30 maja 2006 ruszyła akcja "Bądź oryginalny" - artyści, twórcy i producenci będą przekonywać polskich gimnazjalistów, że warto sięgać tylko po oryginalne utwory.
Inicjarorem akcji jest tzw. Koalicja Antypiracka, która
zrzesza Business Software Alliance (organizację walczącą na
całym świecie z piractwem), Fundację Ochrony Twórczości
Audiowizualnej oraz Związek Producentów Audio-Video.
Z badań przeprowadzonych przez BSA wynika, że ponad połowy
młodzieży zupełnie nie obchodzi kwestia naruszeń praw własności
intelektualnej.
Koalicja postanowiła zrobić film - z udziałem rozpoznawalnych
wśród nastolatków gwiazd. Do udziału w programie zaproszono zespół
Sistars, aktora i reżysera Olafa Lubaszenkę, a także informatyków z
firmy Techland, wydawcy popularnych gier komputerowych.
Organizatorzy akcji chcą pokazać młodzieży, jak wiele osób,
przez całe miesiące i lata, pracuje nad nagraniem muzycznym,
filmem fabularnym czy programem komputerowym.
Koalicja Antypiracka działa od 1998 r., współpracuje m.in. ze
służbami celnymi, policją i prokuraturą. Wspólne działania
doprowadziły do radykalnego obniżenia sprzedaży na warszawskim
Stadionie Dziesięciolecia. Obrót pirackimi płytami i filmami spadł
tam o 80%.
Polska jest wiceliderem w Unii Europejskiej pod względem liczby
sprzedawanych pirackich nagrań, oprogramowań i gier komputerowych.
Wyprzedza nas tylko Grecja.
Akcja w gimnazjach jest próbą zmiany mentalności nastolatków, bo
w przekonaniu jej pomysłodawców to najlepszy sposób na walkę z
piractwem.
Film z dołączoną książeczką rozsyłany jest właśnie do wszystkich
gimnazjów w Polsce.
http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_060529/ekonomia/ekonomia_a_2.html