„Sztuka, edukacja, terapia – by doświadczyć i odnaleźć” to projekt realizowany przez stowarzyszenie „Razem” z Rybnika. W ramach projektu zaplanowano działania promujące zdrowy styl życia bez używania alkoholu. To projekt wykorzystujący terapię przez sztukę, działania teatralne pozwolą młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną zbudować pozytywny wizerunek swojej osoby oraz ułatwią nawiązanie prawidłowych relacji w grupie społecznej.
Co dzieje się w projekcie „Sztuka Edukacja Terapia – by doświadczyć i odnaleźć” oraz o tym jak w ciekawy sposób rehabilitować niepełnosprawną młodzież opowiada Aleksandra Bugla ze stowarzyszenia „Razem”:
Mottem naszych działań projektowych jest doświadczanie i odkrywanie. Odkrywanie siebie, jak mówi Charles Taylor, „wymaga poiesis, czyli tworzenia”. Ono bowiem może człowieka w pewnym sensie nauczyć, jak się dochodzi do samookreślenia. Aby odnaleźć w tej przestrzeni własne położenie wobec rzeczy, które mają znaczenie, jak zauważa Taylor, „podmiot musi być kimś, kto ma własne stanowisko, kto jest w stanie wypowiadać się w swoim własnym imieniu. Musi mieć wiedzę o swoim położeniu, jak i o tym, co chce opowiedzieć”.
Ekspresja ruchowa, teatr, film to szczególne narzędzia do budowania samoświadomości i wiary we własne możliwości. Do realizacji warsztatów filmoterapii planowej zostali więc zaproszeni artyści z Gliwickiego Klubu Filmowego Wrota: Marcin Kondraciuk i Mateusz Zatylny. W Polsce jest to forma terapii stosunkowo nowa, lecz używana jako cenne narzędzie pomocne w kształtowaniu inteligencji emocjonalnej i wspomagające profesjonalną pomoc psychologiczną. Sprzyja resocjalizacji i profilaktyce. Filmoterapia planowa polega na pełnym uczestniczeniu w realizacji filmu podczas wszystkich etapów produkcyjnych. Uczestnicy z zapałem pracowali na planie własnego filmu. Samodzielnie reżyserowali, obsługiwali sprzęt dźwiękowca i operatora kamery. Każdy mógł sprawdzić się w roli aktorskiej jak i realizatora filmu. Efekty pracy uczestników będziemy mogli podziwiać już wkrótce. Umiejętności nabyte podczas warsztatów filmoterapii sprzyjają innemu spojrzeniu na rzeczy zwykłe, otoczenie, kolegów, pomagają lepiej radzić sobie w grupie. Prawdziwą ucztę przygotowała dla nas pani Iwona Kusak – instruktor teatralny i animator kultury z Bielska-Białej. Spotkania realizowano podczas turnusu Zielonej Szkoły w Wiśle Jaworniku. Urocze krajobrazy, świeże powietrze i wspaniała pogoda sprawiały, że dzieci pracowały chętnie i z zapałem. Uczestnicy doskonale radzili sobie z zadaniami aktorskimi: ćwiczeniami ruchowymi, dykcyjnymi, oddechowymi, ćwiczeniami z wykorzystaniem rekwizytu oraz wyrażaniem uczuć i nastroju podczas odgrywania ról. Praca w grupie teatralnej uczy odpowiedzialności za siebie, za rolę, za grupę i efekt. Teatr w każdym wymiarze to laboratorium doświadczeń dla dziecka i instruktora. Wpływa na uczenie się, rozwój pamięci, emocji myślenia, wyobraźni, rozwój postawy twórczej, zainteresowań, komunikowania się. Owocem pracy z były dwa krótkie spektakle- „ O Żarłocznym smoku” oraz przedstawienie o tematyce mitologicznej „Demeter i Kora”. Spektakle zostały zaprezentowane szerszej publiczności- pensjonariuszom przebywającym w domu wczasowym „U Fojta” którzy nagrodzili młodych aktorów gromkimi brawami i zarzucili pytaniami dotyczącymi przygotowania zaprezentowanych ról.
Projekt wspófinansowany ze środków Miasta Rybnik oraz ze środków Stowarzyszenia na rzecz wspomagania osób z niepełnosprawnością i ich otoczenia „Razem” pozyskanych z 1% podatku