcie w zakresie mieszkalnictwa, polegające na pośrednictwie pomiędzy wynajmującym a najemcą (dając wynajmującym gwarancję stałego najmu i zwrotu nieruchomości w dobrym stanie, a najemcom pomagając m.in. wynegocjować niższy czynsz czy w zakresie regulowania opłat). Natomiast szukając mieszkania na wynajem ponad połowa (53%) respondentów byłaby zainteresowana ofertą takiego podmiotu.
Założenia projektu ustawy są słuszne. W przeprowadzonym przez Habitat Poland projekcie badawczym współpraca gminy i organizacji pozarządowych została wykazana jako optymalne rozwiązanie. Ważne jest, aby gminy dostrzegały potencjał tego rozwiązania i wykorzystywały je do adresowania zdiagnozowanych potrzeb mieszkaniowych na swoim terenie. Należy jednak mieć na uwadze zapewnienie odpowiedniej elastyczności i równy podział obowiązków. To ten element można wzmocnić jeszcze na etapie procesu legislacyjnego.
Źródło: Habitat for Humanity Poland