Tego lata mieszkańcy Unii Europejskiej po raz pierwszy mogli korzystać z komórki za granicą w taki sam sposób jak w kraju. Już wiedzą, że weszły w życie nowe przepisy znoszące opłaty roamingowe, i swobodniej korzystają z telefonu.
Mariya Gabriel, komisarz do spraw gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego, stwierdziła: Oto przykład realnego wpływu Unii Europejskiej na życie codzienne jej obywateli. Roaming po cenach usług krajowych przynosi efekty: konsumenci są z niego zadowoleni i coraz chętniej z niego korzystają, a popyt na usługi telekomunikacyjne podczas pobytu w innych krajach UE jest bardzo duży. Dzięki temu zadowoleni są i użytkownicy, i operatorzy.
Zmiana zachowań konsumentów
Ankieta Eurobarometr została przeprowadzona pod koniec sierpnia, czyli pod koniec wakacji szkolnych. Jej wyniki dowodzą, że tego lata – które dla osób podróżujących w obrębie UE było pierwszym latem bez dodatkowych opłat roamingowych – zachowania konsumentów korzystających z telefonu komórkowego za granicą uległy zmianie. Co się zmieniło?
- W grupie respondentów, którzy wyjeżdżali za granicę po 15 czerwca, odsetek posiadaczy komórek korzystających z internetu w roamingu tak często, jak w kraju, wzrósł dwukrotnie i osiągnął 31 proc. Przed 15 czerwca z internetu w roamingu korzystało tylko 15 proc. wyjeżdżających za granicę.
- Odsetek respondentów, którzy nigdy nie korzystali za granicą z usług mobilnej transmisji danych po 15 czerwca spadł o połowę i wyniósł 21 proc. Przed 15 czerwca wynosił on 42 proc.
- Ogólnie rzecz biorąc, konsumenci coraz rzadziej ograniczają korzystanie z telefonów komórkowych w innych krajach UE: mniej osób wyłącza telefony (12 proc.) w porównaniu z sytuacją sprzed 15 czerwca (20 proc.).
- Jednak nawet po wprowadzeniu zmian w przepisach 60 proc. podróżujących wciąż ogranicza korzystanie z telefonu komórkowego podczas pobytu w innym kraju UE.
Operatorzy odnotowują wzrost liczby połączeń i ilości danych przesyłanych w roamingu
Operatorzy sieci komórkowych już odczuwają skutki zmian zachowań konsumentów. Wielu z nich odnotowało już istotny wzrost ilości danych pobieranych przez podróżnych, która tego lata zwiększyła się kilkakrotnie (trzykrotnie, sześciokrotnie, a nawet bardziej) w porównaniu z latem 2016 r. Sytuacja ta może być częściowo spowodowana tym, że co roku na rynku krajowym ilość przesyłanych danych rośnie, jednak w znacznej mierze jest to wynikiem nowych przepisów dotyczących roamingu. W mniejszym stopniu, ale również znacząco, zwiększyła się liczba połączeń telefonicznych w roamingu. W związku z tym operatorzy telefonii komórkowej w regionach turystycznych w dużym stopniu inwestują w swoje sieci, aby wykorzystać możliwości, jakie oferuje zwiększony popyt ze strony konsumentów.
Komisja monitoruje sytuację na rynku
Podsumowując pierwsze wakacje bez roamingu, można powiedzieć, że z reguły operatorzy przestrzegają nowych przepisów. Komisja, w ścisłej współpracy z krajowymi organami nadzoru, które odpowiadają bezpośrednio za wdrażanie nowych przepisów, będzie nadal monitorować sytuację na rynkach łączności mobilnej w państwach członkowskich. Zamierza ona bowiem zagwarantować, by operatorzy sieci przestrzegali nowych przepisów i oferowali klientom usługi roamingu bez dodatkowych opłat.