Już trzy miesiące minęły od rozpoczęcia projektu „Zdrowie ponad wszystko”, realizowanego przez Fundację Elektrowni Rybnik w partnerstwie z Fundacją Ekologiczną Ekoterm Silesia w Rybniku.
Projekt dofinansowany został przez Fundację PZU, w ramach konkursu dotacyjnego: „Rozwijanie aktywności społecznej niepełnosprawnych dzieci i młodzieży” w 2011 roku. Jest on skierowany do dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową oraz ich rodziców. Celem projektu jest prowadzenie systematycznych i zorganizowanych form wsparcia fizjoterapeutycznego i terapeutycznego dla dzieci z niepełnoprawnością i ich rodziców. (rezygnujących często z aktywności zawodowej i społecznej z powodu zajmowania się niepełnosprawnym dzieckiem).
Od września do grudnia 2011r w ramach projektu odbywają się regularne, w pełni bezpłatne, indywidualne i grupowe zajęcia: fizjoterapeutyczne, rehabilitacyjne i edukacyjne dla dzieci. Prowadzone są one przez specjalistów, pracujących na co dzień z osobami z niepełnosprawnością poprzez specjalistyczne metody wg. W. Sherborne, Hallwicka, dźwiękoterapię przy użyciu mis tybetańskich. Po przeprowadzonym wcześniej wywiadzie lekarskim i pedagogicznym uczestnicy projektu zostali zdiagnozowani i skierowani na odpowiednie zabiegi fizjoterapeutyczne.
W gabinecie fizjoterapii i rehabilitacji ruchowej dr A. Myśliwca korzystają z terapii manualnej i innych zabiegów wspomagających rozwój i zdrowie. Rodzice z kolei uczestniczą w zajęciach zdrowego żywienia, w ramach których poznają sposoby racjonalnego odżywiania się i zdobywają wiedzę na temat zastosowania właściwej diety dla siebie i swojego dziecka.
Dużym zainteresowaniem cieszą się zajęcia uspołeczniające, które dostosowane są do indywidualnych potrzeb każdego dziecka. Jest to czas, w którym niepełnosprawni uczestnicy pod opieką specjalistów-oligofrenopedagogów, zdobywają nawyki samodzielnego zachowania się w różnych sytuacjach, przebywając poza swoim domem. Poznają (często po raz pierwszy w życiu) instytucje kulturalno-oświatowe - kino, teatr, muzeum oraz miejsca publiczne tj. np. centra handlowe czy komunikację miejską, w której uczą się odpowiedniego zachowania. Kilkoro dzieci nie miało nigdy okazji podróżować pociągiem, tramwajem, czy kolejką. To wszystko stało się możliwe dzięki zajęciom usamodzielniającym i integracyjnym prowadzonym metodami autorskimi.
Systematyczne uczestnictwo dzieci w zajęciach przynosi rezultaty dobrego samopoczucia, pozytywnych emocji i uczuć, a u rodziców pogłębienie wiedzy i umiejętności postępowania terapeutycznego wobec swojego dziecka, a także podniesienie osobistej motywacji do aktywnego życia.
Źródło: Fundacja Elektrowni Rybnik