Od 2019 roku wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast są zobowiązani do corocznego przedstawiania raportu o stanie gminy. W debatę nad jego treścią mogą włączać się radni oraz mieszkańcy. Jednak z badań Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska wynika, że ani radni, ani mieszkańcy nie interesują się raportem.
Spośród 1401 przebadanych przez nas gmin w 84 % w debacie na temat raportu nie wziął udziału żaden mieszkaniec (Raport z badań). Z danych udostępnionych przez gminy w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej wynika, że urzędy niezbyt gorliwie informują mieszkańców o możliwość zabrania głosu w debacie.
Chcemy, by coroczna publikacja raportu o stanie gminy była okazją do rozmowy o lokalnych sprawach, w którą zaangażują się mieszkańcy, dlatego razem z Fundacją Pole Dialogu ruszamy z projektem skierowanym do gmin z całej Polski. Zapraszamy do współpracy „szczęśliwą dziesiątkę” gmin, z którymi chcemy wypracować dobre praktyki dotyczące tworzenia raportu.
Od początku planowania działań są już z nami cztery gminy partnerskie (gmina Pawonków, miasto Iława, gmina Sędziejowice, miasto Piastów), sześć pozostałych zostanie wyłonionych w drodze rekrutacji.
Czekamy na urzędy, dla których priorytetem jest zaangażowanie mieszkańców i radnych w debatę o raporcie o stanie gminy. W ramach projektu oferujemy m.in. wsparcie ekspertów i pomoc w skutecznym komunikowaniu się z mieszkańcami.
Szczegóły dotyczące rekrutacji w tekście - Jak zachęcić mieszkańców do debaty wokół raportu o stanie gminy? – ruszamy z projektem!
Źródło: Sieć Obywatelska Watchdog Polska