Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Zarówno w Polsce jak i na świecie coraz większą popularność zyskuje instytucja sprawiedliwości naprawczej [SN]. Zwolennicy podkreślają, że dzięki niej można inaczej reagować na popełnione przestępstwo i ta reakcja może lepiej wypełniać idee sprawiedliwości ponieważ jest bliższa oczekiwaniom stawianym przez współczesne społeczeństwo.
Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie zagadnień
związanych z instytucją sprawiedliwości naprawczej, ze szczególnym
uwzględnieniem mediacji jako narzędzia wykorzystywanego także do
tworzenia profilaktyczno – edukacyjnych programów propagujących
ideę rozwiązywania sporów bez przemocy wśród młodszej części
społeczeństwa.
Mediacja
Z punktu widzenia otaczającej rzeczywistości, można
przyjąć, że człowiek funkcjonuje w świecie nieustannych
konfliktów. Są one obecne nieprzerwanie życiu i
stanowią jego integralną część. Ich podłożem są
zazwyczaj różnice w postawach, poglądach oraz w wyznawanych
systemach wartości. Często konflikt jest wynikiem słabej lub
niewystarczającej informacji, bądź zaburzeń w komunikacji między
ludźmi. Istnieje wiele określeń definiujących czym
jest konflikt.
Na ogół przyjmuje się, że konflikt jest rozbieżnością
interesów lub przekonań stron, których aktualne dążenia nie mogą
być realizowane jednocześnie.
Sytuacje konfliktowe uruchamiają w uczestnikach pokłady
silnych negatywnych emocji, które z kolei prowadzą do ograniczenia
procesów wzajemnej komunikacji, zniekształcają spostrzeganie
rzeczywistości, deformują obraz świata oraz innych ludzi. Dość
często prowadzą do niepożądanych zachowań, a w dalszej konsekwencji
do eskalacji problemu.
Konflikt często jest spostrzegany jako zjawisko
posiadające wyłącznie negatywny wydźwięk, przynoszące jedynie
destrukcyjne efekty. Rzadko bierze się pod uwagę, iż rozwiązanie
konfliktu przeprowadzone w odpowiedni, konstruktywny sposób może
mieć również aspekt pozytywny. Może doprowadzić m.in. do
wzmocnienia tożsamości osoby lub grupy, spowodować jej spójną
integrację, a czasem wręcz zmotywować do podejmowania działań
związanych z zapobieganiem konfliktom.
Jednym z narzędzi wykorzystywanych do konstruktywnego
rozwiązywania konfliktów oraz spornych sytuacji jest
mediacja. Coraz więcej osób i organizacji
dostrzega fakt, że oddanie sporu do sądu z reguły bywa kosztowne,
czasochłonne oraz często nieskuteczne. Decydując się na mediacje,
strony poddają się procesowi pojednania przy wzajemnym poszanowaniu
swoich praw.
Mediacja polega na dobrowolnym porozumieniu się osób
będących w konflikcie w obecności osoby trzeciej – mediatora
zaakceptowanego przez strony, neutralnego oraz
bezstronnego.
Nadrzędnym celem mediacji jest udzielenie przez mediatora jej
uczestnikom pomocy w osiągnięciu własnego, wzajemnie akceptowalnego
porozumienia dotyczącego przedmiotu sporu.
Mediacja pozwala na to, by jej uczestnicy mieli bezpośredni
wpływ na rozwiązanie konfliktu, na podejmowanie decyzji o formie
zadośćuczynienia czy też na określenie dalszych zasad postępowania;
umożliwia odreagowanie emocji, redukcję lęku, a także przyjęcie
odpowiedzialności za siebie.
Mediacja są procedurą całkowicie poufną, dostosowaną do
potrzeb stron, pozwalającą zaoszczędzić czas i pieniądze, a także
uniknąć formalności nieodłącznie związanych z drogą sądową.
Zakończona sukcesem daje możliwości odbudowania naruszonego w
trakcie konfliktu między stronami zaufania, czego nie umożliwia
postępowanie sądowe. Ma to duże znaczenie szczególnie
w sytuacjach, kiedy strony z różnych względów muszą pozostawać ze
sobą w dalszych kontaktach, są spokrewnione lub gdy mediacje
dotyczą sporów między współpartnerami.
Postępowaniu mediacyjnemu można poddać praktycznie każdy
rodzaj konfliktu, ważne jest jednak by strony sporu wyraziły zgodę
na zastosowanie procedury mediacyjnej.
Siła mediacji tkwi w ludziach - zarówno w mediatorach
odpowiedzialnie podchodzących do swoich obowiązków, jak i w
uwikłanych w konflikt osobach, które chcą go rozwiązać w sposób
konstruktywny, dochodząc do porozumienia.
Należy tu podkreślić, że mediacja nie jest ani formą
resocjalizacji ani terapii, nie zastępuje wymiaru sprawiedliwości
ani też nie jest nastawiona na wychowywanie stron konfliktu, nie
mniej jednak zdarza się, że efekty postępowania mediacyjnego
miewają charakter zarówno terapeutyczny jak i
wychowawczy.
Badania przeprowadzone w różnych krajach pokazały, że
mediacja przynosi wiele korzyści dla poprawy funkcjonowania
jednostki:
- ma wpływ na
efektywność komunikacji interpersonalnej;
- redukuje
konflikty na drodze dialogu;
- prowadzi do
polubownych rozstrzygnięć;
- skraca czas
konieczny do osiągnięcia zadawalających obie strony
rozwiązań.
W Polsce najczęściej mediacja ma zastosowanie w sprawach
rodzinnych, nieletnich, karnych, gospodarczych, pracowniczych czy w
sporach sąsiedzkich.
Przemoc i agresja
Przemoc to każde zachowanie, które poniża, ogranicza
wolność, narusza prawa jednostki oraz powoduje jej psychiczne lub
fizyczne cierpienie.
Relacje o przemocy wypełniają serwisy informacyjne całego
świata. Jej ofiarą padają ludzie na wszystkich kontynentach,
niezależnie od kultury, rasy czy środowiska. Obecnie przemoc
rozprzestrzenia się niebywale szybko i przyjmuje najróżniejsze
formy. Powszechny wzrost przestępczości oraz innych zjawisk
związanych z tzw. brutalizacją życia zauważalny jest także w
Polsce. Ostatnie kilkanaście lat to czas różnych przemian
ustrojowych, ekonomicznych oraz gospodarczych. Obok wielu
pozytywnych zjawisk związanych z procesem demokratyzacji, takich
jak wzrost poczucia wolności, poprawa sytuacji materialnej wielu
obywateli, obserwuje się także narastanie zjawisk budzących
zrozumiały niepokój społeczny.
Wyniki badań opinii publicznej wskazują na wzrost poczucia
zagrożenia wśród obywateli, zwłaszcza mieszkańców dużych miast.
Powszechne staje się przekonanie, że wiele miejsc i
sytuacji uważanych dotąd za bezpieczne zaczyna kojarzyć się z
poczuciem zagrożenia. Do cech charakterystycznych
przestępczości
występującej w Polsce od 1989 roku, obok nasilającej się
brutalności czynów i agresywności sprawców, należy też wzrost
zagrożenia przestępczością nieletnich. Dotyczy to zarówno wzrostu
liczby sprawców, jak również popełnionych przez nich czynów
karalnych. W roku 1997 na terenie kraju ujawniono 58 730 nieletnich
sprawców, którym zarzucono popełnienie 72 989 czynów karalnych. W
stosunku do roku 1987 liczba nieletnich sprawców wzrosła o
66%.
Statystyki dowodzą, że w ostatnich latach mamy do
czynienia z niespotykanym od kilkudziesięciu lat wzrostem udziału
nieletnich w przestępstwach o charakterze najbardziej agresywnym
takich jak zabójstwa, pobicia, kradzieże rozbójnicze czy rozboje.
Ofiarami tych przestępstw są dorośli, ale też coraz częściej
rówieśnicy sprawców. Skala przemocy oraz popełnionych zbrodni
wskazuje na zdominowanie zachowań nieletnich przez nienawiść i
okrucieństwo. Ponadto, przestępstwa przeciwko zdrowiu i życiu
nacechowane są brutalnym, bezwzględnym a czasem wręcz sadystycznym
działaniem.
Agresja i przemoc wśród młodzieży są dziś tematem żywej
dyskusji podejmowanej nie tylko przez specjalistów zajmujących się
na co dzień tymi zjawiskami. Jest to w tej chwili jeden z głównych
problemów społecznych w Polsce; kwestie dotyczące agresji coraz
częściej są przedmiotem wielu badań psychologicznych. Przemoc staje
się obecnie zjawiskiem powszechnym, ponad kulturowym, obejmującym
powoli wszystkie środowiska społeczne oraz grupy wiekowe. Zjawiska
agresji, przemocy i nietolerancji, na skutek ich powszechności i
ciągłości, tracą na niezwykłości i stają się trwałymi komponentami
życia codziennego, systemu edukacji, kultury masowej, informacji
czy też rozrywki.
Zwiększającemu się zainteresowaniu tym problemem towarzyszy również coraz mocniej podkreślana potrzeba znalezienia przyczyn, opisania mechanizmów, a przede wszystkim stworzenia skutecznych programów profilaktyczno – zaradczych.
Zwiększającemu się zainteresowaniu tym problemem towarzyszy również coraz mocniej podkreślana potrzeba znalezienia przyczyn, opisania mechanizmów, a przede wszystkim stworzenia skutecznych programów profilaktyczno – zaradczych.
Przyjmuje się, że powodów tego stanu rzeczy jest wiele i
są one dość mocno zróżnicowane. Wśród najważniejszych czynników
mających duży wpływ na kształtowanie się postaw współczesnej
młodzieży wymienia się rodzinę oraz osłabienie jej roli
wychowawczej, szkołę, nieodpowiednie środowisko rówieśnicze, a
także transformację ustrojową, która pokazuje szereg nowych
możliwości, norm postępowania, jak również zagrożeń społecznych.
Także środki masowego przekazu pełne brutalnych scen nie pozostają
bez wpływu na kształtowanie się światopoglądu młodego
człowieka.
A zatem, można przyjąć, iż przyczyny kryzysu tkwią w zagubieniu norm oraz wartości społecznych i wychowawczych; w aksjologicznym zagubieniu jednostki.
A zatem, można przyjąć, iż przyczyny kryzysu tkwią w zagubieniu norm oraz wartości społecznych i wychowawczych; w aksjologicznym zagubieniu jednostki.
W tym miejscu warto przypomnieć, iż moralność młodych
ludzi kształtuje się w dużym stopniu w trakcie oddziaływań oraz
czynników niezamierzonych, realizowanych w toku współżycia z
najbliższym otoczeniem. Ogromną rolę w tym procesie odgrywają
naśladownictwo oraz modelowanie; mniej lub bardziej świadomie
powielane zachowania zaobserwowane u innych osób. Modelami zachowań
dla młodzieży są najczęściej ludzie z najbliższego otoczenia czyli
rodzice, rodzeństwo, koledzy i rówieśnicy.
Za jedno z ważniejszych źródeł demoralizacji dzieci i młodzieży uznaje się z oczywistych względów rodzinę.
Za jedno z ważniejszych źródeł demoralizacji dzieci i młodzieży uznaje się z oczywistych względów rodzinę.
Liczne badania prowadzone pod kierunkiem B. Hołysta
wskazują na to, że zdecydowana większość zarejestrowanych
nieletnich przestępców wychowuje się w rodzinie o skumulowanych
czynnikach negatywnych, gdzie występują przestępcze wzorce
zachowań, alkoholizm, brak emocjonalnej więzi rodzinnej, zachowania
agresywne, porzucenie rodziny przez jednego z rodziców; brak
pozytywnych wzorców stosunku do pracy oraz realizowania ról
społecznych. Do tego dochodzą takie negatywne zjawiska jak
prostytucja i narkomania, stosowanie niewłaściwych metod
wychowawczych, niski poziom wykształcenia rodziców oraz poziomu
kultury, często także bieda, brak dostatecznej opieki w związku z
pracą zawodową rodziców. Kolejną, równie istotną przyczynę
narastania zjawisk patologicznych wśród młodzieży badacze
przedmiotu upatrują w zaburzonym funkcjonowaniu szkoły oraz
środowiska rówieśniczego.
Polska szkoła, w procesie trwających zmian ustrojowych
powoli traci pozycję autorytetu czy też miejsca, w którym można by
oczekiwać wykształcenia w młodym pokoleniu określonego systemu
wartości. Od lat jest instytucją, w której dydaktyka zdominowała
inne obszary działania, odsuwając funkcję wychowawczą oraz
opiekuńczą na dalszy plan. I tu źródeł demoralizacji dzieci i
młodzieży upatruje się w kryzysie wychowawczym wynikającym z
niemocy profesjonalnego sposobu kształtowania osobowości
jednostki.
Współczesna szkoła jest miejscem, w którym zasady
współpracy, wzajemnego wspierania się często zostają zastąpione
zasadami agresji, rywalizacji czy dominacji. Przemoc fizyczna
różnicuje pozycje oraz role w grupie, sprzyjając w ten sposób
powstawaniu hierarchii opartej na wzajemnej dominacji lub uległości
jej członków. Wszechobecna agresja sprzyja tworzeniu się określonej
struktury grupowej, a także staje się wartością motywującą i
napędzającą działanie jednostki.
System nauczania, z założenia promuje rywalizację,
sprzyjając tym samym treningowi w realizacji celów pochodzących z
zewnątrz. Często działa hamująco na rozwój indywidualnej motywacji.
Stwarza okazję do kształtowania się konformistycznych postaw. Celem
w szkole, staje się zatem osiągnięcie wyznaczonego standardu, a
realizacja indywidualnych potrzeb czy też samodzielne planowanie
własnego rozwoju traci na znaczeniu.
Procesy zachodzące obecnie w szkole są niepokojące, a
intensywność przemocy z jaką młodzież styka się w otaczającej
rzeczywistości skłania do zwrócenia szczególnej uwagi na zaistniały
problem.
Mediacja w szkole
Szkoła jest drugim, po rodzinie czynnikiem mającym duże
znaczenie dla kształtowania się osobowości dzieci i młodzieży. Jako
instytucja wychowawczo – dydaktyczna ma za zadanie przygotować
jednostkę do funkcjonowania w świecie zgodnie z przyjętymi zasadami
i normami społecznymi.
Szkoła jest to miejsce, w którym młodzi ludzie spędzają
dużo czasu i nie tylko zdobywają tu wiedzę, ale także kształtują
swoje postawy, relacje z drugim człowiekiem; uczą się
funkcjonowania w grupie oraz wielu innych zachowań, w tym także
niepożądanych. Jak to bywa w dużych społecznościach, młodzi ludzie
czasem prezentują wobec siebie wrogie zachowania, wdają się w
konflikty oraz spory.
A nie potrafiąc inaczej, próbują swoje problemy rozwiązać
po przez działania agresywne lub konfrontacyjne.
Coraz częściej nauczyciele zaczynają dostrzegać zjawisko
przemocy w szkole, zwracając uwagę na nasilające się
nieprawidłowości w zachowaniach; na agresję psychiczną, fizyczną,
na niszczenie czyjegoś mienia czy wymuszanie pieniędzy.
Problem przemocy w środowisku szkolnym oraz rówieśniczym jest tak stary jak sama szkoła, z tą jednak różnicą, że w ciągu ostatnich lat znacznie zmieniły się jej uwarunkowania oraz normy. Właśnie ta zmienność, bardzo trudna do uchwycenia i przewidzenia, utrudnia wprowadzanie uniwersalnych metod przeciwdziałania jej.
Problem przemocy w środowisku szkolnym oraz rówieśniczym jest tak stary jak sama szkoła, z tą jednak różnicą, że w ciągu ostatnich lat znacznie zmieniły się jej uwarunkowania oraz normy. Właśnie ta zmienność, bardzo trudna do uchwycenia i przewidzenia, utrudnia wprowadzanie uniwersalnych metod przeciwdziałania jej.
Powstające konflikty w szkole można rozpatrywać z różnych
punktów widzenia. Mogą one powstawać zarówno na płaszczyźnie
stosunków między nauczycielami a uczniami, jak też w kwestii
funkcjonowania w grupie rówieśniczej. Mogą być związane z
trudnościami adaptacyjnymi ucznia, który znalazł się w nowej
sytuacji lub z problemami z dostosowaniem się jednostki do reguł
oraz wymogów panujących w danej placówce.
Do szkoły młodzi ludzie trafiają w okresie wzmożonego
rozwoju fizycznego, intelektualnego i emocjonalnego. Wywierają
wpływ na życie społeczne szkoły swoim sposobem funkcjonowania, po
przez wartości oraz cechy osobowe. Jeśli postawa ucznia odbiega od
standardów uznawanych w szkole, jednostka spotyka się z ignorancją,
czy wręcz z odrzuceniem ze strony rówieśników oraz nauczycieli.
Jego sposoby zachowania mogą być wyśmiane lub zlekceważone.
Z drugiej strony do szkoły trafia znacząca grupa młodych ludzi wywodzących się z określonych subkultur młodzieżowych lub będących pod ich wpływem. Zderzenie tych dwóch światów szkolnego i rówieśniczego prowadzi do nieuchronnych konfliktów. Ich powstawaniu sprzyja też powszechna liberalizacja obyczajów, zmiany w mentalności oraz lansowanie określonych postaw przez media. Konflikt między wartościami wyniesionymi z domu czy grupy rówieśniczej, a tym czego oczekuje szkoła działa destrukcyjnie na środowisko, zarówno uczniowskie jak i nauczycielskie. Uświadomienie przez nauczyciela przyczyn konfliktu oraz znalezienie sposobów rozwiązania - to klucz do poprawnych stosunków między nauczycielami a uczniami. W rozwiązywaniu konfliktów, nauczyciel spełnia szczególną rolę, która wynika z jego pozycji w hierarchii szkolnej.
Z drugiej strony do szkoły trafia znacząca grupa młodych ludzi wywodzących się z określonych subkultur młodzieżowych lub będących pod ich wpływem. Zderzenie tych dwóch światów szkolnego i rówieśniczego prowadzi do nieuchronnych konfliktów. Ich powstawaniu sprzyja też powszechna liberalizacja obyczajów, zmiany w mentalności oraz lansowanie określonych postaw przez media. Konflikt między wartościami wyniesionymi z domu czy grupy rówieśniczej, a tym czego oczekuje szkoła działa destrukcyjnie na środowisko, zarówno uczniowskie jak i nauczycielskie. Uświadomienie przez nauczyciela przyczyn konfliktu oraz znalezienie sposobów rozwiązania - to klucz do poprawnych stosunków między nauczycielami a uczniami. W rozwiązywaniu konfliktów, nauczyciel spełnia szczególną rolę, która wynika z jego pozycji w hierarchii szkolnej.
Rola nauczyciela powinna wiązać się z rozpoznawaniem
odpowiednio wcześniej zagrożeń oraz zapobiegania powstawaniu
konfliktów.
Wiedza na temat agresji czy przemocy jest dość
specyficzna, odległa od potocznych wyobrażeń na ten temat, dlatego
dość często napotyka się problemy z identyfikacją czy ze
rozumieniem tego rodzaju zjawisk, a co za tym idzie – z właściwym
reagowaniem na nie. Edukacja odnośnie tychże kwestii potrzebna jest
zarówno uczniom jak i nauczycielom.
Jak wynika z wielu opracowań działalność naprawczą można
stosować w różnego rodzaju konfliktach. A zatem wydaje się być ona
również odpowiednia przy rozwiązywaniu sporów rówieśniczych, w
różnorakich konfliktach między uczniami, które doprowadzają do
stosowania przemocy choćby na werbalnym poziomie. Także w
sytuacjach związanych z bójkami, drobnymi kradzieżami czy
niszczeniem mienia.
Mediacja uczy bowiem rozwiązywania sporów bez przemocy,
jednocześnie daje możliwość zrozumienia własnych czynów, a także
pomaga przyjąć za nie odpowiedzialność. Dodatkowo, uwrażliwia na
uczucia oraz prawa drugiego człowieka, co w dalszej konsekwencji
może skutkować uaktywnieniem całej społeczności
szkolnej.
A zatem, w wielu przypadkach, mediacja może być
nieocenionym narzędziem pozwalającym spojrzeć na problem z szerszej
perspektywy; wskazać na rozwiązanie w inny, konstruktywny sposób.
Uświadomić, że konflikt ma niejako dwie twarze, a w związku z tym
nie tylko nie musi być polem walki, ale wręcz powinien być próbą
bądź zachętą do negocjacji.
Fachowo przeprowadzone postępowanie mediacyjne może
być dla uczniów oraz nauczycieli źródłem wiedzy o agresji i
przemocy, a także o jej następstwach.
Może stać się okazją do przećwiczenia ważnych umiejętności
interpersonalnych i społecznych, między innymi takich właśnie jak
rozwiązywanie sporów bez przemocy, kontrolowanie własnej złości,
obrony siebie oraz innych w sytuacjach trudnych.
Spojrzenie na konflikt z perspektywy mediacji czyli jako
na problem do rozwiązania a nie na walkę, jest doskonałym momentem,
w którym jednostka ma szanse i okazję do zmiany postaw. Dodatkowo,
w ten sposób nabytą wiedzę, w przyszłości będzie mogła wykorzystać
w relacjach z innymi ludźmi, w związkach
interpersonalnych.
Zakończenie
Idea sprawiedliwości naprawczej ma w Polsce stosunkowo
krótką tradycję i w gruncie rzeczy mało jest osób rozumiejących to,
na czym jej istota polega.
W 2001 roku została przeprowadzona przez lubelskiego
mediatora Macieja Zydlewicza sonda wśród uczniów szkół średnich na
temat tego, jak rozumieją słowo *mediacja*. Ponad połowa z nich
stwierdziła, że w ogóle nie zna tego słowa, blisko 34% kojarzyła
mediację z mediami, a tylko nieliczni byli blisko
prawdy.
Od tamtego czasu zostały zrealizowane różnego typu
projekty, których celem było zapoznanie dzieci oraz młodzież z
pojęciem sprawiedliwości naprawczej, z kwestiami zadośćuczynienia
oraz przywracania ładu społecznego, który następuje poprzez
naprawienie wyrządzonej szkody.
Efektem jednej z takich inicjatyw był zorganizowany w 2002
roku konkurs dla gimnazjalistów pod tytułem *Rozwiązuje spory bez
przemocy czyli co wiem o sprawiedliwości naprawczej w Polsce*
mający na celu promowanie idei mediacji oraz przeciwstawienie się
przemocy w szkołach. Motywem przewodnim tego programu była potrzeba
kształcenia młodych ludzi w kierunku zmiany ich postaw wobec
konfliktu, przekazanie im wiedzy dotyczącej mediacji oraz tego, co
różni sprawiedliwość naprawczą od odwetowej. Niezmiernie istotne
było to, że w projekcie uczestniczyła szkoła [dyrekcja, nauczyciele
i uczniowie] a także rodzice.
Sam konflikt był rozstrzygany aktywnie i konstruktywnie w
gronie rówieśników.
Wiele dzieci biorących udział w tym konkursie postulowało,
by w placówce zatrudniony był na stałe mediator. Zauważyły bowiem,
iż w szkole większość konfliktów rozwiązywanych jest metodami
siłowymi.
Jak pokazują liczne przykłady, rozwiązywanie sporów
poprzez mediacje przynosi pozytywne efekty, zarówno jeśli chodzi o
zmiany w sposobie myślenia, wewnętrzny rozwój jednostki, jak też
wzajemne zrozumienie, komunikowanie się oraz umacnianie więzi
międzyludzkich.
Mediacja daje możliwość autentycznego dialogu,
wypowiedzenia się każdej ze stron konfliktu na co w sadzie
najczęściej nie ma czasu ani miejsca Jednocześnie nie umniejsza
wyrządzonemu złu. Wręcz przeciwnie, jest okazją do przedstawienia
go we właściwym świetle.
A zatem, powinna być powszechnie traktowana jako
prawidłowy sposób rozwiązywania konfliktów, a także jako narzędzie
wspierające konstruktywną komunikację międzyludzką.
Wobec powyższego, pozostaje mieć nadzieję, że idea
mediacji zainteresuje coraz szersze kręgi społeczeństwa oraz
instytucje z wymiarem sprawiedliwości związane.
Bibliografia
·
Analiza przestępczości nieletnich w 1992 r. na tle
podstawowych uwarunkowań społecznego nieprzystosowania, Wydział II
Prewencji Komendy Głównej Policji, Warszawa 1993
·
Analiza za rok 1997 dotycząca demoralizacji i przestępczości
nieletnich, Komenda Główna Policji, Warszawa 1998
·
Fisher R., Ury W., Dochodząc do tak. Negocjowanie bez
poddawania się. Warszawa 1991
·
Hołyst B., Przestępczość nieletnich. (w:) Encyklopedia
pedagogiczna, Warszawa 1993
·
Kossowska A., Warunki funkcjonowania kontroli społecznej
zachowań przestępczych. Analiza kryminologiczna, Warszawa
1992
·
Rosiński D., Agresja i przemoc wśród młodzieży – próba
analizy zjawiska. (w:) Psychologia rozwiązywania problemów
społecznych. Wybrane zagadnienia. (red.) J. Miluska Poznań
1998
·
Zimbardo P., Psychologia i życie. Warszawa 1988
·
www.mediator.org.pl
Autorka jest słuchaczką Szkoły Sprawiedliwości Naprawczej prowadzonej przez Instytut Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk oraz Stowarzyszenie Interwencji Prawnej w Warszawie. Artykuł powstał w ramach akcji propagującej idee Sprawiedliwości Naprawczej. |
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.