Oczywistych sukcesów nie było zbyt wiele. Więcej jest wyzwań, z którymi organizacje pozarządowe będą się zmagać w tym roku. Wybiórczy i subiektywny przegląd wydarzeń roku 2014 w trzecim sektorze.
Od początku 2014 roku aktywni społecznie obywatele i obywatelki mogą zakładać nie tylko stowarzyszenia lub fundacje, ale także stowarzyszenia ogrodowe. Taka formę prawną przewiduje ustawa o rodzinnych ogrodach działkowych (ustawa o ROD). Jej uchwalenie było wynikiem orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z lipca 2012 r., nakazującego dokonanie zmian w przepisach, które do tej pory regulowały działalność rodzinnych ogrodów działkowych. Chodziło m.in. o likwidację monopolu Polskiego Związku Działkowców (PZD) w zakresie prowadzenia ogrodów działkowych, zapewnienie swobody zrzeszania się oraz poszanowania praw właścicieli nieruchomości. Ustawa o ROD daje działkowcom możliwość wyboru formy organizacyjnej ich ogrodów: zarządcą ich ogrodu może pozostać PZD (przekształcone z mocy prawa w stowarzyszenie ogrodowe), bądź mogą wybrać opcję odłączenia się od tej organizacji i zawiązania nowego stowarzyszenia ogrodowego. Do stowarzyszeń ogrodowych zastosowanie mają przepisy ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych oraz w zakresie w niej nieuregulowanym przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Główna różnica między stowarzyszeniami działającymi na podstawie Prawa o stowarzyszeniach a tymi działającymi na podstawie ustawy o ROD polega na tym, że te ostatnie powoływane są wyłącznie w celu zakładania i prowadzenia rodzinnych ogrodów działkowych. To oznacza, że nie mogą prowadzić jakiejkolwiek innej działalności, czyli np. wpisać w swoim statucie, że ich celem jest działalność na rzecz zdrowia i rehabilitacji, kultury itp. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj: Wiosna w ogrodach: Nowe stowarzyszenia ogrodowe.
Roczna praktyka pokazuje, że działkowcy mają wiele problemów proceduralnych związanych z korzystaniem z nowych przepisów. Samo wyodrębnienie ogrodu ze struktur Polskiego Związku Działkowców jest dość skomplikowane i generuje poważne koszty, które dodatkowo rosną, gdy sąd zgłasza uwagi do statutu nowego stowarzyszenia. A tak dzieje się często. Także dlatego, że sądy w skrajnie różny sposób interpretują zapisy ustawy o ROD (np. uchwała o wyodrębnieniu musi zawierać 3 elementy: 1) samą decyzję o wyodrębnieniu, 2) przyjęcie statutu, 3) przyjęcie składu komitetu założycielskiego; według części sądów w głosowaniach nad punktami 2 i 3 mogą brać tylko te osoby, które w punkcie 1 były za wyodrębnieniem ogrodu, a pozostałe powinny opuścić zebranie, a według innych sądów nie wolno ograniczać prawa do głosowania nad statutem i komitetem założycielskim działkowcom; w jednym sądzie odrzucono wniosek o rejestrację z powodu tego, że wszyscy uczestniczyli we wszystkich głosowaniach, w innym - że części ograniczono części udział w głosowaniu). Sama rejestracja trwa długo, w niektórych przypadkach nawet ponad 3 miesiące. Z powodów proceduralnych ok. 70-80% wniosków jest odrzucanych. Wyodrębnionych ogrodów jest obecnie ok. 300 (na prawie 5 tys.). Jednakże, mimo opisanych trudności, działkowcy, którzy zdecydowali się na secesję, uważają, że po upływie ustawowych dwóch lat, gdy ogrody nie wyodrębnione zobaczą, jak się rozwijają ogrody prowadzone przez stowarzyszenia, także podejmą taką decyzję.
Luty. Komitet Sterująco-Monitorujący Program FIO
Reprezentatywność przedstawicieli organizacji pozarządowych zasiadających w różnych ciałach opiniodawczych była zresztą tematem również często pojawiającym się w 2014 roku, chociażby za sprawą dyskusji o roli i zdaniach rad pożytku publicznego, czy za sprawą wyborów przedstawicieli organizacji do komitetów monitorujących programy operacyjne w okresie programowania 2014 – 2020. O tym jeszcze będzie mowa.
Marzec. Program współpracy MPiPS z organizacjami
Maj i czerwiec. Wkłady własne i EFS
CDN.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)