Tutor, jubiler, łucznik. Co ich łączy? Co daje liderom wsparcie tutora? Kim są tutorzy dla liderów, którzy chcą się rozwijać? Co wynika z tej relacji?
Tutoring to najważniejsza metoda pracy w Programie Liderzy Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności; to zaplanowany proces rozwoju, dzięki któremu lider rozwija się we wspierającej relacji z drugą osobą – tutorem. Już widać, co jest kluczowe w tym procesie: lider, tutor, rozwój i plan!
Żeby lider/liderka mógł/ła się bezpiecznie rozwijać, potrzebuje osoby, która kiedyś była w podobnej do niego/do niej sytuacji. Dlatego tutorzy mają doświadczenia liderskie, ale przebyli tę drogę trochę wcześniej i mają odpowiedni dystans, potrafią zobaczyć co czyha na lidera, mają wyostrzone spojrzenie.
Jeden z uczestników o swoim tutorze mówi, że to człowiek z misją, którą wciela każdego dnia, na każdym kroku, zwracając uwagę na konkretne zachowania. Tutor pokazał mi, że człowiek z takim bogatym życiorysem, z takimi dokonaniami może zaskakiwać i wykraczać poza stereotypy. Patrząc z perspektywy czasu, dzięki pracy z tutorem moje działania stały się bardziej przemyślane, lepiej zorganizowane. Staram się czerpać z jego przykładu. Tworzę plan, który rozsyłam do znajomych, staram się zainteresować pomysłem jak największą liczbę ludzi. Znalazłem osoby, z którymi dzielę się odpowiedzialnością za realizację pomysłów i planów. Odważyłem się też wystartować w wyborach samorządowych i dzięki mandatowi radnego mam wpływ na to, co się dzieje w moim otoczeniu.
Istotą rozwoju jest dotarcie do ukrytych, niewykorzystanych dotąd zasobów lidera, w relacji, która sprzyja patrzeniu na najważniejsze elementy roli liderskiej: świadomość odpowiedzialności lidera za zmiany w środowisku, za ludzi których wokół siebie gromadzi, za wpływ, który wywiera dzięki temu jaki jest i co robi. Zadaniem tutora jest wzmocnić to, co lider ma najlepszego, dotrzeć do tego, co jeszcze niedostępne dla lidera, pomóc poszerzyć perspektywę i skonfrontować to, co okazuje się blokadą rozwojową, rozpocząć pracę nad nią.
Dla mnie tutor był szansą na zewnętrzną analizę mocnych stron i ograniczeń zarówno mnie jako osoby jak i moich działań, przyglądając się temu co robię i jak to robię, pomógł mi robić to lepiej, bardziej profesjonalnie. Relacja z tutorem to bliska relacja, w której człowiek świadomie pozwala drugiej osobie na szukanie i wyciąganie na światło dzienne tego, co zazwyczaj się ukrywa przed innymi. Nie było mi łatwo mówić o własnych ograniczeniach. Dzięki tutorowi odkryłem moje trudności w porozumiewaniu się z innymi (kluczową kompetencję liderską) i zacząłem, między innymi, ćwiczyć sposób mówienia i zarazem aktywnego słuchania innych. Tutor dał mi także możliwość czerpania ze swoich zasobów, z bazy kontaktów, pomysłów. Do dziś kontaktujemy się, wzajemnie szukając u siebie pomocy.
Tutorzy doceniają każdy milimetr rozwoju swoich liderów, mobilizują do refleksji, wspierają kierunki zmian wnoszących nowy powiew do ich środowisk działania, dostarczają informacji, dodają swoją perspektywę.
Tutorzy stawiają pytania, często trudne, bolesne, na które odpowiedź staje się kluczowa, by osiągać lepszą świadomość swojej roli, zwiększyć zakres działań. Pomagają poradzić sobie z porażkami liderskimi, pokazując ich charakter rozwojowy.
W naszym myśleniu o liderstwie zakładamy różne modele sprawowania tej roli i różne drogi rozwoju. Mimo powtarzających się mechanizmów, każdy lider odkrywa swój wzór rozwoju i realizuje go przy wsparciu tutora.
Tutoring jest relacją, która ma wpływ na obydwie strony, liderzy korzystają z niej szczególnie, ale często jest też ważnym, rozwijającym doświadczeniem dla tutorów.
Sami tutorzy twierdzą, że Program Liderzy PAFW i metoda tutoringu są jednymi z najciekawszych doświadczeń w ich życiu. Do czego można to doświadczenie porównać? Do jubilerstwa: lider jest diamentem, ledwo co odkrytym, a już podziwianym. Jednak cały jego urok, blask i moc będzie można ujrzeć w pełni, po poddaniu go procesom szlifowania przez jubilera. Obowiązkiem tego ostatniego jest najpierw odpowiednie rozpoznanie właściwości powierzonego diamentu, a potem dobranie odpowiedniego kierunku szlifu, no i właściwej oprawy. Podobno cała procedura trwa miesiącami, czasem latami, wymaga skupienia, uważności, dokładnych przemyśleń i wielkiej precyzji.
Podobnie rzecz ma się pomiędzy liderem a tutorem. Zdaniem tutora jest wspieranie rozwoju lidera w najbardziej optymalny dla niego sposób. Lider wspierany przez tutora ma szanse zrealizować w bezpieczny sposób swoje mniej lub bardziej odważne pomysły. Ma także okazję, by okrzepnąć w nowej roli (lub dotychczas odgrywaną przez siebie rolę przeformułować) i zbudować wokół siebie grupę, gotową wspólnie tworzyć dobro społeczne. Do czego jeszcze można porównać tutoring i program Liderzy PAFW? Do łucznictwa! Lider uczy się pod okiem tutora: spokojnego planowania, wytyczania celów, organizowania sposobów realizacji swoich zamierzeń i osiągania celów. Uczy się też tworzenia strategii, wybierania odpowiedniej taktyki do wykonania swoich planów. Nabiera umiejętności: odmawiania robienia niepotrzebnych i niekorzystnych społecznie rzeczy oraz nie chodzenia na skróty. Wszystko to po to, aby w spokoju, z rozwagą, bez obaw i lęków zmieniać świat na lepszy.
Do skorzystania z relacji, w której „szlifują się diamenty” zapraszamy wszystkich z Was, którzy chcą skuteczniej wpływać na rzeczywistość i szukają możliwości rozwoju.
W programie oferujemy wsparcie tutora, który będzie towarzyszył każdemu liderowi przez cały rok, odwiedzając go co miesiąc i oferując wsparcie w pełnieniu roli liderskiej. Zapraszamy!
Autorzy tekstu:
Liderzy: Łukasz Szczepańczyk, Agnieszka Wujek
Tutorzy: Bogna Frąszczak, Małgorzata Lelonkiewicz
Opiekunka: Agnieszka Szelągowska
Pobierz
-
201103221534210952
631011_201103221534210952 ・38.72 kB
Źródło: Szkoła Liderów