Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej opublikował informacje na temat trzech projektów systemowych zrealizowanych w Działaniu 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki Programu Kapitał Ludzki.
Zakończono realizację trzech projektów systemowych:
- „Przedsiębiorczość akademicka (rozwój firm spin off, spin out) - zapotrzebowanie na szkolenia służące jej rozwojowi”,
- „Upowszechnianie i promowanie innowacyjności”
- „Portal Innowacji jako platforma informacyjna na rzecz rozwoju innowacji”.
1.
Tytuł projektu: „Przedsiębiorczość akademicka (rozwój firm spin off, spin out) - zapotrzebowanie na szkolenia służące jej rozwojowi”
Data zawarcia umowy: 1 sierpnia 2008 r.
Numer i nazwa Poddziałania: 2.1.3 Wsparcie systemowe na rzecz zwiększania zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw
Wartość projektu: 180 tys. zł
Kwota przyznanego dofinansowania: 180 tys. zł
Okres realizacji: 02.01.2008 – 30.06.2009
Opis projektu:
Projekt Przedsiębiorczość akademicka (rozwój firm spin off, spin out) - zapotrzebowanie na szkolenia służące jej rozwojowi był realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w okresie od 2 stycznia 2008 r. do 30 czerwca 2009 r. w ramach Priorytetu II Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.
Był to projekt ogólnopolski o charakterze badawczym, który miał zdiagnozować obecny stan wiedzy pracowników naukowych w zakresie prowadzenia i finansowania działalności gospodarczej oraz ich zapotrzebowanie na usługi szkoleniowo-doradcze, które ułatwią rozwój przedsiębiorczości akademickiej w Polsce.
Celem projektu było dostarczenie konkretnych wniosków i rekomendacji w zakresie najlepszych sposobów wspierania nowozakładanych innowacyjnych przedsiębiorstw (firm spin off, spin out). W ramach projektu określono typy i skalę szkoleń wspomagających rozwój przedsiębiorstw tworzonych w ramach przedsiębiorczości akademickiej. Badanie przeprowadzono na grupie 500 respondentów.
W ramach projektu:
- opracowano raport z badania i opublikowano go w 1000 egz., raport został rozesłany w 350 egz. m.in. do instytucji otoczenia biznesu, organów administracji, uczelni wyższych
- opracowano abstrakt, przetłumaczono go na j. angielski i rozesłano go do 600 zagranicznych partnerów (w tym do ośrodków sieci Enterprise Europe Network, wydziałów ekonomicznych w KE, placówek dyplomatycznych naszych ambasad)
- zorganizowano konferencję prasową, konferencję ogólnopolską, seminarium specjalistyczne
- przygotowano i opublikowano cztery artykuły nt. badania w specjalistycznych czasopismach
- opracowano prezentacje z badania, wyniki badania przedstawiono na czterech konferencjach/ seminariach
- zamieszczono elektroniczną wersję raportu, zapis z debat i abstrakt na stronie PARP
- przeprowadzono promocję projektu w telewizji, w prasie oraz w Internecie.
Pliki do pobrania: Przedsiębiorczość akademicka - raport z badania ewaluacyjnego
2.
Tytuł projektu: „Upowszechnianie i promowanie innowacyjności”
Data zawarcia umowy: 1 sierpnia 2008 r.
Numer i nazwa Poddziałania: 2.1.3 Wsparcie systemowe na rzecz zwiększania zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw
Wartość projektu: 2,3 mln zł
Kwota przyznanego dofinansowania: 2,3 mln zł
Okres realizacji: 01.01.2008 – 31.05.2009
Opis projektu:
31 maja 2009 r. zakończyła się realizacja projektu pt.: „Upowszechnianie i promowanie innowacyjności”, który był realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) od 1 stycznia 2008 r. w ramach Działania 2.1 Priorytetu II Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.
Projekt wpisywał się w następujące typy projektów, które są zgodne ze Szczegółowym Opisem Priorytetów PO KL:
- ogólnopolskie projekty o charakterze badawczym, informacyjnym, promocyjnym i upowszechniającym badania i rozwój oraz promocja postaw innowacyjnych i przedsiębiorczych
- ogólnopolskie projekty promocyjne i informacyjne służące rozwojowi współpracy między instytucjami działającymi na rzecz innowacyjności i przedsiębiorcami oraz między samymi przedsiębiorcami.
Celem projektu było upowszechnianie i promowanie idei innowacyjności, elementu warunkującego tempo rozwoju gospodarczego kraju. Ponadto projekt miał za zadanie doprowadzić do podniesienia poziomu świadomości grup docelowych w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości, do zmiany postaw wobec innowacyjności oraz wpłynąć na zwiększenie współpracy pomiędzy światem biznesu a nauki.
Dzięki realizacji projektu:
- zidentyfikowano 66 innowacyjnych rozwiązań innowacyjnych w wyniku zorganizowanego Konkursu Polski Produkt Przyszłości – PPP (XII edycja), którego celem była promocja i upowszechnianie osiągnięć twórców innowacyjnych produktów mających szanse zaistnieć na polskim rynku; konkurs przyczynił się do wytypowania: 27 projektów w kategorii „wyrób przyszłości w fazie przedwdrożeniowej”, 19 projektów w kategorii „technologia przyszłości w fazie przedwdrożeniowej”, 11 projektów w kategorii „wyrób przyszłości w fazie wdrożeniowej”, 7 projektów w kategorii „technologia przyszłości w fazie wdrożeniowej” oraz 2 projekty bez określenia ich kategorii
- zorganizowano 26 przedsięwzięć służących promowaniu postaw innowacyjnych i zwiększaniu innowacyjności (zorganizowano wystawy, targi krajowe i zagraniczne nt. innowacyjności, przygotowano katalogi laureatów w języku polskim i angielskim, film prezentujący laureatów, prezentację multimedialną i cykl audycji radiowych promujących zwycięzców, a ponadto zorganizowano spotkanie laureatów z dziennikarzami)
- wypromowano 15 innowacyjnych produktów, np.: urządzenie do przesiewowych badań słuchu z wykorzystaniem metod obiektywnych i audiometrycznych, aplikatory oftalmiczne z monolitycznym rdzeniem aktywnym do brachyterapii nowotworów gałki ocznej, system kontroli procesu spalania pyłu węglowego w kotłach energetycznych, osobisty zestaw kuloodporny
- wypromowano 17 przedsiębiorstw będących przykładem działalności innowacyjnej, np.: Centrum Elektryfikacji i Automatyzacji Górnictwa EMAG, Instytut Energii Atomowej, Zakład Doświadczalny, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Izotopów POLATOM z Otwocka Świerku, Zakład Aparatury Pomiarowej KWANT Sp. z o.o. z Krakowa, Smarttech Sp. zo.o. z Warszawy, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych w Warszawie
- przygotowano i udostępniono 17 opracowań na temat innowacji (np. Innowacje i transfer technologii – Słownik pojęć, Innowacyjność 2008 (raport), Przewodnik dla animatorów inicjatyw klastrowych w Polsce, Multimedialny poradnik „Od innowacji do wdrożenia”)
- podniesiono świadomość innowacyjną wśród odbiorców projektu (213 instytucji)
- rozwinięto umiejętność współpracy pomiędzy firmami, światem nauki i otoczeniem biznesu (113 instytucji)
- nastąpiła zmiana postrzegania innowacyjności (98 instytucji)
- podniesiono poziom wiedzy w zakresie dobrych zagranicznych praktyk w obszarze innowacyjności (185 instytucji)
- nastąpił wzrost motywacji do podejmowania działań innowacyjnych poprzez organizację Konkursu PPP oraz promocję innowacyjnych wyrobów i technologii (69 instytucji)
- oraz 16 urzędów marszałkowskich uświadomiło sobie potrzebę wspierania postaw innowacyjnych jako szansy dla rozwoju regionu wśród administracji rządowej i samorządowej.
Pliki do pobrania: Materiały z realizacji projektu Upowszechnianie i promowanie innowacyjności
3.
Tytuł projektu: „Portal Innowacji jako platforma informacyjna na rzecz rozwoju innowacji”
Data zawarcia umowy: 1 sierpnia 2008 r.
Numer i nazwa Poddziałania: 2.1.3 Wsparcie systemowe na rzecz zwiększania zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw
Wartość projektu: 260 tys. zł
Kwota przyznanego dofinansowania: 260 tys. zł
Okres realizacji: 01.01.2008 – 30.06.2009
Opis projektu:
30 czerwca 2009 r. zakończyła się realizacja projektu pt.: „Portal Innowacji jako platforma informacyjna na rzecz rozwoju innowacji”, który był realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) od 1 stycznia 2008 r. w ramach Działania 2.1 Priorytetu II Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.
Projekt wpisywał się w następujące typy projektów, które są zgodne ze Szczegółowym Opisem Priorytetów PO KL:
- ogólnopolskie projekty o charakterze badawczym, informacyjnym, promocyjnym i upowszechniającym badania i rozwój oraz promocja postaw innowacyjnych
- ogólnopolskie projekty promocyjne i informacyjne służące rozwojowi współpracy między instytucjami dzia-łającymi na rzecz innowacyjności i przedsiębiorcami oraz między samymi przedsiębiorcami.
Celem projektu był wzrost innowacyjności przedsiębiorstw, który przyczyniłby się do przybliżenia Polski do gospodarki opartej na wiedzy, do tworzenia nowych, lepszych miejsc pracy oraz zwiększenia współpracy pomiędzy firmami a ośrodkami naukowo-badawczymi.
Dzięki realizacji projektu:
- przygotowano i wdrożono nowy layout Portalu Innowacji
- w okresie realizacji projektu hostowano stronę internetową Portalu: www.pi.gov.pl, sprawowano opiekę techniczną nad serwisem oraz przeprowadzano przeglądy prasy i Internetu na temat innowacji
- wykonano nowy system zarządzania treścią (CMS) wraz z kalendarium i bazami danych
- wprowadzono 1 576 bieżących informacji na temat innowacji
- odnotowano ponad 1 mln wizyt na Portalu Innowacji
- przeprowadzono kampanię promocyjną Portalu Innowacji w Internecie
- zakupiono sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie na potrzeby Portalu Innowacji
- upowszechniano postawy innowacyjne wśród odbiorców projektu poprzez informowanie o bieżących wydarzeniach z tematyki innowacji mających miejsce w Polsce i Unii Europejskiej (93,5 % osób badanych)
- uświadomiono grupie docelowej projektu:
- potrzebę bycia innowacyjnym jako cechy pozwalającej na uzyskanie przez przedsiębiorstwo lepszej pozycji konkurencyjnej (80 % osób badanych),
- potrzebę wspierania postaw innowacyjnych jako szansy dla rozwoju regionu wśród administracji rządowej i samorządowej (86,5 % osób badanych).
Realizacja projektu poprzez udostępnienie platformy informacyjnej na temat innowacji przysłużyła się do podniesienia świadomości i wiedzy przedsiębiorców w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności, wykreowania postaw przedsiębiorczych i proinnowacyjnych oraz wypromowaniu polskich nowatorskich rozwiązań w kraju i poza jego granicami.
Ponadto, dzięki realizacji projektu został znacząco rozszerzony zakres dotychczasowej funkcjonalności Portalu Innowacji (PI), który zapewnia jego użytkownikom szybszy i łatwiejszy dostęp do informacji dotyczących innowacyjności, a z kolei wdrożenie nowego systemu zarządzania treścią (CMS) pozwoliło na jednoczesne korzystanie z Portalu większej liczbie użytkowników.