Samo mówienie o równości w miejscu pracy nie wystarczy. Tymczasem tylko 3% firm posiada formalny dokument związany z różnorodnością, choć temat znany jest niemal połowie badanych przedsiębiorstw[1]. Cierpią na tym przede wszystkim kobiety, które – choć są większością w naszym kraju – często nie mają zapewnionych podstawowych praw w miejscu pracy. To musi się zmienić i z takim przesłaniem rusza właśnie druga edycja konkursu na prokobiecą firmę roku RównoWaga, zainicjowanego przez Dominikę Kulczyk.
Jednym z najczęstszych tabu w miejscu pracy są tematy menstruacji oraz menopauzy. Skala problemu jest bardzo poważna. Dostępność środków menstruacyjnych w toaletach jest rzadkością. Co piąta kobieta przyznaje, że miesiączki utrudniają jej realizację codziennych czynności, również w pracy. Jednocześnie ponad połowa mężczyzn twierdzi, że wspominanie o menstruacji w miejscu pracy jest niestosowne. Nie lepiej jest w przypadku menopauzy. Co szósta Polka przyznaje, że musiała wziąć wolne od pracy z powodu dolegliwości związanych z menopauzą, podczas gdy niemal 60% kobiet zauważa, że pracodawca nie zapewnił im żadnego wsparcia w okresie menopauzy[2].
Czas wyciągnąć wnioski i rozpocząć realne działania, które pozwolą zapewnić równość w miejscu pracy. Bo tak jak żaden pracodawca nie chce działać na rynku, który dyskryminuje większość podmiotów i walczy o regulacje, które zagwarantują równe traktowanie, tak samo w jego interesie jest dbanie o równowagę wśród pracowników we własnej firmie czy instytucji. Tylko w ten sposób możliwe jest uwolnienie ich pełnego potencjału.
W tym duchu startuje 2. edycja konkursu na prokobiecą firmę roku RównoWaga. To inicjatywa Dominiki Kulczyk, którą jej fundacja prowadzi wspólnie z Konfederacją Lewiatan i Stowarzyszeniem Kongresem Kobiet, w partnerstwie Instytutu Badań Strukturalnych i Fundacji Share the Care. Konkurs skierowany jest do pracodawczyń i pracodawców, którzy angażują się w działania na rzecz równości kobiet w miejscu pracy oraz w kompleksowy sposób przeciwdziałają dyskryminacji.
W zgłoszeniach oceniane są mechanizmy równości, rozwój i szkolenia, równowaga praca-dom, płace oraz zdrowie. Udział w konkursie kreuje pozytywny wizerunek pracodawcy, wspiera działania ESG, a także daje możliwość sprawdzenia i zweryfikowania działań firmy w obszarze wspierania kobiet. Badania pokazują, że 90% polskich studentów zwraca uwagę na politykę równościową w pracy[3].
– RównoWaga to pierwsza inicjatywa, która podkreśla zdrowie kobiet w kontekście wyrównywania szans w pracy. Środki menstruacyjne powinny być dostępne tak samo jak papier toaletowy. To kwestia fizjologii, a nie wyboru – podkreśla inicjatorka konkursu i założycielka Kulczyk Foundation, Dominika Kulczyk.
Konkurs zachęca do tworzenia środowiska pracy równego dla wszystkich poprzez udostępnienie i docenienie konkretnych rozwiązań oraz skutecznych narzędzi. To inicjatywa organizacji społecznych, która wykracza poza tradycyjne ramy biznesowe. Misją konkursu RównoWaga jest dążenie do prawdziwej inkluzji.
– Warto stworzyć w firmie taką politykę co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, aby lepiej wykorzystać potencjał kobiet. Po drugie, aby dostosować firmę do nowych regulacji prawnych dotyczących CSRD czy dyrektyw UE na temat transparentności płac, zapewnienia równowagi praca-dom i udziału kobiet w pełnieniu funkcji na szczeblach kierowniczych – przekonuje dr Ewa Rumińska-Zimny, wiceprezeska Stowarzyszenia Kongres Kobiet.
Projekt skierowany jest zarówno do firm prywatnych, jak i samorządów, instytucji publicznych oraz organizacji trzeciego sektora. Działania na rzecz równości płci w miejscu pracy analizują ekspertki i eksperci, a narzędzia zmapowane w tym procesie pozwalają tworzyć rekomendacje dotyczące rozwiązań organizacyjnych i działań służących zapewnieniu prawdziwej równości kobiet i mężczyzn w miejscach pracy. Wypracowane rozwiązania muszą być uniwersalne. Nie chodzi tylko o biurowce i wielkomiejskie środowisko – jedynie 10% kobiet w Polsce pracuje w korporacjach, dlatego pomysły powinny być skalowalne także na fabryki, sklepy czy szkoły.
Konkurs nie tylko promuje zaangażowanie w osiągnięcie szeroko rozumianej równości płci w pracy, ale może stanowić również źródło inspiracji. Firmy i instytucje mogą się wzajemnie wspierać i czerpać ze swoich inicjatyw pozytywne wzorce. W poprzedniej edycji wzięło udział niemal 100 firm. Nagrody główne zostały przyznane Standard Chartered Poland (w kategorii firmy zatrudniającej powyżej 100 osób) oraz Organon Polska sp. z o.o. (w kategorii firmy zatrudniającej poniżej 100 osób). Wyróżnienia otrzymały: IKEA Retail (Polityka i mechanizmy równości), Veolia Energia Polska (Rozwój i szkolenia), NatWest Polska (Równowaga praca-dom), Orange Polska (Płace), M&J (Zdrowie).
– Zarządzanie różnorodnością jest ważnym elementem strategii biznesowej Orange Polska i naszej codziennej działalności. Udział w konkursie RównoWaga to po pierwsze swego rodzaju sprawdzian, czy nasze działania spełniają najwyższe standardy rynkowe. Po drugie to okazja, aby dzielić się swoją dobrą praktyką z innymi firmami. To także sposób na docenienie naszych działań i budowanie wizerunku dobrego pracodawcy na polskim rynku – zauważa Jacek Kowalski, Członek Zarządu ds. Human Capital w Orange Polska, firmie wyróżnionej w kategorii Płace.
Dodatkowo wręczono nagrody specjalne dla Urzędu Miasta Krakowa, który skutecznie wdrożył Plan Równości Płci oraz Stowarzyszenia Robisz.to, m.in. za powszechność urlopów menstruacyjnych. Reprezentacja organizacji pozarządowych i samorządów przyczyniła się do aktualizacji formuły konkursu o nagrody w tych kategoriach. Kapitułę konkursu tworzą: Karolina Andrian (Fundacja Share the Care), Henryka Bochniarz (Konfederacja Lewiatan), Dominika Kulczyk (Kulczyk Foundation), Iga Magda (Instytut Badań Strukturalnych, SGH) oraz Ewa Rumińska-Zimny (Stowarzyszenie Kongres Kobiet).
RównoWaga. Prokobieca firma roku
Szczegóły i zapisy: rownowaga.org.pl
Zgłoszenia do 30 czerwca 2024.
Źródło: Kulczyk Foundation