Rowerem, samochodem, pieszo? Badanie łódzkich studentów na ukończeniu
Od lutego do końca kwietnia na łódzkich uczelniach: Uniwersytecie Łódzkim, Politechnice Łódzkiej oraz Uniwersytecie Medyczny, można było spotkać ankieterów, który przeprowadzali badanie preferencji transportowych studentów.
Dowiedzieliśmy się, jak i dlaczego studenci poruszają się po Łodzi oraz jakich środków transportu do tego używają: komunikacji miejskiej, samochodu, roweru, czy chodzą pieszo.
Pomysłodawcom oraz organizatorom badania, zależało, aby dowiedzieć się, jak (i dlaczego) studenci docierają na uczelnię. Co jest dla nich ważne i co determinuje ich wybór - czy czas przejazdu, czy odległość, cena… Wstępna analiza wyników pozwala wyciągnąć ciekawe wnioski oraz daje obraz łódzkich studentów i ich potrzeb w zakresie rozwijania transportu w Łodzi.
Poprosiliśmy studentów o wskazanie w jaki sposób i jak często docierają na uczelnię. Zbadaliśmy również, jakie odległości muszą pokonać studenci, aby dotrzeć na uczelnię ze swojego miejsca zamieszkania. (zobacz wyniki - kliknij)
Uzyskane wyniki pozwalają na wskazanie tendencji, iż używanie określonego środka transportu pociąga za sobą potrzebę rozbudowy infrastruktury kierunkowaną przede wszystkim na potrzeby tego konkretnego środka. (zobacz wyniki - kliknij)
Rower to popularny środek transportu w europejskich metropoliach, gdzie studenci powszechnie wykorzystują go do codziennych podróży. A jak na tym tle wypada Łódź? Okazało się też, że najbardziej istotnymi czynnikami, które skłoniłoby studentów do przyjeżdżania na uczelnię rowerem są: możliwość pozostawienia roweru w bezpiecznym miejscu oraz możliwość dojechania na uczelnię po wytyczonej ścieżce/trasie rowerowej. Zapewnienie bezpiecznego pozostawienia roweru nie wymaga wielkich nakładów inwestycyjnych i może szybko być zrealizowane.
Studenci dużo podróżują i dzięki temu obserwują życie mieszkańców innych regionów Polski i Europy. Dlatego poprosiliśmy ankietowanych o opisanie znanych im tzw. dobrych praktyk (best practices) w kształtowaniu prorowerowej polityki transportowej. Znajomością takich działań wykazało się 15% studentów, którzy podali łącznie 229 przykładów. Wzorem do naśladowania okazała się przede wszystkim Holandia, chociaż łódzcy studenci podawali też przykłady z Francji, Belgii czy Danii. Trzeba jednak podkreślić, że w kształtowaniu polityki prorowerowej mamy się od kogo uczyć także w Polsce, ponieważ studenci opisali ciekawe praktyki z Trójmiasta i Wrocławia.
To jeszcze nie koniec
Zespół badawczy przystępuje w maju do kolejnego etapu projektu. Jest to szczegółowa analiza wyników badań. Ważne jest, aby w końcowym raporcie, który ma ukazać się do końca maja, zawrzeć rekomendacje dla łódzkich uczelni oraz dla władz miasta. Już ze wstępnych wyników widać, że wiele działań naprawczych (oczekiwanych i sugerowanych przez studentów) mogą podjąć same uczelnie - stąd niezbędny jest czas, aby móc spotkać się z władzami i porozmawiać o możliwych działaniach.
--