„Stop hejt, start respect” – pod takim hasłem wystartowała ogólnopolska kampania społeczna zainicjowana przez Wielką Koalicję Przeciwko Hejtowi, którą tworzą organizacje pozarządowe i firmy. O tym, jak przeciwdziałać hejtowi i jak reagować na przemoc rówieśniczą, uczniowie będą się uczyć poprzez udział w wyzwaniu sportowo-edukacyjnym, do którego dołączą także nauczyciele, rodzice i społeczności lokalne.
„Hejt nie lubi zespołowości. Onieśmiela go zgrana grupa. Właśnie dlatego połączyliśmy siły” – przekonują założyciele Wielkiej Koalicji Przeciwko Hejtowi. Zrzeszone w niej organizacje zjednoczyły się wokół misji przeciwdziałania efektom hejtu w szkołach i w internecie, a rozpoczęta właśnie kampania społeczna „Stop hejt, start respect” mocno stawia na działanie zespołowe – aktywizuje uczniów, integruje klasy i włącza całe społeczności lokalne.
– Zarówno badania, jak i obserwacje wyraźnie pokazują, że skutki psychologiczne hejtu są ogromne, prowadzą m.in. do obniżenia samooceny, stanów lękowych, myśli samobójczych, depresji czy zaburzeń odżywiania – mówi Agata Łabuda z Fundacji DOM - Dbamy O Młodych. – Hejt jest obecny wszędzie, zarówno w realu, jak i w świecie wirtualnym, gdzie przemoc często stanowi kontynuację konfliktów rozpoczętych na gruncie szkolnym, w środowisku uczniowskim.
Stop osamotnieniu, start współpracy
Jak podkreślają organizatorzy kampanii, dużym problemem jest poczucie osamotnienia w zderzeniu ze zjawiskiem hejtu. Dorośli często nie wiedzą, że dzieci są ofiarami przemocy.
Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato, która realizuje projekt Hakersi wspierający rozwój technologiczny dzieci wykluczonych cyfrowo, twierdzi, że hejt często prowadzi do różnych form wykluczenia: cyfrowego, społecznego, rówieśniczego. – Potrzebna jest więc angażująca edukacja i budowanie wspierające środowiska, by młodzi ludzie nie czuli się pozostawieni sobie i bezradni w swoich doświadczeniach – podkreśla Iwona Duda.
Sportowo-edukacyjne wyzwanie. Liczymy kroki!
Skierowana do gmin i szkół kampania „Start hejt, stop respect” zachęca do wspólnego podjęcia konkretnej aktywności. Uczniowie biorą udział w zabawie sportowo-edukacyjnej, która zakłada liczenie kroków. Kilometry zbiera się na trzy sposoby: spacerując, biegając, jeżdżąc na rowerze.
– Chcemy pokazać, że integracja i motywacja, a przede wszystkim prozdrowotne zachowania mogą okazać się kluczem do sukcesu – mówi Dawid Pabiniak z firmy Movello, który jest twórcą aplikacji do grywalizacji. Dzięki temu narzędziu szkoły będą mogły integrować klasy i umożliwiać uczniom udział w zabawie. Aplikacja posiada rankingi, które monitorują postępy i pomagają w kontrolowaniu liczby kroków czy kilometrów.Codziennie, w trakcie trwającej przez 30 dni kampanii, udostępniane będą także materiały edukacyjne służące pogłębianiu empatii, refleksji czy pracy nad własną motywacją. W aplikacji znajdują się również wskazówki i porady dotyczące komunikacji, okazywania szacunku, a także przeciwdziałania hejtowi i jego negatywnym konsekwencjom.
– Kroki mogą zbierać także bliscy uczniów, przyjaciele, sąsiedzi. Mamy nadzieję, że do wyzwania będą dołączać całe rodziny. Wspólne spacery czy przejażdżki rowerowe są do tego doskonałym pretekstem – dodaje Dawid Pabiniak.
Jak dołączyć do grywalizacji?
Kampania zakłada współpracę na linii gmina – szkoły. Aby wziąć udział w zabawie, placówka zgłasza się do gminy, która następnie – korzystając z panelu na stronie www.WKPH.org - rejestruje klasy i ogłasza datę startu wyzwania. Następnie szkoła udostępnia uczniom specjalne kody do aplikacji.
Liczy się średnia kroków wszystkich uczniów w danej klasie oraz ich zespołów, czyli osób, które otrzymały kod od dzieci, m.in. rodziców, rodzeństwa, znajomych. Klasy, które zbiorą najwięcej kroków, otrzymają nagrody integracyjne w postaci np. wyjścia na kręgle.
Jako pierwsze grywalizację zaczynają szkoły podstawowe w Namysłowie, gdzie właśnie ruszył pilotaż. Uczniowie klas czwartych i starszych przez 30 dni będą zbierać kroki, by zawalczyć o nagrody dla swoich klas, a także dowiadywać się, jak rozpoznać hejt, jak reagować i jak wspierać innych.
Organizatorzy kampanii zachęcają, by do działania przyłączały się kolejne gminy, szkoły, organizacje, instytucje i firmy, ponieważ to właśnie w zespole jest siła, która pozwala wprowadzać realną zmianę i budować świadomość społeczną.
Wielką Koalicję Przeciwko Hejtowi tworzą: Movello, ESG Institute, Fundacja Sarigato i projekt Hakersi, SOS Wioski Dziecięce, Fundacja DOM Dbamy O Młodych, Fundacja Bloompro, Fundacja Wake Up Art, Rozwój & Relacje. Doradztwo Psychologiczne Aleksandra Musiał, Kancelaria Prawna Wiatr i Partnerzy.
Więcej informacji o kampanii na stronie: www.wkph.org.