Green REV Institute wziął udział w wysłuchaniu publicznym w sprawie profilu absolwenta, które miało miejsce w piątek (28 czerwca) w godz. 10:00-15:00. W trakcie naszych wypowiedzi podkreśliłyśmy, że kluczową rolę powinny odgrywać umiejętność krytycznego myślenia na temat systemu żywności oraz kompetencje związane z poczuciem odpowiedzialności za otaczający nas świat.
Edukacja jest fundamentem i wyznacznikiem jakości demokracji.
Morgan Janowicz: „Cieszę się, że rozmawiamy o nowej wizji szkoły i osobach absolwenckich. Edukacja jest fundamentem i wyznacznikiem jakości demokracji. Dzisiaj, w spolaryzowanym świecie konfliktów, dezinformacji, cyberprzemocy, monopolizowania dyskusji i rynków potrzebujemy edukacji dla kompetencji i dla umiejętności.
Odniosę się do tematu, którym zajmujemy się jako Green REV Institute i przedstawię Państwu nasze marzenie o kompetencjach osób w wieku przedszkolnym i szkoły podstawowej. To osoby, które dzięki edukacji mają kompetencje w obszarze:
- poczucia związku z przyrodą, środowiskiem, naturą. Potrzebujemy kompetencji w obszarze poczucia odpowiedzialności za otaczający nas świat i poczucia, że nasze wybory, nasze działania nie pozostają bez wpływu na innych – na zwierzęta, na ludzi, na to w jakim środowisku będziemy żyć.
- krytycznego myślenia o systemie żywności i konieczności dokonywania zmian w sposobie produkcji żywności i zmian w rolnictwie. To oznacza, że rozumieją, że to co jemy wpływa na wszystkie dziedziny naszego życia: zdrowie, bioróżnorodność, jakość życia, ale także na życie innych osób i zwierząt. Potrzebujemy świadomych młodych absolwentów i absolwentek, które będą wiedziały i chciały wiedzieć jak żyły zwierzęta tzw. hodowlane i skąd bierze się nasze jedzenie;
Potrzebujemy buntowników i buntowniczek dla dobrej przyszłości, budowania wspólnoty, które którzy będą kwestionować strukturalne niesprawiedliwości na których jest dzisiaj oparty system żywności. Mimo, że brzmi to bardzo poważnie, chcę od razu zaproponować rozwiązania, jakie wypracowałyśmy w ramach Programu Roślinna Szkoła. W 10 punktach Programu znajdziecie Państwo działania w szkołach i przedszkolach– edukację żywieniową i klimatyczną, ogrody warzywne, współpracę z dietetyczkami i dietetykami oraz dostęp do w pełni roślinnych posiłków a także ścisłą współpracę z lokalnymi rolnikami i rolniczkami. Ten Program jest kompleksowy bo potrzebujemy wielowymiarowych, kompleksowych rozwiązań w czasie wielowymiarowych, strukturalnych wyzwań”.
Konieczność wzmacniania kompetencji związanych z troską i empatią
Julia Sawka: „Chcę zwrócić uwagę na konieczność wzmacniania kompetencji związanych z troską i empatią. Osoby eksperckie, w tym była Zastępczyni Rzecznika Praw Obywatelskich doktora Sylwia Spurek, zwracają uwagę na wagę empatii i współczucia w edukacji w odniesieniu do praw zwierząt. Marzenie o społeczeństwie sprawiedliwym, społeczeństwie bez przemocy, społeczeństwie, które chroni najsłabszych nigdy się nie spełni, jeśli nie zakończymy strukturalnej, systemowej przemocy wobec zwierząt pozaludzkich, w szczególności zwierząt tzw. hodowlanych, wykorzystywanych w systemie żywności.
Dlatego chcę zwrócić uwagę na kluczowe kompetencje absolwentów i absolwentek przedszkoli i szkół podstawowych:
- Empatia i współczucie: dlatego że Dzieci powinny rozwijać zdolność do współczucia i empatii wobec zwierząt i rozumieć, jak działa współczesny system żywności i skąd pochodzi żywność. Jest to istotne, żeby zakończyć działania funduszy promocji mięsa i nabiału w placówkach.
- Krytyczne myślenie – bo musimy rozwijać umiejętności krytycznego myślenia, zastanawiając się nad tym, jak działania, w tym to co jemy, wpływają na zwierzęta.
- Świadomość ekologiczna, środowiskowa i odpowiedzialność – zrozumienie jak działania wpływają na zwierzęta i środowisko naturalne, świadomość problemów związanych z eksploatacją zwierząt.
- Wiedza interdyscyplinarna – wiedza na temat zwierząt w różnych kontekstach naukowych i społecznych. Musimy łączyć kropki na mapie działań człowieka i ich konsekwencji dla praw zwierząt, ochrony zwierząt, praw człowieka i planety.
Dla faktycznej zmiany systemowej, która będzie wpływać na wszystkie dziedziny naszego życia, konieczne jest pokazanie osobom uczącym się prawdy dot. wykorzystywania zwierząt i konsekwencji – zdrowotnych, środowiskowych, klimatycznych, pandemii, zoonoz, konsekwencji dla ludności rdzennej – jakie ponosimy ponieważ obecny system opiera się na wykorzystaniu zwierząt pozaludzkich. Empatia to kompetencja przyszłości”.
Potrzebujemy młodych osób, które będą agentami i agentkami zmiany
Szymon Żugaj: „Przygotowując się do dzisiejszego wysłuchania zastanawiałem się jak będzie wyglądał świat dla osób, które kończą edukację przedszkolną czy edukację w szkołach podstawowych. Czy uda nam się zbudować bezpieczne i sprawiedliwe ramy dla wszystkich obywateli i obywatelek, włączać grupy zagrożone wykluczeniem, wykorzystywać technologię tak, aby wzmacniać nie osłabiać demokrację.
Jednym z najważniejszych wyzwań, przed którym stoimy i z którym będziemy się mierzyć są zmiany klimatyczne. Zmiany, które zmuszają ludzi do opuszczania swoich miejsc zamieszkania, są podstawą konfliktów zbrojnych, pogłębiają nierówności i wykluczenia społeczne. Niewątpliwie osoby młode muszą mieć kompetencje, żeby te zmiany identyfikować, poznawać, budować i tworzyć społeczeństwo i państwa, które nie tylko będzie adaptować się do zmian – to dzisiaj nie wystarcza, ale będzie antycypować ryzyka i odważnie stawać po stronie najsłabszych.
Edukacja klimatyczna jest tutaj tym instrumentem, który musi być wdrażany na każdym poziomie naszego rozwoju i edukacji. Edukacja w zakresie zmian klimatu pomaga ludziom zrozumieć i radzić sobie ze skutkami kryzysu klimatycznego, wzmacniając ich wiedzę, umiejętności, wartości i postawy potrzebne do działania jako agenci i agentki zmian. Potrzebujemy młodych osób, które będą agentami i agentkami zmiany dla sprawiedliwości klimatycznej. Edukacja na temat zmian klimatu powinna być podstawowym elementem programu nauczania w każdym kraju: Tylko 53 procent krajowych ram programowych w 100 krajach objętych przeglądem UNESCO w 2021 zawierało jakiekolwiek wzmianki o zmianach klimatu. Edukacja na temat zmian klimatu nie powinna być odsuwana na bok jako temat dobrego samopoczucia czy małych kroków, ale powinna być aktywnie umieszczana w centrum tego, czego nauczamy. Edukacja w zakresie zmian klimatu powinna być zintegrowana na wszystkich poziomach i we wszystkich dyscyplinach nauki. Nauczyciele, nauczycielki i dyrekcje szkół muszą być przygotowane do nauczania o zmianach klimatu. Nie ma czasu do stracenia, musimy przełamać podziały i dołożyć wszelkich starań, aby wszyscy uczący się i ludzie byli przygotowani do stawienia czoła najpoważniejszemu wyzwaniu naszych czasów”.
Źródło: Green REV Institute