Zgodnie z wytycznymi Strategicznej Mapy Drogowej partnerstwo tematyczne to współpraca organizacji pozarządowych, które chcą się zająć konkretnym kierunkiem określonym w Mapie.
Partnerstwo Tematyczne może realizować swoje działania poprzez organizowanie koalicji i grup wsparcia (np. na szczeblu krajowym grupy parlamentarnej a w samorządzie grupy radnych), edukację, lobbing, ekspertyzy, systematyczną współpracę z urzędami centralnymi, regionalnymi lub lokalnymi, monitorowanie oraz opracowywanie i rozpowszechnianie raportów, udział w zespołach doradczych powoływanych przez ministrów lub samorządy, pisanie listów otwartych, udział w konsultacjach społecznych, organizację konsultacji, uczestnictwo w wysłuchaniach publicznych.
Natomiast główne cele działania RDO to stanie na straży przestrzegania dobra wspólnego i praw obywatelskich. Widzimy Radę jako miejsce równoprawnego dialogu i negocjacji pomiędzy reprezentantami społeczeństwa obywatelskiego i władzami państwa. Przedmiotem dyskusji w ramach Rady powinny być wszystkie projekty władzy, których wprowadzenie będzie wpływało na prawa i obowiązki obywateli.
Funkcje RDO poddane konsultacjom to:
- prowadzenie dialogu w celu zapewnienia warunków dla przestrzegania prawa, w tym praw obywatelskich, zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego ze szczególnym uwzględnieniem dobra wspólnego,
- działanie na rzecz realizacji zasady partnerstwa, partycypacji i solidarności społecznej,
- uczestniczenie w wypracowywaniu polityk oraz strategii publicznych, a także działalność na rzecz budowania wokół nich społecznego porozumienia w drodze prowadzenia przejrzystego, merytorycznego i regularnego dialogu obywatelskiego, na wszelkich szczeblach administracji publicznej oraz szerokich konsultacji publicznych,
- uzupełnienie dotychczasowej formy dialogu takiej jak Rada Dialogu Społecznego, Komisja Wspólna Rządu i Samorządu, Komisja Wspólna Rządu i Episkopatu itp.
W skład RDO mieliby wchodzić przedstawiciele rządu oraz społeczeństwa obywatelskiego. Strona obywatelska to zarówno obywatele zorganizowani w instytucjach III sektora, jak i reprezentujący inne podmioty, o ile posiadają strukturę i wybieralne władze (dla zapewnienie różnorodności). W pracach Rady powinni brać udział z głosem doradczym, przedstawiciele Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, oraz zaproszeni przedstawiciele innych wybranych i zainteresowanych organizacji oraz instytucji – zgodnie z ich zakresem działania. Zdajemy sobie sprawę, że z uwagi na konieczność szerokiej reprezentacji, Rada składać się może z ok. 100 przedstawicieli strony obywatelskiej, co zakłada konieczność wyboru prezydium do bieżącego funkcjonowania (do 30 osób), pracę w grupach roboczych oraz stworzenie silnego sekretariatu zapewniającego ciągłość prac Rady.
W ramach dyskusji nad kształtem ogólnopolskiego ciała dialogu odbyła się debata na ngo.pl: „RDPP do zmiany? Potrzebujemy Rady Dialogu Obywatelskiego” (Tomasz Schimanek) oraz „RDPP do zmiany? Potrzebujemy autentycznego ciała dialogu” (Jerzy Boczoń) oraz konsultacje na mamzdanie.pl. Spotkaliśmy się siedmiokrotnie, choć nie raz z trudnościami. Brakuje w partnerstwie organizacji z wielu części Polski. Niski był także odzew na konsultacje koncepcji RDO. Mimo deklaracji nie zainteresowali się koncepcją przedstawiciele rządu.
Budowanie partnerstwa nie jest prostym zadaniem. Aktualna sytuacja w kraju, fasadowe konsultacje wielu ważnych dokumentów, lub ich brak; niepokoje społeczne związane ze znaczącymi reformami, zmianami – nie pomagają w zaangażowaniu i podejmowaniu działań na rzecz budowania instytucji dialogu obywatelskiego i włączaniu obywateli w podejmowanie decyzji. A może tym bardziej potrzeba nam teraz partnerskiej współpracy, współdziałania i współodpowiedzialności. Zatem „Róbmy swoje! Póki jeszcze ciut się chce (…) Może to coś da – kto wie”.
„Wielkie rzeczy nie powstają w wyniku impulsu, a w wyniku poskładania małych rzeczy w jedną całość.” – Vincent Van Gogh