Rozwój umiejętności cyfrowych edukatorów - projekt Erasmus+ Edukacja Dorosłych
Wyzwania XXI wieku – globalizacja, przeciążenie informacjami, szybkie zmiany, wirtualizacja – stawiają przed edukatorami nowe wymagania. Umiejętności prowadzenia zajęć nieustannie się zmieniają. Większość instytucji i organizacji szkoleniowych wygląda dziś tak samo, jak wiele lat temu, a sami nauczyciele / trenerzy często nie rozwijają praktyk i umiejętności niezbędnych do zaspokojenia różnorodnych potrzeb dzisiejszych uczniów.
DL Trainers' Development Path
Pomysł na projekt powstał z potrzeby rozwijania cyfrowych umiejętności trenerów, edukatorów i mentorów. Główną grupą docelową są Ci trenerzy, którzy pracują w tradycyjny sposób i chcieliby zdobyć nowe umiejętności związane z e-learningiem oraz wykorzystywać nowe technologie podczas zajęć.
Trenerzy/edukatorzy/mentorzy z doświadczeniem zazwyczaj boją się wejść na nowe obszary i korzystać z nowych narzędzi, które wymagają wiedzy informatycznej. Widzą konieczność wejścia na rynek e-learningu i zmiany ich profilu, ale często boją się takiej zmiany – szczególnie dojrzali pedagodzy – lub dostępne szkolenia nie oferują wyraźnego przejścia do e-learningu z prostym wyjaśnieniem, dobrymi zadaniami, przykładami, ćwiczenia i kompleksowa wiedza trenerów niezbędna do nauczania na odległość.
Ostanie miesiące związane z pandemią Covid-19 pokazały jak ważną rolę odegrało nauczanie online i jak wiele nauczycieli nie było gotowych na nagłe przejście na nauczanie zdalne. Dodatkowo ogólnopolski system nie był na to przygotowany, a brak umiejętności nie pozwoliło edukatorom na znalezienie alternatywy.
Rezultaty naszego projektu!
http://dl-trainers.eu/handbook/
Podręcznik, jako jeden z końcowych rezultatów tego projektu, zawiera szczegółowy manual i porady dla trenerów, którzy poprowadząć szkolenia na omawiane tutaj tematy. Ogólny zarys szkolenia składa się z 7 rozdziałów,a każdy zawiera materiał na 10 godzin dydaktycznych, które razem stanowią 70 godzin materiałów edukacyjnych, zebranych i uporządkowanych w jednej książce. Sylabus obejmuje tematy takie jak motywacja studentów, zarządzanie czasem i najważniejsze – e-platformy i komunikacja online. Każdy rozdział zawiera zarówno materiały teoretyczne, jak i praktyczne, scenariusze, ćwiczenia i rzeczy niezbędne do prowadzenia zajęć – dokładne kroki do zorganizowania takich szkoleń w łatwy i efektywny sposób.
http://e-learning.dl-trainers.eu/www/student.php?ctg=personal&user=aktywni.eu@op.pl&op=dashboard
Bezpłatną platformę e-learningową stworzoną z myślą o edukatorach, którzy pragną wzmocnić swoje umiejętności cyfrowe i wykorzystywać technologie podczas zajęć online oraz w tzw. blended learningu. Użytkownik znajdzie tutaj dużo porad i praktycznych filmików. Wszystkie materiały są gromadzone w 7 modułach. Można postępować zgodnie ze schematem lub wybrać moduł, który jest dla nas najbardziej interesujący. Tworząc te materiały kierowaliśmy się mottem „Prawdziwi edukatorzy uczą się całe życie”.
Wsparcie Komisji Europejskiej dla opracowania tej publikacji nie stanowi poparcia dla treści, które odzwierciedlają jedynie poglądy autorów, a Komisja nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek wykorzystanie zawartych w niej informacji.
Główne cele:
- Poprawa jakości szkolenia trenerów / pedagogów / mentorów
- Wymiana najlepszych praktyk partnerów
- Wspieranie dostarczania i oceny kluczowych kompetencji trenerów: umiejętności szkoleniowe w zakresie e-learningu oraz umiejętności cyfrowych, które zostaną uwzględnione w programach nauczania
- Wprowadzanie, rozwijanie i promowanie innowacyjnych metod i narzędzi w szkoleniu poprzez wspieranie spersonalizowanych metod nauczania dla trenerów / nauczycieli / mentorów, otwarte i elastyczne uczenie się, mobilność wirtualna poprzez wprowadzenie platformy e-learningowej otwartej dla wszystkich trenerów
- Promowanie współpracy transgranicznej w dziedzinie edukacji i uczenia się poprzez e-learning, ponieważ wszyscy partnerzy będą pracować nad DL i e-learningiem
- Poprawa rozwoju zawodowego osób pracujących / aktywnych w edukacji poprzez oferowanie im nowych kompetencji i zdolności do pracy online poprzez zmianę profilu zawodowego
- Zwiększenie jakości i zakresu szkoleń, metodologii opartych na ICT i wykorzystania OER – poprzez wprowadzenie nowych metod, narzędzi, e-learningu, spersonalizowanego nauczania
Partnerzy projektu:
- Association for Education and Development of Disabled People (Grecja)
- Plungės suaugusiųjų švietimo centras (Litwa)
- DIRECT Association (Rumunia)
Źródło: DL Trainers' Development Path