Raport z pierwszego partnerskiego przeglądu materiałów i działań z zakresu edukacji globalnej
Grupa robocza ds. edukacji globalnej przeprowadziła pierwszy partnerski przegląd (ang. peer review) materiałów i działań z zakresu edukacji globalnej. Do udziału w przeglądzie zaproszono pracujące z tym obszarze organizacje, instytucje oraz akademików. Wnioski i rekomendacje z przeglądu oraz pracy warsztatowej uczestników seminarium zebrano w raporcie „Jak badać jakość edukacji globalnej”.
Coraz więcej aktorów i instytucji włącza się w działania z zakresu edukacji globalnej, szkoły coraz częściej włączają treści edukacji globalnej w program nauczania. Wraz ze wzrostem różnorodności działań edukacyjnych, konieczne jest zwrócenie uwagi na ich jakość. Odpowiadając na ten postulat organizacje działające w Grupie roboczej ds. edukacji globalnej zorganizowały wspólny przegląd działań i materiałów edukacyjnych. Do przeglądu w roli komentatorów zaproszeni zostali również przedstawiciele instytucji i ministerstw (Ministerstwo Środowiska, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych), co pozwoliło na zacieśnienie dotychczasowej współpracy oraz poznanie różnych perspektyw. Celem inicjatywy było zidentyfikowanie wyzwań, które stoją przed autorami i autorkami publikacji oraz projektów z zakresu edukacji globalnej oraz próba sformułowania praktycznych wskazówek, które byłyby odpowiedzią na istniejące trudności.
Wynikiem przeglądu było wyłonienie dobrych praktyk z następujących czterech obszarów działalności organizacji i instytucji: materiały edukacyjne, akcje i działania kampanijne proponowane różnym grupom, w tym uczniom i uczennicom oraz nauczycielkom i nauczycielom, programy wsparcia dla szkół i nauczycielek/nauczycieli, konkursy na realizację projektów z zakresu edukacji. Dobre praktyki oraz rekomendacje zostały również przedyskutowane podczas seminarium „Jak badać jakość w edukacji globalnej?”, które wieńczyło cały proces wzajemnych konsultacji.
Źródło: Grupa Zagranica